Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Robban676

Mörkläggning Albin 25

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag undrar om det är någon som har tips, ideér och ev bilder på hur man kan mörklägga i för och akterruffarna på en albin.

Dels så funderar jag på att tona rutorna men då blir det ju även mörkt på dagen och dels så funderar jag på rullgardin.

Men vad blir igentligen sov-mörkt för ungarna. Idag så stoppar vi för tyg men det är ju ett himla plockande. Skulle viulja ha något som är mer permanent och smidigt.

Hur har ni löst det ute i båtsverige?

Mvh//Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mörkläggande väv att köpa på Hemtex. Antingen fodrar du gardinerna med detta eller så syr du på karborrband som du fäster upp de med på fönstret. 100% ljustät!!

Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kardborre har jag haft i en Bella HT, det funkade ett tag, sen blev det lite sådär, allt fastnar i kardborre. Skulle hellre rekommendera tryck knappar. Eller en hederlig mörkläggningsgardin som man monterar på utsidan, det är det dom flesta använder. Lät tillverka en till min förra båt, 2500 kr. Klart värt pengarna! Enkelt och praktiskt!

Till den nuvarande båten har jag inte bestämt mig för om jag skall ha utanpåliggande gardin eller innemonterad gardin med tryck knappar i sidorna.

UTE FÖRDEL: Enkelt, håller värmen ute, snyggt, skyddar mot solen.

UTE NACKDEL: Bökigt när det är blött, måste förvara den någonstans. Vill man vika upp måste man gå ut.

INNE FÖRDEL: Man behöver inte gå ut för att montera. Man kan öppna utan att gå ut.

INNE NACKDEL: Står inte emot värmen på samma sätt.

Mitt tips: släpp tanken med kardborre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom gardinerna (oftast) sitter på bågar (se bild) så köpte jag mörkt grovt tyg, klippte till, stansade hål i varje hörn och hängde upp över den vanliga gardinen med S-krokar.

//Ulf

post-2742-1394236349,1739_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla inlägg. Känns som att många har olika lösningar. Får fundera lite för man vill ju även ha in ljuset på dagen så det är lite svårt. Funderar på någon form av rullgardin men det finns ju inte så mkt plats att sätta någon inne direkt.

Mvh//Robert 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...