boumst 0 Postad 1 Maj , 2010 Har nyligen köpt en havsfidra som stått på land i två år. När jag skulle laga en krossskada i kölens framkant och skalade bort trasig plast trillade det ut sand, troligen pulvriserad cement. Förvånade nog var den rejält våt. Skadan har nu stått öppen hela våren och är fortfarande mycket blöt. Vad har ni andra för erfarenheter av vatten i kölen. Hur länge kan det ta att torka ut så man kan plasta igen. Borde jag borra fler dräneringshål längs kölen? Någon sa till mig: Små båtar - små problem. Jag börjar undra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 1 Maj , 2010 Att torka ur all fukt i kölen tar lång tid, så plasta igen hålet och sjösätt. Vid höstens torrsättningen öppnar du upp igen och borrar flera hål både nere i kölen så vattnet kan rinna ut samt tar upp hål ovanför kölen inne i ruffen. Om du har möjlighet ordna med värme runt kölen t.ex värmekabel och bygg hellst ett presseningshus runt båten eller i vart fall täck in båten väl. Men det allra bästa är förståss om du kan vänta med sjösättningen och utnyttja sommarvärmen att torka ut och ventilera ur all fukt ur kölen och sen laga och täta båten både under och över, för vattnet måste väl ha kommit in uppifrån. När fidrorna byggdes så gjöt man in blyet i kölen med en blandning av polyester och sand. Tyvärr så fuskade man ibland med att blanda denna gröt ordentligt och då uppstår detta problem, men det går att lösa. Här är en länk till hur jag löste problemet: Om du läser hela tråden så har Toaen beskrivet hur han gjorde. Jag har samma problem med min Storfidra som är byggd på samma sätt, men mitt problem är något knepigare då jag fått ner diesel i kölen, men som jag brukar säga: Det ordnar sej aldrig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2010 Hur gammal är din havsfidra? Vilket segelnummer? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boumst 0 Postad 2 Maj , 2010 Min havsfidra har nummer 286 och är byggd 1973. (Vi hade mailkontakt tidigare i vinteras.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boumst 0 Postad 2 Maj , 2010 Tack för tipset om länken, informationen var ju både upplysande och nedstämmande. Jag håller på att renoverar båten inför säsongen och hade inte tänkt sjösätta förrän i början av juli, men frågan är om det hinner torka ur tills dess. Kanske bättre och vänta till hösten med att öppna upp och sedan laga och göra en ordentlig anti-osmosbehandling till nästa vår. Tommy! Hur bar du dig åt när du injiserade polyestern i kölen och hur blev resultatet? Jag läste även om hur du sprutade in fogskum i mellan däckslagren. Du lade skivor med sten på ovansidan för att inte få uppbuktningar. Men hur gick det med insidan? Jag har tänkt att följa ditt exempel men är orolig för att inredningen på insidan ska släppa eller få dålig passning mot undersidan på taket/däcket. Behövde du stämpa upp taket innan? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Maj , 2010 Beklagar att jag dröjt med mitt svar. Dessvärre har jag blivit av med både ditt mail och din mailadress pga att min stationära dator har ballat ur. Tydligen något värmeproblem då den går en kort stund och sedan stänger av sig. Jag har lyckats under dessa korta stunder kopiera över all information av vikt till en annan hårdisk, utan mailboxen. Hittar den på min bärbara dator, men inte på min stationära. Pga datorns ålder tycker jag inte det är någon ide att reparera den, utan har köppt en ny (som jag packade upp för nån månad sen, men inte kommit mig för att installera - tekniskt intresse - obefintligt) Beträffande kölen - torka ur så mycket det går medans du ändå står på land. Plasta igen och ta dig ann problemet till hösten. Det är lite besvärligare än man kan tro. Beträffande injecera epoxy - Jag tror att havsfidran till skillnad mot storfidran har järnköl. Det är inte ovanligt att järnkölen rostar och det uppstår ett tomrum mellan järnkölen och kölsidorna även på andra båttyper, enligt en plastbåtsreperatör som jag talade med. Jag upplevde att jag hade tomrum innanför kölsidan, som dessutom var en aning konkav. Reperatörens förslag var att borra ett antal 3 mm hål över det utrymmet som jag misstänkte hade tomrum. I ett av hålen längst ner som hade komunikation med de andra borrade jag och skruvade i en 10 mm nippel. På nippel fäste jag en slang med samma invändiga diameter som nippels ytterdiameter. Slangen drogs högt upp och fästes i en regel som var fastsatt på båten nån halvmetre över däcket. I ände på slangen satte jag en tratt. En slang från varje sida men fastsatta på samma ställe så att det bara blev ett ställe att kliva upp på. Det är en fördel om man täcker båten runt om där man använder den för att få nån hög plats att sätta fast slangarna på. Jag glömde det och lyckades spilla lite plast på båten. Besvärligt och tråkigt jobb att ta bort kladdet. Nu använde jag polyesterplast. Idag skulle jag använda epoxy med lång öppentid - dvs lång tid innan den härdar. Har börjat köpa epoxy på Biltema för vanliga arbeten. Epoxyn för injicering skulle jag dock köpa hos Nils Malmgren AB i Kungälv. http://www.batepoxi.se/index.php?surf=sortiment_epoxi&my=sortiment Kollade på deras sortiment och jag tycker att denna produkt hade varit lämplig http://www.batepoxi.se/datablad/BoatInfusion664.pdf Bäst att kolla av med MN. När jag fyllt trattarna och det började rinna plast i de tremillimeters hålen slog jag i en spik av passande dim. tretumsspik har jag för mig. På så sätt kunde jag följa fyllnadsprocessen. Ett problem är ju att man vill ha ett hål på absolut högsta punkten, samtidigt som man ite vill borra hål som kommer in i kölsvinet. Å andra sidan; Borrar man ett hål som kommer in i kölsvinet så vet man ju hur högt man kommit och kan mäta sig ner och borra ett hål på högsta punkten. När man borrat färdig kan man ju slipa av lite på insidan och laminera fast en liten bit matta med poyester och måla över med topecoat. Från utsidan fyller man sedan hålet med lamineringsepoxy med en spruta. Man kan ju tänka sig att laminera över hålen på utsidan med ett lager väv och lamineringsepoxy. Om det är överkurs eller inte är inte säker på. Jag gjorde i alla fall så på storfidran. Beträffande däcket - Om metoden är bra eller förkatslig, vet jag egentligen inte. Jag hade kvar fidran i ett antal år (5-7) och jag märkte inget problem under den tiden. Jag vet att den som köpte båten sålt den vidare, men ej till vem. Havsfidrans däck och överbygge är ingen sanwischkonstruktion som det bruka va, utan ett däck och en innerline som är ihopfogade, med i däcket inlagda 12 mm (tror jag) plyfaremsor med torumm emellan. De ligger på ca 0,5 meters avstånd. Därför kan man känna att det sviktar på vissa ställen i däcket när man går på det. Att båten är byggd med innerline innebär ju att insidan ocså har en slät gelcoatyta. Lite tråkig, men praktiskt. I min storfidra hade en tidigare ägare klätt det mesta av plastytan med teakplyfa. Snyggt, men betydligt svårare att hålla ren i alla springor. Jag skulle renovera och i viss mån bygga om förpiken ooch i samband med detta isolera. Seglar ofta sen på höstarna och det kunde ju va både fuktigt och kallt. Jag fick då den ideen att jag skulle fylla däcket med fogskumm. Jag stod på utsidan mitt hus och hade för avsikt att värma båten med värmefläktar över vintern och la därför ett lager isolering över båten. Innan jag täckte den med presenning. För att jag inte hade nån koll på däcket och det dessutom skulle va ohjälpligt om det pga fogskummet skulle bli en deformation på det sågade jag till bitar av 22 mm golvspånskiva så att de passade på de plana ytorna på däcket. Jag har för mig att jag även la en lämplig bräda över mittfisken. Över det hela, så tätt det gick la jag storgatsten och liknande. Vi Bohusläningar är ju stenrika och storgatsten och framför allt skrotsten av lämpliga storlekar har jag gott om. Mitt hus är byggt på och invid gammla stenbrott, så det är bara att gå av tomten och plocka hur mycket skrotsten som helst. På insidan var det inte lika kritiskt. Jag borrade ganska tätt (10x10cm) med 10 mm hål under däcket och även i rufftaket runt ruffluckan. Sen skummade jag i hålen med en mycket stor försiktighet och kunde följa skummets väg i däcket och rufftaket. Någon stämpning mot taket gjorde jag inte. På ett ställe skummade jag på lite för häftigt och fick en liten inbuktning på innerlinen. Jag har för mig att det var nere på flushen, där jag inte hade några hål. Det är bara jag som vet om det (och nu hela den båtintreserade, svensktalande, forumläsande världen - och några till. Det finns ju Googles översätt) Sedan klädde jag över det hela med 10 mm liggunderlag och ovan på det en ytmatta. Även i rufftaket. De små ruffsidorna med ljusgul innerlanine lämnade jag som dom va. Lite trixigt att få till ytmattan runt liggunderlaget i kanterna, så att det blev snyggt, men det blev skapligt. Hoppas att min beskrivning inte är alt för rörig och någorlunda begriplig - annars får du fråga igen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boumst 0 Postad 9 Maj , 2010 Tack för tipsen kring injicering och av däck och köl. Beskrivningen av slangarna och tratten känns som en bra metod så länge det inte är för varmt ute. Troligtvis håller blyet i kölen temperaturen nere en del också så att inte plasten tjocknar innan den är på plats. Har du någon uppfattning om hur mycket plast du fick hälla i? Jag är fortfarande lite osäker på hur mycket lös sand det är längre in i kölen men nu får det problemet vila till hösten. Vad gäller injiceringen i däcket verkar det som om du gått betydligt försiktigare tillväga än vad jag först tänkt. Jag hade tänkt mig en ett hål i varje ände av hålrummet och sedan spruta in tills det pyser ut i det andra. Jag tror jag ska göra en tunn testram med genomskinliga plastskivor på varje sida som jag sedan kan injisera mellan och se hur skummet fyller och pressar ut ytorna. Jag är lite orolig att inredningen som jag skruvat ur och målat om inte ska sluta tätt mot taket om det deformeras av skummet. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser