Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
stefan_o

Limma rf bult i skadad gänga i aluminium

Rekommendera Poster

jag har en aluminium arm till autopiloten där jag flyttat en rostfri bult mellan 2 hål.

Varje gång har tyvärr gängorna i aluminiumen skadats/kärvat till sig.

Nu skall jag montera bulten en gång för alla i den skadade gänggången.

Funderar på att stärka monteringen med Loctite eller epoxi

Har Loctite 243, 290 och 577 West System epoxy hemma men egentligen skulle jag nog använda något starkare.
Loctite 2701, 3745 kanske skulle funka men det känns hårt att köpa en flaska för en bult.

Någon som kan tipsa hur jag skall göra för att få det maxstarkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll hålet med Kemisk metall eller knådepoxy , låt härda borra och gänga på nytt.
Alternativt kan man om det finns material borra upp hålet och gäng omdet med en större dimension (förutsätter att du kan byta ut bulten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillräckligt med gods runt hålet: borra upp och sätt i helicoil insatsgänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen men det jag var otydlig med var att det rör sig om M18 och dessutom är gängorna marginellt skadade.

Troligen håller det om jag penslar dit Loctite 243 och sedan tar i för kung och fosterland men.... tanken gnager att det kanske finns något som gör att jag sover ännu bättre.



Senast ändrad av stefan_o | 02 maj 2010 | 22:52



Senast ändrad av stefan_o | 03 maj 2010 | 15:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Helicoil som redan föreslagits är den absolut seriösaste lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snackade med en mek intresserad på jobbet.

Aluminium gängor kan klegga.

Jag köper M18 gängtapp för att få jämna gängor

har köpt loctite 2701

skulle autopilot armen mot förmodan ge upp får jag handstyra och åtgärda det problemet då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att förstå din ovilja till Helicoil insatser. Ska du ändå köpa både gängtapp och Loctite skulle du kunna få monterat en insats för det priset och du hade sen en gänga som fungerade lång tid framöver. Så gör man tex i aluminium toppar för gängorna till tändstiften, just för att aluminium är för mjukt.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helicoil skapades för att förstärka gängorna i flygplansdelar av aluminium, det blir alltså starkare än en gänga direkt i aluminium. Att det går använda till att reparera sönderdragna gängor är bara en bonusfunktion egentligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är det ingen standard bult utan en special bult för styrlänkar.
Gängan är M18 ej standard gänga vilket jag upptäckte då jag skulle köpa gängtapp på Jula, finns det någon som heter M18 fin millimeter gänga?

För att montera mha insats krävs det att insatsen har M18 fin på insidan (som passar till tillerpin) och M20 valfri gänga på utsidan, finns det sådana insatser?



Senast ändrad av stefan_o | 04 maj 2010 | 12:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det M-gånga då?
Det är inte tum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helicoil finns i princip alla storlekar och gängningar. Jag tror att när det gäller mm gängning så har man upp till M39.

Den utvändiga gängan ges ju av de tappar som gäller för respektive insats och borrningen brukar stå på specialtappen.

Varför frågar du om 20mm utvändig, har du redan borrat upp hålet eller ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag har inte borrat, försökte bara gissa på en möjlig gängbussning.

Skulle vilja läsa om det på nätet först och sedan köpa delarna i en butik i Göteborg.

Gängtypen vete gudarna, det jag såg var att standard tappen hos Jula hade för grova gänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla här:

http://www.collycomponents.se/index.php/component/virtuemart/category/49/skruvförband/gängförstärkning-metall/helicoil-plus

och se hur man gör här:

Det bästa är att kolla med någon mekanisk firma om dom kan göra det, för gänginsatsen kostar inte så mycket men tapp och verktyg kostar en hel del.

Du kan mäta gängorna med en tolk, jag tror t.o.m att typ Biltema säljer sådana.



Senast ändrad av oceanis | 04 maj 2010 | 16:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen från 2 olika skolor; insats respektive fyll igen och borra/gänga på nytt.

det jag tidigare läst om aluminium är att det i passar inte så bra ihop med stål i salt miljö.

däremot skall alu och rostfritt funka bättre vilket är mitt utgångsläge.

Biltemas kitt för att fixa nya gängor till tändstift har stålinsatser vilket borde vara lurigt för alu toppar....

Finns det insatser i material typ rostfritt eller något annat så jag förebygger galvaniska strömmar mellan materialen i största möjliga mån?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde ta dig lite tid och läsa på samt surfa runt på de sidor du får förslag på för då hade du sett att Helicoil plus finns i olika legeringar men mest vanligt är crome/nickel (rostfritt) men de finns också i höghållfast aluminium. Dock tror jag att de vanliga standard fungerar alldeles utmärkt och om du vill kan du få dom ytbehandlade.

Om dom fungerar i flygplansindustrins aluminium konstruktioner som har relativt höga krav på sig så fungerar dom sakert även på din båt, speciellt som du har en rostfri bult som skall sitta i gängan.

Kolla här på sid 10 så hittar du precis vilken du skall ha för aluminium i sjövatten om du nu skall lyxa till det extra mycket:

http://www.collycomponents.se/cache/assets/2794.pdf

Biltemas gängor för tändstift är väl mm gänga och det skrev du att det inte var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...