Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Sea-Joy

Tamd31A med kraftig rökutvecklin;

Rekommendera Poster

Hejsan!

Finns det någon som kan vara till hjälp med att få rätsida med mitt problem?Min båt har legat på land i 3år och vid annvändning av båten vid 4:e tillfället 2008 så slamrade det till i motorn!Efter inspektion så konstaterade jag att vissa av ventillyftarnas fjädrar sprungit av med motorrenovering som följd.Motorn har genom gått byte av ventilstyrningar/nya fjädrar/provtryckning spridare och slipning av toppen samt nya packningar.På hösten 2009 verkade motorn kraftlös och med kraftig rökutveckling(ljusgrå med blå ton).Vid sjösättning nu 2010 så kvarstår rökproblemet!Vid kontroll under vintern så märkte jag att wasteguard stången kärvade men vid uppsmörjning så löper den som den ska(detta var nog orsak till kraftlösheten)före uppläggning 2009.Motorn är från 1988!

Rökorsaken säger en del kan beror på turbon,för mycket olja i motorn samt att avgaserna inte går rätt väg(förbi el.genom turbon)!

Är ingen motormänniska så därför söker jag tips och vägledning denna väg!

Så vänligen tipsa mig så att jag får detta problem ur världen!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du kör igång motorn så kan du känna på lukten om det är oljelukt, det kan vara att tätningen i turbon läcker lite in till avgaserna. Det kan naturligtvis läcka på fler ställen men försök att avgöra om det är olja eller brännsle lukt till att börja med.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är säker på att jag svarat på detta inlägg tidigare. Var f.. tog det svaret vägen? Får väl försöka igen.

Wasteguardstången? Menar du en länkarm som styrs av en magnetspole (solenoid) och reglerar ett spjäll i avgasutblåset? Så ser det i alla fall ut på 41A modellerna och gissar att det är likadant i 31-orna. I så fall bör du kolla att spolen får ström och fungerar. Annars kan du ha förklaringen där. Det räcker inte med att stången är smord och löper lätt.

Det kan också vara turbon som krånglar. I så fall skall rökutvecklingen komma vid kraftigare belastning. Som ett första steg kan du kolla turbon genom att ta bort luftfiltret och känna efter om den roterar lätt. Stillastående motor, förståsGlad

Något att börja med i alla fall.

Mvh/Sea Maniac

 



Senast ändrad av SeaManiac | 06 maj 2010 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...