Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Sardaukar

Länspump

Rekommendera Poster

När butikerna anger liter/minut på manuella länspumpar. Hur räknar de då vilken takt man pumpar? T.ex. 50 liter/minut, hur många pumptag är det? Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska rolig fråga, ställde denna till en säljare på mässan här i Göteborg och han svarade att det är beräknat på ett tag i sekunden, vet i fan om han bara drog till med nåt eller pm det ligger nån sanning i det. Minns inte, men tror att det var på en Guscher, eller nåt sånt hette den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länspump Gusher 10, aluminium med gummimembran. Slanganslutning 38mm Pumpar ca 80 lit/min. Löstagbart handtag

Jag har en sån. Tror knappast att min normala pumptakt är mer än 40 slag i minuten - till att börja med. Det skulle i så fall betyda att pumpen tar 2 liter/slag. Jag undrar det. Får väl slå i 10 liter vatten i båten och se hur lång tid det tar att pumpa ur.

Funderade på killen som voltade/seglade på en val nånstans mellan Sydafrika och Antarktis. Var det med en Trio 80? Vad hette han?

Han låg ju skadad ner i båten och pumpade under flera dygn innan han bärgades. Undrar hur många pumptag han klarade i minuten?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Manuella länspumpar har ofta en övre gräns på pumptakt som känns väldigt tydligt. Att pumpa fortare än så genererar en kraftigt ökat motstånd. Förhoppningsvis så är pumpen dimensionerad så att denna takt sammanfaller med vad den som pumpar tycker är bekvämt. Det beror ju på en massa olika saker såsom slaglängd, slagvolym etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är ganska säker på att det är Roger Andersson du tänker på. Och det var med en Trio 80.

Han har skrivit en bok som heter Ett lappkast i södra oceanen. Är väldigt intresserad av att få tag i boken eftersom jag själv har en trio 80. Tror nog att den är spännande oavsett vad man har för båt iofs.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...