Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
maya2

knopmätare

Rekommendera Poster

hej!

har en båt med äldre motor på som jag skulle vilja veta hur fort den går så därför skulle jag behöva en knopmätare, vart får man tag på en sådan till rimligt pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju titta i en båttillbehörskatalog, det finns en uppsjö av olika modeller, rimligt pris? ja det är väl en bedömning man får göra själv, men kanske skaffa en GPS, så har du ju både koll på fart och var du är någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en handburen liten GPS !

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett billigt sätt är att mäta upp avståndet mellan två sjömärken och  sedan klocka vilken tid det tar att köra mellan dem. Med hjälp av dessa uppgifter så är det inte så svårt att räkna ut hastigheten.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 02 maj 2010 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hade du tänkt att han på ett enkelt sätt skulle mäta upp sträckan mellan sjömärkena då?

Till trådis. Köp en trycklogg, eller en GPS. Det el också gör du det allra enklaste och billigaste. Fråga en kompis om du får låna hans GPS, om du nu inte har någon. Du kan ju även fråga någon om han/hon vill köra bakom dig och kolla hur snabbt du kör, om du inte söker en bestående lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom han inte verkar ha en GPS så antar jag att han har ett sjökort. Ett av de grundläggande delarna i navigering är att mäta avstånd och ta ut kurser ifrån sjökortet.

Enklast är väl att lägga kurslinjalen  mellan två sjömärken och sedan läsa av avståndet på skalan.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 03 maj 2010 | 07:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, funkar utmärkt, gjorde man som liten.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...