Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Kenneth_S

Jehupp... Köpt Biltema bottenfärg då...

Rekommendera Poster

Får se till hösten vad den gick för... 2,5 liter för 500 spänn... iaf ett par hundra spänn billigare än den färg jag köpte förra året på Seasea... varpå det resulterade i en massa snäck... Ser man det i så fall positivt, så får jag ju snäcken billigare denna säsong :)... Ja, ja... Som skrivet ovan: får se till hösten hur det hela gick, återkommer i frågan då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köra den ja me´ . Hmm,,, hur dålig kan den va.

Det växer ju endå för tusan.

hade jag mindre (kortare)skulle jag aldrig bottenmåla.Båt tvätt verkar vara melodin.

Jag får återkomma till denna tråd i höst för rapport.

Senast ändrad av sunerotting | 03 maj 2010 | 23:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är sjukt besviken på mina första intryck av biltemas bottenfärg. För det första var min burk bara fylld till lite över hälften 5,5 dl enligt mätningar i efterhand.. frågan är om man kan klaga på detta, nu när man använt färgen? Köpte två 0,75 burkar till min MAXI 77 ungefär den mängd jag brukar klara mig på med Mille Xtra.. Lyckades måla ungefär en tredjedel av båten med ena burken, tänkte faktiskt lämna tillbaka den andra. Tyckte vidare att färgen kändes tunn och blaskig. Trodde nog att den skulle vara bättre. Vad tyckte ni egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofasen TUNN? I min burk som i.o f.s var den stora varianten

så var det tjock färg.

Kanske du fick det som blev över,hehe.

Jag köpte faktiskt förtunning för att tunna ut färgen .

Efter jag målat vattenlinjen så tänkte jag att det skulle gå lite

lättare om den inte va så tjock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tja jag skrev i en annan tråd att en norsk båttidning nyligen hade test av bottenfärger och Biltema var absolut sämst. Bäst var Jotun som i tillägg var billig.

Skillnaden var enorm, Biltema hade ingen effekt alls medan med Jotun så var det i princip rent

Senast ändrad av sdk780 | 06 maj 2010 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är norska tester ganska irrelevanta eftresom de har en annan lagstiftning är den svenska. Det är alltså annat i burken i Norge än i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jasså! Ingenstans i mitt svar står väl vilka färger som var involverade, faktum var att färgerna i testen var ett utval som även går att få i Sverige.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas bottenfärg med Zink

1. Köpte du bottenfärgen för att skydda mot beväxning?

Om du svarar nej så hoppa över resten och var nöjd.

Annars

2. Det växer som attans på zinkanoder, visste du redan det?

3. Tror du det funkar med zink i bottenfärgen mot beväxning?

4. Knappast.

5. Känn dig blåst.

asg,

Allt är inte guld som glimmar

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är väldigt lite info om testet du talar om, men man måste nog utgå från att det är testat med de produkterna som finns på norska marknaden och i norska förhållanden.
Och jag gissar att du redan vet att Biltema säljer olika bottenfärg i Sverige och Norge..?
http://www.biltema.se/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-zinkbaserad/
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnstoff/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va taskig du e´ .

Men å andra sidan hoppas jag du har en dyr bottenfärg

för det växer ju alltid så Gråter .

Men du Harry.Vad ska du måla med i år då?

Vi kan väll svara här hur det gick.

Jag e´ medveten om att det e´ en test.

Har testat en del färger men det e´ ju bara skit alltihop.

Känns som lotteri.

Ett år : Seglade ofta , låg på Bullandö.

När de tog upp min båt

så var den full med =/%=(/%?/&?=¤.

Träffade en gubbe som hade sin båt ca:300 meter

från där jag låg och vi

hade ungefär samma

resemönster och likadan färg.

Han hade nästan ingen beväxning ,SÅ???

Men jag fick ny färg av ?????.

Senast ändrad av sunerotting | 06 maj 2010 | 23:29

Senast ändrad av sunerotting | 06 maj 2010 | 23:35

Senast ändrad av sunerotting | 06 maj 2010 | 23:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saxat denna text från en som har bra koll på bottenfärger och övrig utrustning!

Biltema ( hädanefter Kvalitema ) har på sistone tornat upp sig som en gigant inom båtutrustnings segmentet. Kvalitema har gång på gång knäppt de dyrare tillbehörsaffärerna på näsan när det gäller pris och kvalite. Vararorna som nu säljs hos Kvalitema håller premium klass. Var detta ett biltest skulle jag vilja likna Kvalitema med Audi eller Subaru.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget bra för ostkusten, som är lagligt.

På västkusten kan de använda kopparhaltiga som funkar någorlunda , även om färg från Norge funkar bättre men den är olaglig.

Läs följande om zink

Förbjudna kopparbaserade båtbottenfärger har ersatts av färger med zink. Båtägare kan luras att tro att de gör ett miljöval, men zink är enligt forskare i vissa fall till och med giftigare än koppar. Det är dags för våra lagstiftare att ta sitt ansvar, skriver Claes Tarras Ericsson, VD, Ekomarine.

källa

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.238600/debatt-forbjud-bottenfarger-med-zink

Även om zink inte är tillåten så är det inget som är helt ok för miljön.

Kan inte uppmana till brott men kopparbaserad bottenfärg är nog ett bättre alternativ då  man forskat mer om det och effekterna är milda för miljön.

Nu kan du gissa vad jag skulle använda.

::Harry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bottenfärgen har väl egentligen bara ett syfte - att båten skall fa snygg vid sösättningen Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag kan intyga att det är en av dom stora märkena som gör Biltemas färger!!

Att jag vet detta beror på att jag jobbar inom transportbranchen och transporterar alltså dessa varor mellan fabrik och till Biltemas centrallager i Motala!

Tvivlar på att man ev skulle använda en annan tillverkningsmetod då man skulle få investera i andra maskiner kanske och då skulle kostnaderna dra iväg.

Vad gäller deras motoroljor så var det förr Mobil som tillverkade för Biltema och det är ju knappast skit...........

Biltemas batterier leveras från GLOBAL som leverera till OK,Mekonomen mfl mfl

T-sprit,lampolja,aceton kommer också från dom stora tillverkarna

Använder själv Biltemas Lysfotogen i min Wallas  sedan MÅNGA år utan anm.

Samma sak med matvaror............billig yogurt hos WILLY:s tillverkas av Lindalhls Yogurt men med STOR prisskillnad.

Jag skulle kunna berätta MYCKET om sånt här som jag ser i mitt arbete dagligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad som avses med förr, men sedan många år är det Statoils olja i dunkarna märkt Biltema (vilket jag inte har några problem med heller ;-).

Biltemas norska bottenfärg var fram till i alla fall ett par år sedan en riktigt bra stygging. I synnerhet m.a.p. beväxning. Men den fick inte säljas i Sverige. Biltemavaruhuset på andra sidan gränsen sålde dock enormt mycket till svenskar på shoppingrunda över gränsen.

Om Biltema har bytt sort i Norge på sistone vet jag dock inte. Men hursomhelst är jämförelsen mellan norska och svenska båtbottenfärger rätt irrelevant, eftersom man i Norge har helt andra regler och typ av färger, och fortsatt kunnat köra med styggare färger än vad man fått sälja ens på västkusten i Sverige....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch det växer nästan inte alls på båten där den ligger. Har haft Mille xtra tidigare som jag skrev, men jag målade å andra sidan bara var annan säsong, och bara ett lager ganska tunnt där man började ana grundfärgen. Hade tänkt att slipa bort all gammal färg och köra med VC17 nästa år så då behövde jag bara något billigt att blaska på för att inte skämmas vid iläggningen.

Jag har inte koll på Zinks miljöpåverkan, men zink är ju bra för imunförsvaret, så det borde göra mindre skada i naturen än koppar.

Det slog mig redan när jag såg burken att den borde varit tillverkad av International (instingtiv gissning).

Jag målar nog resten av båten med Hempels Basic, kopparbaserad, tror ni att det går att måla över biltema färgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema´ s färger är från Hempel... fast de är billigare än Hempel på Seasea eller Hjertman´ s eller på Erlandsson´ s ellr på...... i all evighet...

Som jag skrev i starten: Rapport om detta kommer till hösten. Kan även tillägga att jag köpt en burk med cayennepeppar, som jag skall blanda ner... Får se vad det kan bli med det... Rapport till hösten...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cayennpeppar tror jag är bra!
Själv brukar jag gå baklänges med burken tio varv runt en ek när fullmånen lyser, jag har märkt en viss effektskillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

SkrattandeFlört Jag tror på Robert Lind i Kramfors jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha testat Cayenpeppar i färgen på ett pr små provytor, tror jag också mer på Robert Lind i Kramfors. Jag har i varje fall sett hans skyllt vid högakustenbron.

Däremot att ro 10 varv baklänges med ekan i månsken låter intresant. Det måste provas - bara jag hittar årorna.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Capsaisin, den verksamma substansen i Chili, där cayennepeppar ingår, är ett nervgift som verkar smärtsamt på däggdjur.

Jag skulle kunna tänka mig att cayennepeppar på båten skulle kunna hindra valar från att suga sig fast i skrovet, vilket kanske kan vara önskvärt i vissa farvatten :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog. Jag hade inte en enda val som sög sig fast i skrovet på hela sommaren. Havstulpaner däremot. Jag har aldig haft så många, trotts att jag målade med samma bottenfärg och låg på samma plats som tidigare och seglade ganska långt under sommaren, Fast jag hade kanske fel bas VC17NT

tommy

post-945-1394236338,7443_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

De enda som jag har sett har haft utdelning på VC17NT är kappseglare som tar upp båten mellan rejsen, de andra har beväxning! När de kom ut med NT-blandningen så blev det skit av den färgen. Om man kommer över VC17 extra så fungerar den som den gamla VC17.

Jag använder Miqron WQ och har inte en enda snäcka på när jag tar upp. Prova den Tommy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra.

Då vet du även att det från Internationals tillverkning levereras bottenfärg med samma namn till Norge som säljs här i Sverige.

Men med olika innehåll.

T.ex. Trilux (hård bottenfärg) heter precis samma i Norge men med annan blandning.

Den för Sverige är tillåten här och varianten för Norge är FÖRBJUDEN i Svreige.

Jag vet till 100 % att det finns en del precis samma produkter på Biltema som de med fina högkvalitetsnamnet men som säljs med olika förpackning . Alltså precis samma innehåll.

Det jag vet om är dock inte bottenfärg utan en helt annan produkt,

Dock så bevisar inget av dessa exempel att det är bra bottenfärg som Biltema säljer.

Men fundera lite på om ni tycker det är OK med Zink i färgen bara för att det än så länge inte är förbjudet?

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten var målad med VC17 när jag köpte den. Då är det ju enklast att bara fortsätta. När jag skulle segla hem henne till västkusten, målade jag med det som skulle va västkustkvallite. är det det som är NT?

2007 bottenmålade jag och sjösatte i maj. efter tre veckors segling runt midsommar fick jag rygg och motorproblem och båten låg stilla hela sommaren och låg kvar i sjön hela vintern.

Tog upp på valborgmässoafton 2008 rengjorde. Det var knappast någon bevaxtning alls efter ha legat still i sjön i 11 månader och oerhört lätt att spola bort. Bottenmålade och sjösatte. Seglade ganska mycket den sommaren och tog upp i September. Botten helt beväxt med havstullpaner, jag har aldrig sett nått liknaden. Dessutom helt omöjligt att få bort. Dom sitter kvar ännu. Jag har inte sjösatt sen dess. Dock inte pga själruggen.

Den båten jag seglar med nu har legat i sjön i två år utan att jag tagit upp den. Den ägdes tidigare av en norrman, bosatt i Sverige, men med ett förflutet i Norska båtbranchen. Man kan ju alltid hoppas att han hade fått den bottenfärgen båten är målad med kom från Norge som mycket annat.

Jag har också använt Micron på tidigare båtar.

tommy

Senast ändrad av toaen | 07 maj 2010 | 16:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi ska ju självklart jämföra svenkssålda produkter med varandra och inte bland in tex norska,då blir det säkert fel.

Biltema har också båtfärg som sälj endast i norge och en sådan färg ska vi ju inte ta med.

I vår båtklubb så är det flera som provat biltema i år,både trä & plastbotten,ska bli mycket intressant att se i höst.

Är resultatet minst lika bra så ska iallafall jag byta från dyrt till billigare.

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det: Funkar det lika bra som de svindyra färgerna, så har jag fått snäcken billigare... Funkar det bättre är det ju en bonus utan dess like... Funkar det sämre så köper jag ju inte den färgen igen... Och för den som ens orkar att ta sig runt 10 varv roendes baklänges med ekan eller hur det nu var... Men så gör det då... om du nu tycker och tror att det hjälper mot beväxning... Det var ganska många av er som svarade positivt till min fråga förra sommaren, om vad ni tyckte om cayenne eller chilipeppar nerblandat i färgen, om det kan hjälpa mot beväxning... men så kan det vara, när vinden blåser så konstigt som den gör... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keddy,

Bra tråd och det ska blir intressant och se resultatet till hösten.

Själv använder jag gärna biltemas produkter och de verkar helt OK med några få undantag som t.ex. gummifjädrarna till förtöjningstamparna. Har inte vågat mej på bottenfärgen än men kanske till nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertmans har tydligen köpt in ett jättelager International FABI (västkustvarian med koppar) som de säljer för 129 kr/75 cl burk.

Då blir det ännu billigare än lågprisvarianten..

Jag har målat större delen av styrbordsidan med Biltemafärg och målar nu babord med Fabi. Ska bli spännande att se vilket håll båten drar åt när säsongen närmar sig slutet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seriöst!

Ser verkligen fram mot resultatet?

Lycka till!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...