Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Micklar

Hur gammal kan denna motor vara? +stigning

Rekommendera Poster

Hej! Har precis köpt båt, och håller som bäst på att leta upp lite fakta om den. Motorn har jag svårt att bestämma ålder på. På motorfästet kan man se att det suttit en plakett, nu är det iställer instansat 68314 där. Jag har kollat på marinshopens modellguide med kan inte hitta numret där. Är det någon som känner igen dekalerna och vet på ett ungefär hur pass gammal motorn kan vara? Så undrar jag om någon kan tipsa om vilken stigning på propellern som är lagom, just nu sitter en 14 stigning på, och det kändes lite klent på fullgas, har dock ingen varvräknare. Båten är en Marieholms camping från 60-talet som är ca 4,80 lång och 2 m bred. Tacksam för svar! /Micke

post-4838-1394234294,2716_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm ... vild gissning! Tycker att det ser ut som en mycket sen 70-talare eller tidigt till mitten 80-tal! Ganska kantig design ... dom tidigare (och senare) är ju mera runda !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas Nordin

Motorn är från 1978 eller 79, har för mig att dekalerna såg ut så där 1979 men är inte 100% säker men 78 eller 79:a är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på denna site. Kan kanske hjälpa. www.marineengine.com. De kan kanske även ha en manual om du har tur. /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, nu vet man lite mer om hur pass gamla sakerna är. Alltid intressant att veta. Speciellt när det blir dags för reservdelar. Någon som har en ide på lämplig stigning? Ska handla propeller senare i höst. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Marinshopen har uppgifterna på motorn. Bara kolla efter serienumret. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att jag inte kan hitta ett nummer som stämmer med deras listor. Jag har hittat ett stansat nummer på motorfästet, 68314, och inga andra nummer som verkar stämma heller om man kollar på tex. block, svänghjul osv. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 55 hk med exakt samma design och färgsättning. Min är en -79:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...