Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
SorenD

Drevmonterad elmotor?

Rekommendera Poster

Den enda skada som uppstår är hålen i kavitationsplattan. Trimfenor har ju funnits rätt länge och fästs enligt samma princip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej SorenD!

Kul att du hittat min firmas hemsida, det är nämligen jag som säljer Navigators elmotorer, så ja jag vet något om dem Flört

Inte för att skryta eller så, men jag älskar verkligen konceptet (ja, varför skulle jag annars sälja dem).

Angående hålen så är det som sagt inget som påverkar båtens funktion i negativ riktning.

Senast ändrad av Sardaukar | 04 maj 2010 | 16:23

Senast ändrad av Sardaukar | 04 maj 2010 | 16:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du bara något händig, så köper du en vanlig elmotor för 2000-3000 kr, plockar lös själva drevet, tillverkar ett eget plåtfäste (vilket inte ser alltför invecklat ut...), drar en längre kabel och monterar gashandtaget vid förarplatsen (valfri placering givetvis). Detta blir galet mkt billigare än att köpa denna monteringssats. Utseendet på motorfästet är ju inte av vikt, då det befinner sig under ytan, men det går ju att göra fint om man vill (lacka, rostfritt, etc.) Att montera gashandtaget vid förarplatsen, förfular ju inte mer än vad manöverkontrollen för detta drevkit gör. Går ju att utan problem fästa enbart yttersta delen av gashandtaget genom instrumentbrädan, så det ser bra ut om man vill. Att ta betalt 6000 spänn för en helt vanlig elmotor, är ju skandalöst dyrt. Det enda extra man får, är ju fästet till motorn. Klarar man inte av detta själv, lär en plåtslagare kunna göra det för 500 spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, allt går ju om man bara vill. Har man bara ork, tid och lust så går det säkert. Man förbrukar ju dock garantin det första man gör.

Angående priset kan jag till viss del hålla med dig, dock är det tillgången som styr detta. För det första säljer leverantören motorerna ganska dyrt, och jag gör inte många hundralappar som återförsäljare, när tull, moms och frakt är betald. För det andra finns det inte mycket konkurrens. Vad jag vet finns det bara två tillverkare av drevmonterade elmotorer.

Senast ändrad av Sardaukar | 05 maj 2010 | 16:50

Senast ändrad av Sardaukar | 05 maj 2010 | 16:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he Jag tycker det är genialt! en liten undran bara, finns det inte möjlighet att när man inte kör i planingsfart med den vanliga motorn använda elmotorn som generator? Det kan ju vara lite si och så med att få tillräcklig laddning från en mindre utombordare av äldre modell.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DET hade ju varit genialt! Glad Men jag tror inte ens tillverkaren har tänkt så långt. Fast å andra sidan hade ju enheten blivit klumpigare.

Du får väl koppla in en generator till propelleraxeln annars Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...