Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
badlena

Åka från muskö till Nyköping

Rekommendera Poster

Hej!

Vi ska åka hem en båt från Muskö till Nyköping ev nästa helg.

Det är en Winga 25 och vi har ingen erfarenhet av dom här trakterna..Något speciellt vi ska tänka på? Tips tas tacksamt emot

/ B-l

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte känd i området, men jag har seglat där några gånger. Ur min synvinkel är det väl inget speciellt. Akta färjorna vid Nynäshamn bara - det tål inte så mycket. Skrikandes Det är en liten nätt tur på ca 50 distansminuter.

2,5 distansminuter söder om Nynäshamn kan man gå in norr om ön Järflotta och gå båtsportsleden via Dragets kanal. Jag har inte själv gått där, men det brukas ju rekomenderas i många sammanhang.

Om man inte tycker om att gå så mycket på öppet vatten, som det ju är ner mot Öja/Landsort, kan ju den smygvägen va att föredra, och det skall va förfärligt fint, vad jag förstår. Jag tror inte det blir längre. De 50 distansminutrarana mätte jag den vägen.

Sen är det bara att ta sig ner till Öja/Landsort och när man är mitt för hamnen styra västerut, med en liten dragning åt nord tills man kan runda fyren Kockelhällan. Sen bär det ät söder igen genom en fin skärgård ända hem till Nyköping.

Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på er. Jag har gått den vägen ett par gånger (bortsett från Dragets kanal) och ni har en fin tur framför er.

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 maj 2010 | 14:57

post-945-1394236335,2256_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker ni på insidan av Muskö så finns det några broar att ta hänsyn till samt tillträdelseförbud i vattnen vid Musköbasen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Merparten av tillträdesförbuden runt Muskö-basen är borta sedan en tid men bojar, skyltar etc är kvar. Lite skumt egentligen... (undrar hur det ser ut i de nyaste sjökorten?)

Vad gäller broar etc så kan man gå under bron mellan fastland och Himmelsö som har 11 meter segelfrihöjd eller så går man den lite genare vägen mellan Herrö och Yxlö som har 3 meter segelfri höjd. Ett ytterligare alternativ är att gå ut genom Skramsö sund vid södra Muskö. Sundet var tidigare stängt eftersom fartygsdockorna till basen ligger där. Dessa drivs nu huvudsakligen i privat regi och passage är tillåten.

När man lämnat Muskö bakom sig tar man sig gärna in till Nynäshamn och köper lite rökt fisk på rökeriet i hamnen. Sedan vidare söderut.

Jag skulle rekommendera att gå igenom Dragets kanal och sedan vidare under Oxnö-bron. Har just nu inte koll på om den har öppningar vid den här tiden på året eller hur hög frigång den har (tror det är 2m) men resan är mycket fin och du slipper gå ute vid Öja (Landsort) vilket kan vara jobbigt om det blåst på några dagar.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Christer

Att gå om Oxnö blir väl en omväg på ca 10 distansminuter. Helt övertygad om att det är en fin väga tta gå. Enligt sjöfartsverket är bron stängd tom 31 Maj Segelfri höjd 2 meter http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Oppningstider-broar--kanaler/Tottnasbron/

Har man gått genom Dragets kanal och går söderut därifrån har man väl ca 2 distansminuter till Öja/landsort i Sydväst. Då har man väl/ju kommit undan det värsta skvalpet om det är lite dåligt väder.

tommy

post-945-1394236335,5325_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy

Jag har inte mätt men säkert är det längre. Men min erfarenhet är att det är skvalpigt värre både fram till Öja och en bra bit därefter och med tanke på den fina inomskärsturen man får om man går Oxnö-vägen så brukar jag välja den. Varför ha bråttom?

Men om Winga 25:an är riggad så går det väl inte att komma under de 2 metrarna som bron är nedfälld så då återstår det väl bara att gå söderut efter Dragets kanal.

Bild från Draget

post-4248-1394236335,6521_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Christer

Såna här odjur finns det väster om Öja.

Din bild på Dragets kanal se fin ut. Synd att jag inte kände till den vägen de åren jag hade båt i Stockolm. Det var först när jag hade seglat hem till Kungshamn på västkusten och började häcka här på MG som jag fick reda på att den smygvägen fanns.

Får väl segla de 600 distansminuterna enkel res för att gå genom denna pasage, nån gång. Cool Det finns många andra fina ställen mellan Västervik och Öregrund, som jag inte haft möjlighet att besöka heller. Bortsett från dyvattnet Förvånad tycker jag den skärgården är fantastiskt. Vår skärgård här hemma är ju bara en bråkdel så stor (1/40?) och här börjar det bli alldeles för mycket båt på en allt för liten yta.

Det är väl självklart att båten är riggad. Jag kan inte tänka mig att det finns nån som är så dum, att han ger sig på sjön utan  masten och underslagna segel seglen - eller? Obestämd

När det gäller omvägen runt Oxnö, så mätte jag inte exakt. Bara den sträckan från där man kommer ut från Dragets kanal till den punkten vid Skvallran där man anluter till den andra vägen. Det var ca12 distansminuter. Mätte nu andra vägen det var ca 10 distansminuter. Om bron hade varit uppe hade det ju absolut inte funnits nån anledning att inte gå den vägen. Det blir ju bara ca 2 distansminuter längre.

tommy

post-945-1394236335,7129_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med att ha läst hela tråden (nu har jag inte färska sjökort), vad är det som gäller kring Muskö och dessa militära områden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte åkt där själv men kollade på sjökortet och det är 1,5 m djupt och som smalast 10 m. Sambon har åkt igenom och de kom då från Nynäs och på babords sida före inloppet finns det stående stockar strax under vattenytan vilka man måste se upp med. Kanske finns de även på andra sidan av kanalen?

Bilder från kanalen

http://www.panoramio.com/photo/5390505

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har åkt genom draget säkert hundra gånger eftersom jag bor i Nynäshamn och har båt på både Torö och Muskö. Fiskar mycket på bägge sidor om Dragets kanal.

Trafiken kan vara rätt tät under sommartid. Jag själv har dock aldrig varit med om, sett eller läst om något tillbud eller olycka där.

Det passerar större motor- och segelbåtar igenom där utan problem. Passagerarbåten M/S Flora går även den vägen på sin t.o.r resa till Trosa sommartid.

http://www.trosa.com/ul/images/20090721110918.jpg

Man skall dock vara lite vaken och gärna bruka båttutan när man går in i kanalen då man inte kan se om det kommer någon med likartade tankar från andra hållet.

Senast ändrad av newnoseharbour | 22 maj 2010 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan!

Vi sticker 1,62 och har gått igenom kanalen åtskilliga gånger vid varierande vattenstånd utan problem, trodde det var djupare!

Kollade i Arholma-Landsort, djupet är nu 2m

Senast ändrad av trewq | 23 maj 2010 | 00:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag fick det förklarat hade de försökt att se genom kanalen men kommit lite för nära land när propellern blev rensad. De blev senare bogserade hem till Nynäs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Runt basen finns det gula bojar/pinnar som man ska hålla sig utanför. I övrigt fritt fram vad jag förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har nu åkt hem båten och det var kanon väder hela vägen. Vi tog utsidan, runt Nynäshamn och över till   Rökogrund , Asenskallen , sävösund, stendörren vidare till Oxelösund. En väldigt härlig tripp. Tog ca 12  timmar..

/ B-l

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...