Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Dadde

laga akterspegel...

Rekommendera Poster

Jag har en Ess sund 470, min akterspegel behöver nog fixas till lite (se bilder). Har ni några tips på hur jag kan laga det?

Min tanke är att jag skall spackla sprickan ni ser på bild 1 och sedan sätta dit en L-list (Vet ni vad jag kan få tag i en sådan list?)

Sedan lossa de översta bultarna (bild 2) spackla sprickorna och sedan lägga en aluminiumplåt över så det blir som en stor bricka för de nya bultarna.

Orsaken till skadorna är vad jag tror att man kört med motorn uppfälld på båtvagn och kört längre sträckor på guppiga vägar.

 

Tack på förhand/ Dadde

post-18341-1394236334,9278_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att källan till dina problem ligger betydligt längre in i akterspegeln. Hur mår ditt distansmaterial?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela akterspegeln verkar vara röten.
Hjälper nog inte med spackel där.

Riv ner och plasta om den i stället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite närmare på det, playwoodskivan var helt blöt men ej röten, blir väl till att byta det men är inte så sugen att göra det nu utan vill hellre göra det till hösten. Tror ni det håller? skivan är ju inte rutten.

Är det svårt att byta, jag har aldrig jobbat med glasfiber förut. Är det en ny marinplaywoodskiva, och glasfiber från Biltema som gäller eller?

Hur gör man?

Jag antar att det inte är så dyrt att renovera akterspegeln utan bara att det tar ganska lång tid, rätta mig om jag har fel??

Jag gjorde lite förstärkningar idag, lägger in bilder imorgon så får ni se om det kommer att göra någon nytta.

Den största orsaken till att plasten spruckit (bild1) var för att den förra ägaren bankat in ytterligare en halvtaskig playwoodskiva, modell liten, mot den gamla skivan och mot plasten där motorkåpan hamnar när man fäller upp den. Riktigt idiotiskt gjort.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första förstärkningen var för de övre bultarna:

post-18341-1394236335,9746_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra var från insidan, tanken var att plasta in aluminiumplåten för att det skulle bli mera som en förstärkning, men det är nog ingen idé om jag skall renovera och plasta om allt till hösten.

Tror ni detta håller denna sommaren? Detta kanske är någon riktig förstärkning, den borde kanske vara på utsidan, men utsidan ser fin ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...