olof53 0 Postad 3 Maj , 2010 Hej alla. Är ägare av en Maxim 26 med en motorn, en MD21 som har varit svårstartad den senaste säsongen, i dag kollade vi glödstiften och de va 2st av fyra som bara glödde på nedre halvan av den delen som skall glöda, så de är bara att köpa 4st nya, hoppas bara att dom fins att köpa ,de är ju litte se å så med reservdelar till en MD21 numera. Är de någon som vet var de fins reservdelar till dessa gamla motorer ? Ja har ett litet läkage från cirkulationspumpen också, men bara när den stått still några dagar. troligtvis så är de dom två keramiska tätningarna som inte håller tätt ordentligt. enligt Penta så fins de ingen repsats att köpa, så är de någon som vet vart man kan hitta något som gör att de blir tätt igen så vore de önskvärt att få reda på de. För vi river inte ner de om vi inte får tag i något som gör att de blir tätt igen. får hoppas att de blir en fin sommar så vi kan va ute med båten så mycke som möjligt, för då bör de inte läcka något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 3 Maj , 2010 Jag köpte nya glödstift på biltema, har funkat perfekt i 2 sommrar. mvh/andreas Senast ändrad av guzzlon | 03 maj 2010 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bambam 0 Postad 5 Maj , 2010 MD 21 = stort sett samma motor som Pegout 504 diesel de bör ha spridare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 6 Maj , 2010 Tack för svaren, men de var mest läkaget i cirkilationspumpen som ja ville ha svar på var man kan fina något som passar, tydligen kan de då gå med en från en Pegout 504 disel, om man kan hitta någon på typ skroten. Spridarna fixa ja förra säsongen så dom bör vara OK. Och nya glödstift är också beställda oss en lokal Volvo penta leverantör, dom fans tydligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 6 Maj , 2010 Jag kommer att lägga ut en vattenpump på tradera som är till en md21 b . Fick med den när jag köpte min Maxim och den skulle vara renoverad enligt förra ägaren. Den ser ivf ut att ha nya lager så då bör även dom keramiska tätningarna vara bytta på den också.(köpte båten -02 och den har legat i garaget sedan dess) //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 6 Maj , 2010 Hej, prova någonstans där dom säljer kullager o tätningar.Hade läck på en tätning o VP kunde inte få fram den pga utgått ur sortimentet, enligt deras prislista så kostade tätningen 495kr,gick till en firma i stan som säljer sådana saker, dom hade på hyllan o jag fick ge den otroliga summan av 37kr för den,så det var nog tur att VP inte hade den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Maj , 2010 stiften är nog rätt vanliga tror även bmw kör med samma, billigaste när jag handlat var hos peugote återförsäljaren, vattenpumpar på personbilsidan har varierat lite har en reservare över, en tidigare troligen xd3 eller xd2s turbo dvs mb2,1 lägg upp en bild på vilken pump du har så kan jag kolla. har jag rätt pump så är den din för 250:- frakt men läcker din bara lite så tätar den nog själv med tiden, peugoter bil motorer går bra att kör med öppet kylsystem när övertryck saknas så läcker det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 6 Maj , 2010 Hej illern, Då har den legat still och oanvänd i minst 8år, om ja då köper den och monterar på den, hur säkert kan de va att den är ok. va ska du ha om ja är intreserad av att köpa den av dig innan den kommer ut på tradera. om du inte vill svara på de här så ta å slå en signal på 0768 690525. ska kolla lite på va experterna säger om de kan hända något med tätningar å så när den legat still så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 8 Maj , 2010 Är ute på sjön men jag ska ta mig en närmare titt på pumpen på söndag kväll så hör jag av mig. //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 11 Maj , 2010 Kollade alldrig priset på dom innan ja beställde. Hadde ja gjort de så hadde ja nog övervägt att gå till Biltema, som någon här hadde gjort. Men ja viste inte då villken motor som ja skulle titta efter. Men gjot ä gjort ,nu sitter de i alla fall orginal glödstift i motorn. Va dom kosta ? 830:-/st men ja fick litte rabatt för han viste inte heller att dom va så dyra. Nu är de bara å vänta tills sjösättningen för att se om den startar lättare, för gör den inte de så vet ja inte va som händer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 12 Maj , 2010 Ja har både SKF och Tools Momentum som leverantör till Jobbet så där kan ja nog hitta något. Men ja har ju inte deras arttikel nummer, bara Volvo Pentas och dom hjälper mig inte i nuläget. Ja måste ju ta bort pumpen först å de har ja ingen lust med just nu. Så är de någon som sitter inne med lite uppgifter på vad dom har för mått så vore ja tacksam om svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 12 Maj , 2010 Hej Illern, Hur går de med koll av C-pumpen ? Kan va intreserad av att köpa den av dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 12 Maj , 2010 Har du inte fått mailet som jag har skickat dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof53 0 Postad 12 Maj , 2010 nix, skicka gärna ett SMS, mobil nr står ju högre upp i denna blogg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 19 Juli , 2010 Om du har pumpen kvar köper jag den gärna /Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Juli , 2010 När jag bytte motor i båten blev det inte en Penta, pga. deras hutlösa reservdelspriser. Glödstift Biltema 99, Penta 830. Bränslepump Biltema 199, Penta 1200. Listan kan bli hur lång som helst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 19 Juli , 2010 Du fick inte en cirkulationspump över när du bytte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juli , 2010 Märkligt detta med gamla peugoter försökte tidigare nästan ge bort en xd2 som endast gått några tusen mil dvs nyskick inte ett svar. glödstift till peugoter har varit billiga på peugote och bildelar. har en pump över från en xd3 eller xd2s turbo motor har nog även någon startmotor liggande peugoter använde 2 olika och tror det är en bosch som blivet liggande och inte passar på mitt eget bygge. när ni kollar vilken model ni har kolla om spridarna är skruvade (moderna motorn) eller om de sitter är den äldre peugotemodellen med pinbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 19 Juli , 2010 Hejsan. Din vattenpump passar inte, men jag skulle kunna ta skovelhjulet från din pump, köpa nya lager och renovera min pump då hus o axel verkar ok. Pris? Var finns den? /Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser