Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
netsplit

Båten långsammare på våren?!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en 5m styrpulpet som gjorde 30 knop i höstas. Nu efter sjösättning gör den bara 23-24?? Hur kan det komma sig egentligen? Dåliga tändstift? Har motorn sotat igen? Går bara på 2 av 3 cylindrar?

Alla idéer och funderingar är av högt värde så hjälp mig spåna lite kring detta.

Motorn är en Mercury 60hk 2t från 2005.

 

Kan tillägga att jag tycker motorn varvar ur ganska hyffsat.. kommer inte ihåg exakt vad jag låg på som mest men jag var nog uppe i 5600 i alla fall och jag va nog inte uppe i såå mycket mer i höstas.



Senast ändrad av netsplit | 04 maj 2010 | 09:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömt att lätta ankar? :)

nä skämt o sido.

Svårt att säga men om den går på 2 så borde du nästan märka det på gången.

Sotat igen känns också uteslutet,den borde ju inte sota igen om den inte varit igång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten dubbelskrov? kan vara en del vatten där kanske?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåliga tändstift?

Dålig kontakt för elen? Typ att kontaktanoderna har ärjat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har dubbelskrov och det kanske inte är helt omöjligt det du säger. Går det att kolla? I aktern har jag en lucka där jag har batteri, bensintankar osv.. i luckan finns en till lucka - om jag lyfter på denna så kan man titta in under hela båten eller hur jag ska förklara det.. Man kan liksom komma in under durken.. är jag mellan skroven då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag har en bra bild till detta faktiskt. Det hände en liten incident vid isättningen i våras och det kan ni se på bilden:

http://www.sportfiskeforum.se/wp/wp-content/uploads/grossguidar/2010/04/båt2.jpg

 

På bilden har jag lyft på luckan som är belägen i aktersoffan. Hade massor av vatten där som samlats där under vintern av någon skum anledning.. kan det här vara boven ( jag har ju självklart tagit bort vattnet nu men kan det finnas mer någonstans?)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde ha en botten plugg om den är dubbel bottnad, om Det sitter en på så sitter den där bak , under  motorn. så var det för oss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn bara går på två av tre burkar så går den jättedåligt. Det hörs på motorgången. Tomgången blir väldigt orolig om den i överhuvudtaget går på tomgång.Skulle motorn bara gå på två av tre burkar skulle den aldrig orka varva ur med rätt propeller.

Om du tror att det är vatten mellan skroven så borde vattenlinjen vara betydligt högre upp.

Jag har en annan idé om vad som kan vara fel. Det är inte så att propellern blivit stukad på något vis under förvaringen på land? En liten skada (knappt synbar) kan göra oerhört mycket på toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man borde inte kunna förlora hela 6 knop pga vatten i mellanskrovet, det skulle ju motsvara t.ex last på 3-5 personer? Men jag vet inte hur ditt dubbelskrov ser ut, det kanske finns plats för mellan 200 och 400 liter vatten. Men det borde ha märkts vid sjösättningen att båten är tyngre ? Elller har du inte skruvat fast någon genomföring så att vattnet kommer in ? Men med så stor extra last så borde motorns maxvarvtal vara lägre. Mysko ?

Eftersom motorn kommer upp i sitt normala varvtal så det är inte där felet ligger. Har du haft motorn borttagen i vintras, kan den sitta högre/lägre än tidigare ? Har du rätt vinkel på riggen ?

Kan propeller (gummibussningen) slira ?

Mäter du farten med GPS ?? Annars så har kanske mätinstrumentet kärvat till under vintern.

Du har inte ändrat lastförhållandet i båten, mer last bak och mindre fram (låter osannolikt för en 60 hk motor) ?

Hoppas du inte tycker att mina frågor är dumma/löjliga, men det är vad jag kommer på. Eftersom fartförlusten är så stor så borde felet ändå kunna hittas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut inte dina funderingar är dumma, tvärt om.

Jag har samma last  som i höstas dvs ingen last och ensam i båten. Farten mäts med GPS.

Bra idé det där med skadad propeller, jag ska kolla på den. Jag har noterat att det saknas lite färg på ena bladet - är det något som kan påverka? Ska kolla efter skador.

Antar att gummibussningen kan slira, men hur vet man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt fall.

Jag är ingen expert på området men det sägs att gammal soppa har tappat mycket kraft. Hur är det? Kör du med bensin från förra året?

Det motsägs iofs av att du har samma varvtal, om du nu har det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också i dina banor för första tanken som jag körde va gammal soppa men nu har jag fräsch igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...