Hedstrom 0 Postad 2 Maj , 2010 Nybliven båtägare behöver hjälp. Körde med båten 3ggr förra året innan jag tog upp den och vaxa iordning den förra året. Då märkte jag att bottenfärgen försvann efter jag spolare rent den under. Nu undrar jag vad jag ska använda för färg till den?? den som satt på var helt kladdig och försvann nästan under hela båten, är det någon sorts färg som bara är att kleta på? för att alger och dylikt inte ska fastna under båten? Antar att jag ska måla den när den ligger på trailern? måla där man kommer åt sedan skjuta fram den och måla där hjulen under ligger? men som sagt, gärna tips på nån bra färg som är bra och lätt målad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 2 Maj , 2010 Det var ju synd att du spolade bort färgen. Nu får du jobb att måla på ny självpolerande bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 2 Maj , 2010 Bottenfärgen ska färga av sig när den är våt. Det kallas självpolerande för att om något oänskat försöker få fäste på färgen så släpper färgen. Kör man med högtryckstvätt så lossnar färgen. Nu får du måla på ny färg igen, och var försiktig nästa höst när du tar upp den. sitter det inga havstulpaner på utan bara lite skägg så brukar jag låte färgen torka igen och till våren borstar jag bort det sjögräs/skägg som sitter där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 2 Maj , 2010 ja ni ser, man lär sig nåt nytt varje gång man köper en ny leksak =) vad tror ni om den här färgen?? http://www.biltema.se/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-zinkbaserad/ behöver jag borsta bort all gammal färg nu eller är det bara lägga på ny några dagar innan jag har i den i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 3 Maj , 2010 vad tror ni om den där biltema färgen är det rätt för mig och när ska jag måla på den? flera dagar/veckor innan, och behöver jag rensa bort all gammal först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser