kazagger 0 Postad 4 Maj , 2010 Hej! Jag har två bensintankar (biltema, 30l) och funderar på att seriekoppla dem. Kan man helt enkelt dra slangen från tank 1 genom locket på tank 2 och sedan från tank 2 till motorn? Om tank 2 är helt tät och jag bara öppnar luftskruven på tank 1 borde jag ju få en sugeffekt från 1 till 2, frågan är om den räcker till? Jag kan tänka mig att det behövs en primerpump på slangen mellan 1 och 2 för att slippa luft i systemet. Då borde ju tank 1 tömmas först och sedan tank 2. Någon som provat och vet? //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 4 Maj , 2010 Jag kör med 2 seperata tankar och flyttar över bränsleslangen från den ena till den andra när soppan är slut eller nästan slut. Du borde ta hänsyn till 2 faktorer: 1. Bränslatankar (i synnerhet av plast) är aldrig 100% täta 2. Det har hänt mig att jag kunnat köra med plasttank utan att öppna luftskruven och då gick det bra, men plasttanken såg väldigt sammanpressad ut efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
full_speed_ahead 1 Postad 7 Maj , 2010 Hej! Har ett eget projekt där jag tänker ha två 12L tankar monterade sida vid sida.......har tänkt lösa det med en T eller Y-koppling så att motorn suger bensin från båda samtidigt....någon som har tips, funderingar eller synpunkter på detta?? Skulle inte detta funka så får jag nog jaga efter en kran som sitter på typ gamla mopeder och motorcyklar......så när soppan e slut i ena tanken så öpnnar för den andra tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2010 Har mina två 25-liters vattendunkar parallellkopplade*, med sugrör ner i bottnarna. Nivån sjunker alltid ganska exakt lika mycket i bägge samtidigt, vid handpumpning på slangen (efter T-kopplingen) vid diskhon. Förefaller som att parallell-koppling är att föredra, pumpmotståndet blir väl automatiskt mindre. Bägge tankarnas ventilation kan - och bör - i så fall hållas öppna hela tiden. (Ifall soppatorsk ändå inträffar och ena tanken råkar ha en reserv-skvätt kvar, borde nog stängning av tomtankens ventilation kunna locka ut även den?) (*) BB- resp SB-dunk i förpiken på en ofta rejält nedkrängd segelbåt, trots det har jag aldrig märkt av några som helst problem. Har iofs aldrig kört dem helt tomma. (Vatten är ett farligt gift som omger Visby stift, enligt Piraten - tror jag. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 7 Oktober , 2014 Jag har också två lösa 25 liters tankar och flyttar slangen mellan dem när den ena börjar bli tom. Funderar nu på att skaffa en y-koppling och en extra tankanslutning så att båda tankarna kan vara anslutna samtidigt. Frågan nu är var ska jag sätta y-kopplingen? Sätter jag den efter slangpumpen så jag använder en pump för båda tankarna eller före så jag behöver två slangpumpar? Tacksam för alla synpunkter och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Oktober , 2014 (redigerade) Haha, hyfsad upphämtning av en fyra år gammal forumtråd. Själv har jag som sagt två vattendunkar parallellt och om man pumpar vatten eller bensin kan nog kvitta vad gäller principen här. [Märker f.ö. först nu att jag var litet tvetydig ovan med min beskrivning... "vid handpumpning på slangen (efter T-kopplingen) vid diskhon". Menade då att pumpen sitter efter T-kopplingen i vätskans flödesriktning.]Mina vattendunkar har alltså hopkopplade sugledningar nära dunkarna och har alltså bara en enda slang fram till pumpen. Nivån förblir ändå på nåt vänster pålitligt lika i respektive dunk som jag beskrev ovan, har nog med sugmotstånd från olika djup att göra?Nå, skulle därför testat sådan parallellkoppling i första hand. (Men just fenomenet att nivåerna tycks sjunka så lika gör väl samtidigt att man saknar pålitlig soppatorsk-reserv i bränslefallet, men men. ) Redigerad 8 Oktober , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 8 Oktober , 2014 Haha, hyfsad upphämtning av en fyra år gammal forumtråd. Själv har jag som sagt två vattendunkar parallellt och om man pumpar vatten eller bensin kan nog kvitta vad gäller principen här. [Märker f.ö. först nu att jag var litet tvetydig ovan med min beskrivning... "vid handpumpning på slangen (efter T-kopplingen) vid diskhon". Menade då att pumpen sitter efter T-kopplingen i vätskans flödesriktning.] Mina vattendunkar har alltså hopkopplade sugledningar nära dunkarna och har alltså bara en enda slang fram till pumpen. Nivån förblir ändå på nåt vänster pålitligt lika i respektive dunk som jag beskrev ovan, har nog med sugmotstånd från olika djup att göra? Nå, skulle därför testat sådan parallellkoppling i första hand. (Men just fenomenet att nivåerna tycks sjunka så lika gör väl samtidigt att man saknar pålitlig soppatorsk-reserv i bränslefallet, men men. ) Tack för dina synpunkter! Skillnaden mellan dina vattentankar är väl att soppatankarna har ett tryck inuti och inget "sugrör" om det kan spela roll. Om en tank skulle gå tom och man därför får soppatorsk, d.v.s. att paralellkopplingen inte fungerar, så är det väl bara att ta loss den tomma anslutningen och köra vidare på den tank som har soppa kvar. Sen får man väl återgå till manuell överkoppling. Det är nog värt att pröva fast jag vill inte ha soppaläckage med tanke på brandfaran. PS. Det är väl bra att återanvända gamla trådar om ämnet är samma. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Oktober , 2014 nja tryck i utbordartank var det länge sedan det var, bara begreppet "trycktank" lever kvar. kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 8 Oktober , 2014 nja tryck i utbordartank var det länge sedan det var, bara begreppet "trycktank" lever kvar. kalle Undertryck har man ju fått nån gång när man missat att öppna luftskruven och plasttanken dragit ihop sig som en klämd petflaska........ rejält sug in när man öppnar skruven, och efter ett dygn har tanken återfått sin ursprungliga form....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Oktober , 2014 Är väl bara soliga sommardagar det blir trycktank när luftningen stängd, vitsen var väl från början att tankarna skulle klara tryck och tryck så man hade soppan konserverad och ingen dunstning i värme eller fukt kunde fälla ut tex nattetid. Stänger aldrig luftningen och slipper då söndertryckt pumpmembran eller överflödande förgasare "Nivån förblir ändå på nåt vänster pålitligt lika i respektive dunk som jag beskrev ovan, har nog med sugmotstånd från olika djup att göra?" pga av att du har samma omgivande luftryck vid båda tankarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 9 Oktober , 2014 nja tryck i utbordartank var det länge sedan det var, bara begreppet "trycktank" lever kvar. kalle Undertryck har man ju fått nån gång när man missat att öppna luftskruven och plasttanken dragit ihop sig som en klämd petflaska........ rejält sug in när man öppnar skruven, och efter ett dygn har tanken återfått sin ursprungliga form....... Jag har glömt luftskruven på segelbåten ett par gånger, men den går så kort tid för motor så det går bara ett par deciliter per segeltur, och det ger inget nämnvärt undertryck i en halvfull tank på 25 liter. Syns inget på tanken ens. I min motorbåtsbarndom körde jag en gång med skruven stängd. Mitt inne i den smalaste delen av Sotekanalen dog motorn. Försökte starta igen men inget hände. Ut med årorna och ro åt sidan. Efter en stunds felsökning tittade jag på tanken och såg att den var rejält inbuktad. Släppte på skruven och tanken expanderade med en smäll. Sen startade motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 9 Oktober , 2014 nja tryck i utbordartank var det länge sedan det var, bara begreppet "trycktank" lever kvar. kalle Ja, förr så hade de lösa tankarna till utombordare en liten pump som man trycksatte tanken med. Det var två slangar som gick till motorn (oftast ihopsatta), en som upprätthöll trycket i tanken och en annan som bensinen trycktes in i motorn genom. Därav begreppet Trycktank som lever kvar idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Oktober , 2014 Angående detta med nivåerna så misstänker jag att ifall jag ställer dit en halvfull och en full dunk så hinner de bli lika innan vattnet är slut? Fasen att jag inte gjort detta busenkla test.Lyfthöjden är ju mindre i den helt fyllda dunken eftersom ytans nivå ligger högre och pumparbetet blir väl därför lättare. Så antagligen blir flödet något större ur den helfyllda så att nivån därför sjunker litet fortare än i den bara halvt fyllda? Möjligen får man även en hävertverkan när sugslangarna väl fyllts så det rinner av sig självt mellan dunkarna och nivåerna månne utjämnas snabbare än man anar?Ps. Alla bensindunkar med slanganslutning för urpumpning måste väl ha ett inre rör ner till botten, annars kommer det väl bara luft vid låg nivå oavsett pumpmetod? Så min liknelse med vattendunkarna håller vad jag kan begripa.[Ps2. OT: Helt okej trådupphämtning, ville alltså bara annonsera de fyra årens tidshopp tydligt.Kan annars bli litet förvirrat om inte alla ser tidssprånget har jag märkt - utan istället kanske börjar besvara den ursprunglige trådskaparen specifikt på dennes måhända icke-allmängiltiga små sidofunderingar vars "bäst före datum" dessutom gått ut? Knappast aktuellt här, men tydlig "dinosaurie-varning" vid upphämtning av åldriga forumtrådar skadar väl aldrig - brukar i.a.f. själv uppskatta om nån påpekar sådana datumsprång? Ungefär så. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2014 Angående detta med nivåerna så misstänker jag att ifall jag ställer dit en halvfull och en full dunk så hinner de bli lika innan vattnet är slut? Fasen att jag inte gjort detta busenkla test. Hmm skolkat från fysiklektionerna? Men det verkar ju gå bra att uppdatera i efterhand, lycka till med experimenterandet, och komihåg vatten är säkrare än bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 9 Oktober , 2014 Två tankar på samma höjd med öppen avluftning. T-koppling på vägen till pumpen. Då så tror jag att hävertverkan kommer att hålla tankarna fyllda till samma nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) nja tryck i utbordartank var det länge sedan det var, bara begreppet "trycktank" lever kvar. kalle Undertryck har man ju fått nån gång när man missat att öppna luftskruven och plasttanken dragit ihop sig som en klämd petflaska........ rejält sug in när man öppnar skruven, och efter ett dygn har tanken återfått sin ursprungliga form....... Jag har glömt luftskruven på segelbåten ett par gånger, men den går så kort tid för motor så det går bara ett par deciliter per segeltur, och det ger inget nämnvärt undertryck i en halvfull tank på 25 liter. Syns inget på tanken ens. I min motorbåtsbarndom körde jag en gång med skruven stängd. Mitt inne i den smalaste delen av Sotekanalen dog motorn. Försökte starta igen men inget hände. Ut med årorna och ro åt sidan. Efter en stunds felsökning tittade jag på tanken och såg att den var rejält inbuktad. Släppte på skruven och tanken expanderade med en smäll. Sen startade motorn... Hehe, ja någon smäll har det inte direkt blivit, kör en 75 hk insprutningsmotor, den har lyckats suga ur ca 15 liter ur en 22 liters plasttank med stängd skruv..... ordentligt undertryck när man äntligen öppnar, men det tar tid för dunken att återta sin form.... Själv är jag mest förvånad att motorn inte verkar påverkas, den har inte hostat eller bettet sig som det varit brist på bränsle, utan tuggat på i vanlig ordning på alla varvtal...... Redigerad 10 Oktober , 2014 av Twister550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 10 Oktober , 2014 Den motorn vi hade var nog 2-takts förgasarmotor, och på 20 hk. Och tanken var i plåt. Därav smällen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) Om man har en tank på varje sida av båten och de är sammankopplade måste man se till att avluftningen på varje tank mynnar högre än toppen på motstående tank oavsett båtens lutning. Annars rinner bränsle ut. Likaså bör påfyllningen vara högre än toppen på motstående tank även när man står på skarndäck när man tankar. Annars kan man aldrig få tanken på motstående sida full. Redigerad 10 Oktober , 2014 av Bjorns_snipa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) Angående detta med nivåerna så misstänker jag att ifall jag ställer dit en halvfull och en full dunk så hinner de bli lika innan vattnet är slut? Fasen att jag inte gjort detta busenkla test. Hmm skolkat från fysiklektionerna? Men det verkar ju gå bra att uppdatera i efterhand, lycka till med experimenterandet, och komihåg vatten är säkrare än bensin. Bra påpekande detta med säkerheten. Ursprunglige trådskaparen kazagger hade tydligen två stora 30-liters "tankar", oklart hur de var utförda på sin tid och ifall dessa uppfyllde försäkringsbolagens riktlinjer? Förutsätter i min trådtext att dennes likt trådupphämtarens bensintankar var/är fast monterade och inte några bärbara jättedunkar!? Länkar en gammal favorit igen, en instruktion för båtbesiktare som jag ursprungligen hittade gudvetvar. Bygger på flera försäkringsbolags önskemål vad jag begriper, är alltså riktlinjer snarare än absoluta krav. Så att exempelvis försöka lusläsa texten och kanske "listigt" upptäcka att ens egna bränsletankar bara rymmer 24 av gränsvärde 25 liter är enbart dumt. (Ingen arresterar ju den som gör fel men kanske blir man flamberad av själva verkligheten, typ så.) Men som vägledning är nog försäkringsbolagens texter ett bra rättesnöre, de om några borde ha koll på risker? Googlade detta med två parallellt kopplade bränsletankar och möjlig hävertverkan (self siphon) som utjämnar nivåerna. Mina söktermer gav dessa returnerade träffar, och alldeles omöjligt verkar det väl inte vid hastigt ögnande. Denna tråd avser båtar. Om det överhuvud taget är lämpligt att koppla ihop bränsletankar så förefaller parallell- framför serie-koppling bättre kan jag alltjämt tycka. Tror som sagt även att skillnaden i pumpmotstånd ger större flöde ur tanken med hög nivå jämfört med den lägre, men välkomnar naturligtvis förtydligande angående din skeptiska hållning? (Inget illa ment med detta "förhör" men jag är faktiskt nyfiken på ämnet och vill förstå detaljerna, haha min gamla fysikmajje hade nog häpnat. ) Redigerad 10 Oktober , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 10 Oktober , 2014 (redigerade) kopplade in två 25l utbordartankar på min brorsons uttern 510,gjorde så att från tankarnas originalkopplingar kapade slangarna ca 25cm vardera anslöt båda slangarna till varsin 10mm kulventil typ Vårgårda,monterade dom på ett trör,sedan slangen upp till motorn,färdigt,kör med en ventil stängd,sen när bränslet är slut i den tanken stäng den ventilen och öppna den till den fulla tanken,glöm inte att ha luftskruven öppen annars trycks tanken ihop,lätt som en plätt att göra själv.delarna köper du hos en vvs butik,mvh en gammal rörläggare. Redigerad 10 Oktober , 2014 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 11 Oktober , 2014 kopplade in två 25l utbordartankar på min brorsons uttern 510,gjorde så att från tankarnas originalkopplingar kapade slangarna ca 25cm vardera anslöt båda slangarna till varsin 10mm kulventil typ Vårgårda,monterade dom på ett trör,sedan slangen upp till motorn,färdigt,kör med en ventil stängd,sen när bränslet är slut i den tanken stäng den ventilen och öppna den till den fulla tanken,glöm inte att ha luftskruven öppen annars trycks tanken ihop,lätt som en plätt att göra själv.delarna köper du hos en vvs butik,mvh en gammal rörläggare. Hmm, intressant. Vad skulle hända om du kör med båda kranarna öppna och med båda luftskruvarna öppna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Oktober , 2014 Såg hur man enkelt löste byggandet av hus i sluttningarna i en regnskog i södra Mindanou ; en genomskinlig plastslag som man hällde lite vatten i och när man hittade samma höjd på vattnet i slangens båda ändarna var man i lod och detta pga av samma omgivande luftryck. Samma omgivande luftryck ger vattenpelar höjd översätt detta till era bensintankar och ni har lösningen nu äntligen efter 4,5 år och 1093 visningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 11 Oktober , 2014 Det är inte lufttrycket. Det fungerar nämligen även i vakuum. Se och lär: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Oktober , 2014 Det är inte lufttrycket. Det fungerar nämligen även i vakuum. Se och lär: samma omgivande tryck /luftryck eller vakuum om ni båtägare nu väljer att kör runt i vakuum. svaret är fortfarande det om givande trycket. samma luftpelar ovanför sifonens eller ändarna på plastslangen i regnskogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 11 Oktober , 2014 Det är inte lufttrycket. Det fungerar nämligen även i vakuum. Se och lär: samma omgivande tryck /luftryck eller vakuum om ni båtägare nu väljer att kör runt i vakuum. svaret är fortfarande det om givande trycket. samma luftpelar ovanför sifonens eller ändarna på plastslangen i regnskogen. Gissar på dragningskraft och därmed tyngdlagens inverkan............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Oktober , 2014 (redigerade) tror jag avstår debatterandet men läs gärna anmärkningen (därför blir nivån samma i efter ett tag i båda tankar förutsatt att de står på samma nivå) http://sv.wikipedia....org/wiki/Hävert Redigerad 11 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Oktober , 2014 (redigerade) . Redigerad 11 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 11 Oktober , 2014 kopplade in två 25l utbordartankar på min brorsons uttern 510,gjorde så att från tankarnas originalkopplingar kapade slangarna ca 25cm vardera anslöt båda slangarna till varsin 10mm kulventil typ Vårgårda,monterade dom på ett trör,sedan slangen upp till motorn,färdigt,kör med en ventil stängd,sen när bränslet är slut i den tanken stäng den ventilen och öppna den till den fulla tanken,glöm inte att ha luftskruven öppen annars trycks tanken ihop,lätt som en plätt att göra själv.delarna köper du hos en vvs butik,mvh en gammal rörläggare.Hmm, intressant. Vad skulle hända om du kör med båda kranarna öppna och med båda luftskruvarna öppna? ingenting,troligen skulle det suga lika soppa ur båda tankarna,det enda som kunde hindra det var om luftskruvarna inte var lika mycket öppnade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 11 Oktober , 2014 ingenting,troligen skulle det suga lika soppa ur båda tankarna,det enda som kunde hindra det var om luftskruvarna inte var lika mycket öppnade Fast det är ju precis det som jag vill! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser