Ockelbo_DC21 0 Postad 4 Maj , 2010 Jag håller på att lacka all träinredning i båten. Jag har lackat med Epifanes och är uppe i sju strykningar. Under två senaste strykningarna har det blivt små knappnålsstora bubblor de flesta spricker innan lacken torkat men några blir kvar. Vet någon varför det blir så? Och varför först vid sjätte strykningen? Jag har använt samma pensel hela tiden så det kan inte vara penselbyte även lacken är den samma. Mellan varje strykning har jag ruggat upp med 420 papper. Jag tror verkligen att jag gjort allting enligt boken men ändå så beter sig lacken så här. Hjälp någon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MissB 0 Postad 4 Maj , 2010 Hej! Vet inte vad du har för träslag, men förarbetet är A o O. Allt måste renskrapas från rester av lack och sedan slipas med 80-120-240-300minst.Sedan blandar du 50% balsamterpentin och 50% rå linolja. Sedan stryker du vått i vått ca: 25ggr. sedan en gång per dygn tills träet är helt mättat, d.v.säga olja kvar efter ett dygn. Torka sedan av ytan med t-röd och påbörja lackning enligt anvisningar. Ett lager per dygn. oftast så första lagret lack ska vara utspädd ca: 15-20%. Andra lagret ca: 10%, tredje helt utan späd. Är det möbler räcker 7-8 lager lack! Är det på utsidan räkna med 15-18 lager. MissB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Maj , 2010 Har du vaxat eller jobbat med silikon under tiden du har lackat? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 4 Maj , 2010 Jag har varken arbetat med silikon eller vax. Jag renslipade allting, inte en gnutta gammal lack kvar. Tycker att det är märkligt att bubblorna dyker upp efter sjätte strykningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 4 Maj , 2010 Kan vara så att underliggande lager inte är genomtorra, dvs lösningsmedel frigörs fortfarande och bildar bubblorna. Hur lång tid har det gått mellan strykningarna? Har ju varit ganska svalt gör ju torktiden längre. Låt det gå några dagar (om nu tiden finns!) slipa o lacka igen. 8 skikt räcker bra 1'a året, 2 till nästa år kommer ge ett toppenresultat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser