ryra 0 Postad 3 Maj , 2010 Hej! Har i min ägo en nimbus 26 med en md21a i från 73. nu är det så att jag haft dän motorn över vintern för en del reparationer på den, har tex bytt tank och dragit om alla bränsleledningar. När jag pumpar på den manuella pumpen så händer ingenting, har drevias handbok så jag har följt alla instruktioner från dem. Har någon nån ide om vad felet kan vara?. Har pumpat som fan men inget händer. Kan handpumpen pajat? Vore tacksam för svar och ideer från alla duktiga båtägare på denna sida. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Maj , 2010 Backsa motorn ett halvvarv, pumpen står nog på toppen på kammen, då kan du inte handpumpa. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2010 Det som Pentax säger kan stämma bra med verkligheten. Det känns nästan på pumpen att den inte tar om motorn står i fel läge. Nu är jag ingen specialist på båtmotorer, men din situation påminner mig om min första start av en egen dieselmotor. Jag hade sjösatt min första båt med inombordare. Hade fyllt tanken med några liter dieselolja. Vred på nyckel och tryckte på startknappen. Den fabriksnya dieseln startade direkt, gick några minuter varpå den stannade. Jag hade glömt att öppna kranen till tanken och motorn gick på den olja som fanns i filtert från fabriken. Jag luftade helt efter instruktionsboken utan resultat. Till slut gav jag upp. När jag var på väg att gå hem kom en kompis som är utbildad bilmekaniker, men som jobbade som lastbilschaufför ner för att titta på båten. Jag tyckte att det var bra att just han kom och frågade om han kunde hjälpa mig. Visst. Jag gav honom instruktionsboken, varpå han sa Skulle jag följa den skulle jag aldrig få igång motorn. På ett par minuter hade han fått fram olja, luftat motor, och fått den att gå. Exakt hur han bar sig åt vet jag inte, men jag tror att jag inte fått fram olja från tanken av någon anledning. Jag hade att annat luftningsproblem sommare 2007. Hade tömt, byggt om och flyttat bränsletanken på min båt. Tanken satt över motorn, så det var aldrig något problem med att få fram olja och lufta motorn. Jag gick rätt mycket för motor och efter nån styv vecka började motorn krångla. Det var precis som om det var luft. Luftade och sen gick motorn igen. Efterhand blev det bara värre. Låg i Tiested, Limfjorden, Danmark. Luftade ett flertal gånger, men motorn gick bara en kort stuind, sen stannade den. Till slut gick den länge. Efter nån timme kastade jag loss och styrde ut ur hamnen. Mitt i hamninloppet stannade motorn. Rullade ut genuan och gjorde ett slag söderut och gick in i en liten bukt och ankrad i lä. Luftade och provkörde, men motorn startade, men stannade efter en stund. Röjde ur akterstuvet så att jag kunde komma åt anslutningen på tanken. Stängde kranen och lossade oljeröret. Öppnade kranen och det droppade bara. Tog en ståltråd som jag bockade till en liten krok i änden och stoppade upp i kranen. jag fick ut en bit trassel som täppt för hålet. Skruvade ihop, staratde motor och luftade. Sen fick den gå ett par timmar. Efter det hade jag inget problem med oljetillförseln trotts att jag gick gör motor mot vind och sjö i ganska hårt väder vid flera tillfällen efter det. tommy motoralergiker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ryra 0 Postad 5 Maj , 2010 Hej! Tack för svar och vägledning, ska ta nya tag i helgen när tummen läkt efter all pumpning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 5 Maj , 2010 Du kan ju alltid lossa på insprutarn och köra på starten , det gjorde jag på min båt som jag hade med MD21. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 5 Maj , 2010 Kolla så den inte tar tjuvluft från bränslefiltret isf lär du få pumpa tummen blå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 5 Maj , 2010 Du kan även köpa denna pump från biltema artnr: 52-3228 och montera den före filtret. Du kommer få en jämnare gång och en starkare maskin att det blir mycket enkelt att lufta systemet. //illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ryra 0 Postad 6 Maj , 2010 Ok, ja det där tror jag är en bra ide, många som förespråkar en extern bränslepump innan filtret. Helt klart värt att prova. Hörde med en kille som jobbar mycket med dieselmotorer han tyckte att jag skulle montera en vanlig gummiblåsa som man har till utombordare för att trycka fram dieseln. Kan funka. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser