Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pripps

Johnson 30 -års96 Konstigt fel

Rekommendera Poster

Jag var ute med båten idag (3 gången i år) och skvätte runt bland öarna. Efter ca 15 min så började motorn varva något djävulskt. Låg i ca 22 knop, vattnet var spegelblankt, och plötsligt skrek det till. Lät som motorn gick från att ha belastning på propellern till att tappa allt och varva fritt. Efter detta kunde jag bara köra i ca 2-5 knop,allt över detta resulterade i att motorn rusade. Jag har nya stift, nya filter och allt sådant efter vinterkonserveringen och hela växelhuset är nytt eftersom det gamla var skit. Det är nyrenoverat från auktoriserad verkstad som även gjorde service och montering. Någon som har en kvalificerad gissning eller rentav en lösning?

mvh,

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att vulkningen i propellern har släppt.

Kan bero på att du körde på något i vattnet eller att propellern är gammal och att vulkningen har torkat.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

propeller navet slirar i propellern det kan man byta inga problem,det värsta är att växelhuset har rasat igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen vulkning det är ett ipressat gumminav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad blir det för skillnad i verkligheten om vi kallar det vulkning eller ipressat gumminav.Resultatet är ändå att det slirar och måste bytas.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får kika på propellern imorgon och se om det är så lätt. Det hade ju inte gjort min dag sämre om det var så. Om nu växelhuset som är nyrenoverat och gått max 3 timmar på min båt har rasat igen så måste väl detta vara någon slags garanti grej? Om det är så att det har rasat borde det väl inte funnits någon drivning alls? Det kostade ju trots allt 6000kr att få växelhuset fixat. Tack för svaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

titta i bakändan på propellern om gummit är klibbigt eller lucktar bränt,propellernavet kan du ej byta själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det vulkat då är det vulkat i propellern men i det här fallet så är navet i pressat med ett speciellt  monteringsmedel som heter p-80,det enda som är vulkat är den splinsade propellerhylsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu är det alltså vulkat igen!!?

Jag tror fortfarande att det har släppt nere i propellern och slirar vid hög belastning och att propellern måste bytas.Berätta gärna hur det gick.

/Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt så tack för svaren, får försöka hinna ne efter jobbet och se om man kan bli nått klokare då, allt e ju så lätt när det ligger i vattnet med hehe. trevlig dag på er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulkat slå detta ur hågen navet är i pressat =komprimerat nav  ,propellern behöver ej bytas man byter nav =billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar försöker få dig att förstå skillnaden, han är duktig och försöker inte knäppa någon på näsan med teknikaliteter.

Du ter dig som en kille som tycker man kan säga bromsolja om bromsvätska för att alla ändå fattar..

 

Ta till dig var han skriver, även om det saknas lite punkter och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vulkat  är lika med samanfoga  skulle du vulka navet i propellern då skulle de bli nästan stumnt.det enda som är vulkat så är det hyllsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag är jag lite nöjdare då dom på verkstaden trodde samma som wanmar, skall lossa skiten imon och sen lämna den till dom. Wanmar du menar altså att man kan pressa i en ny sådan?, på dom lät det som att jag fick köpa ny proppeler. Kanske kan bero på att dom inte har rätt verktyg och tid nu i dessa tider iof. alltid gött o ha lite kött på benen när man sladdar in där.

 

Som sagt va, tack igen för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett fåtal propellerverkstäder som gör detta navbyten ,de kanske inte är många som känner till de eller så vill de sälja en ny prop,ett nytt propellernav kostar 536:-  arb 375:-, ny prop 2196:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det va som ni trodde, navet va skit. Ny propeller bestäld så nu får det bli ordning på skiten, kan rekomendera propellerbyte hängandes i en stege från bryggan i lite lätt vind, man känner sig riktigt smart.

post-10012416-1394236337,211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellertrim är väl den som gör såna här jobb i Sverige. Det krävs både kunskap och rediga pressar för att skjuta ut och in gummiklumpen i propellern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...