Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Teddeh

USA-import, boats.de

Rekommendera Poster

Är det båten på din profilbild du menar?

Har dregglat över den bilden titt som tätt, riktigt fin båt.yes

Hur importerade du den, genom nån speciell firma, dyrt eller?

Ps.

Vad är det för märke på båten?

Ds.



Senast ändrad av Skeppshult | 17 januari 2012 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är det.

Kul att du gillar den!

Jag importerade den via en firma. Om du vill veta vilken och hur det gick så skicka ett mail till mig. Jag orkar inte hålla på o tjafsa med allt o alla om vilka företag som är bra eller dåliga. Dom som hjälpte mig var väldigt seriösa. Jo det kostar en del men den är ca 2-300 tusen billigare än om jag köpt den här. Dessutom är utbudet ofantligt mycket större i USA.

Det är en Grand Banks 36 classic

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver knappast vara aukt besiktningsman för att konstatera att båten på bilden i den länkade artikeln är skräp.Det är dock att rekommendera att lägga 5-6000 på en aukt besiktningsman att besiktiga ditt tilltänkta objekt. av många orsaker. Många båtar tas in via Tyskland för att momsen är lägre där. Lite typiskt svenskt att underkänna allt med misstänksamhet så fort något görs enklare i ett annat land. Alla tyskar med fritidsbåtar skall man med fog misstänka har bluff CE märkning? Förut var det bilar från Tyskland som var autobahn .vrak.Skärpning! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt är Rybbe en riktig ID..T!!!  Självutnämd till bäst i branchen av sig själv. Saknar totalt verklighetsförankring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra artikel. Och slutklämmen ger en på pricken beskrivning av grundproblemet. Viten, föreläggande, dåliga omdömen är helt verkningslösa. Dessa bedragare kör på som om inget hänt. Antingen genom att som JerkerG försöka diskreditera en erkänt erfaren besiktningsman. Eller som boats.de och liknande firmor själva kör med sina bullshit-fraser, att de har tiotusentals nöjda kunder över hela planeten. De skeppar sanslösa volymer båtar varje säsong till otroligt nöjda kunder.

Sanningen är väl den att de lyckas prångla iväg 5-10 sönderrostade och sänkta vrak per säsong, vilket är ungefär vad de mäktar med själva i att hantera upprörda blåsta kunder med bortförklaringar.

Min båt såg identisk ut i motorrum som båten i artikeln. Rostig över hela motorn och tjockt med olja i slagvattnet. Min hade någon märklig brunaktig prickig beläggning på insidan av motorrummet som faktiskt liknade alger. Och all inredning var fuktsjuk rostig och trasig. Elsystemet ett härke.

Men som någon skrev, den där resan gör man bara en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att starta en ny diskussion om Rybbe, så står det fritt att bilda sig en egen uppfattning genom att googla han namn och läsa om några båtbesiktninga han gjort. Döm själv! Erkänd nja... Det är nog målfoto. Sen tycker jag självklart att man skall ta hjälp av någon kunnig, om man är osäker själv, och då menar jag inte grannen i hamnen som tror sig kunna allt, för han har haft båt sen han var spädbarn! Har förövrigt en bra erfarenhet av båtimport. Men det är som med allt, det finns självklart undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med ovan nämnda båtmäklare ligger nog inte kunnigheten hos köparen, utan smärtgränsen för hur mycket man som mäklare kan översälja risiga båtar från andra sidan atlanten utan att få blå tunga och behöva bikta sig en gång om dagen.

Och om de dåliga affärerna är undantagen eller om det faktiskt är tvärtom dvs de bra affärerna som är undantagen, lär väl aldrig utrönas. Helt klart är att många svenska familjer blivit blåsta på affärer som verkat för bra för att vara sanna, vilket de givetvis också är.

Trixet verkar ju ligga i att försöka välja en mäklare som inte kör med retorisk bullshit i allt den säger, samt att åka över själv och inspektera. Kanske även anlita en oberoende testman på plats, t.ex. från motortillverkaren. Och ska man prompt köpa beggat direkt från USA, försöka välja en båt från de stora sjöarna.



Senast ändrad av AgatonSax | 24 januari 2012 | 03:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag använde mig av Brunee kring Han är svensk bosatt i USA . Hittade min båt i Michigan bad Brunne åka och  besiktiga båten gjorde klart med den amerikanska bårsäljaren att godkänner inte Brunne båten så blir det ingen affär . Den var helt ok .Lite små grejor som jag fixade här hemma .Han hjälpte mig att få båten till Göteborg allt fungerade smärtfritt . Här deras hemsida och telefonnummer.

Torgny .

www.boatfindersusa.com/



Senast ändrad av Torgny-3055 | 24 januari 2012 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Problemet med ovan nämnda båtmäklare ligger nog inte kunnigheten hos köparen, utan smärtgränsen för hur mycket man som mäklare kan översälja risiga båtar från andra sidan atlanten utan att få blå tunga och behöva bikta sig en gång om dagen.

Senast ändrad av AgatonSax | 24 januari 2012 | 03:06

------------------------------------------------------------------------------------

Måste erkänna att jag numera har väldigt svårt att få bilden av den där mäklaren, sittandes där i biktstolen, utmattad och med blå tunga som hänger lite utanför, ur hjärnan. yes



Senast ändrad av silviasurfarn | 24 januari 2012 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har importerat en båt från USA tidigare, nu är den såld och nu är den nya hemma. Båda gångerna har jag använt samma firma och de finns här hemma i Sverige. De heter Broker sweden scandinavia och killen som driver den heter Björn. Min erfarenhet av honom är att han kan mycket om båtar, har massor av bra kontakter och är intresserad av att se till att kunden blir nöjd. Han fixar besiktning CE märkning och allt för att båten ska komma till Sverige. Har funkat klockrent och det känns bra att betala en massa pengar till ett företag som faktiskt finns här i Sverige.
Fattar inte varför de här trådarna på alla forum alltid handlar om hus dåligt skick all beg båtar från USA är. Jag och flera kompisar har köpt kanonfina båtar, självklart måste man besiktiga och kolla allt som går innan man köper. Köper man från Florida så är det stor risk att bli missnöjd.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju i ärlighetens namn även firmor som opererar i Sverige som plockar in båtar från Östblocket. Ligger ungefär på samma seriositetsnivå som Floridagänget.

Kvitton?

Servicebok?

Vem jag köpte båten av?

Vadårå? Vafan frågar du så mycket? Måste snacka med revisorn återkommer kanske nästa fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hugger du på alla som har positiva upplevelser av import?

Det är klart att det finns dom som gjort dåliga affärer och fått hem skräp men sen finns det dom som har fått hem mycket fina båtar till en billigare penning.

Oseriösa företag finns överrallt.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonke, jag hugger väl inte på dig eller någon annan köpare. Jag bara konstaterar, liksom många andra, att det finns väldigt många oseriösa handlare/importörer. Även här på hemmaplan och som importerar från närregionen. 

Alla handlare som undviker att svara på direkta frågor om båtens härkomst, detaljer kring båtköpet, försöker snacka bort besiktning, som eftermonterar saker på båten utan att ha en aning om hur man gör osv. Alla de kallar jag för oserösa. Och de är många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta, men du har bara spytt galla i den här tråden, och så snart någon skriver något positivt är du där och hugger igen.

Alla som har skrivit något positivt om boats.de har du kallat Fredrik... (det heter ju jag också, men jag är garanterat inte den du letar efter).

Jättetråkigt att det sket sig för dig. Men det finns de som helt ärligt har goda erfarenheter av både boats.de och andra i importbranchen. Kan du inte bara acceptera det och gå vidare?

Hoppas du får ordning på båten, och får en bra båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer inte, för det är ju jättepositivt med de som lyckats med sina importer. Bra också de som nämner specifika firmor som är seriösa. Inte fasiken har jag huggit ner på dem. Jag skriver ju till och med längre upp att det verkar som att man bör åka över personligen, anlita en egen lokal besiktningsman, samt försöka köpa från insjöarna och undvika Floridahärken (som boats.de gärna ljuger iväg till överpriser)

Att boats.de, som tråden handlar om, inte är seriösa kan nog de flesta som haft med dem att göra skriva under på.

Nåväl det båtskrället sålde jag iväg för 10 år sen. Efter ansenligt med renoveringar. Och de fortsatte för nästa ägare. Bara lustigt att se att den firman och samma person fortfarande fiskar båttorskar via svenska annonsmedia.

Och när någon så våldsamt försvarar boats.de som Capitan gjorde längre upp. Dessutom med samma retorik som den svenska falangen av boats.de använde sig av på sin storhetstid...

Ja vad tror du själv?



Senast ändrad av AgatonSax | 26 januari 2012 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gnäller du på Fredrik? Du köpte ju båten av hans polska fru som du hittade på?  

 

Klart jag försvarar en av mina vänner när jag till 100% vet att det är skitsnack från din sida. När jag ifrågasätter dig ang årtal mm så kommer du inte med några motsvar utan istället hittar du på skit om mig också för att sedan gnälla vidare på annat folk som talar i tråden.

Hade du haft svar så hade du givetvis kommit med dom. Visserligen helt logiskt att du inte svarar när jag ifrågasätter dina påståenden. Hade du gjort det så då hade du framstått som lögnare gång på gång inför alla på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galning.

Så alla som ifrågasätter boats.de affärsmetoder är lögnare? Känner igen argumentationen från just boats.de.

 

För övrigt har jag kvar varenda dokument, kontraktet (på svenska i SEK) Fredriks svenska mobilnummer, Stockholmsadress, kontonummret. Allt.

Så ett tips är att inte pressa på mer om att jag ljuger, för då kan jag överbevisa dig the hard way.

 



Senast ändrad av AgatonSax | 26 januari 2012 | 20:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda jag har ifrågasatt är dig och varför har jag förklarat. Fler som skrivit här men de fallen har jag ingen aning om och uttalar mig inte om de heller. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst alla påhopp och diskussioner angående denna Fredrik i USA. Kan bara av egen erfarenhet säga att han blåste mig rejält. Båten jag fick och betalade för (600 000) var långt i från det skick han utlovade. Bl.a. fick jag omedelbart byta bådas motorerna, klä om alla dynorna på flybridge. Byta propellrar plus en axel. Laga hål i skrovet och desutom upptäckte jag att båten är en gammal stormskada som har lackerats om på ett halvtaskigt sätt. Jag säger bara, åk och titta, jag ångrar mig djupt att jag inte åkte över till USA och kontrollerade uppgifterna. Hade jag sett vraket så hade jag aldrig köpt båten. Hoppas denna Fredrik en dag får lida för sina dåliga affärsetik. Per dagen datum har denna båt kostat mig 800 000 kronor plus en jävl...... problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dessa fel på din båt har Du väl rimligen reklamerat på något sätt eller? När i tiden pratar Du om? Slutet av 80 talet eller senaste åren.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var 2007. Visst försökte jag reklamera, men herr Fredrik var alltid upptagen, bortrest, satt i möte, hade kund och skulle ringa upp när han blev klar etc. Insåg snart att detta kommer kosta mer tid och frustration än vad jag var villig att offra. Blandade bl.a. in mitt försäkringsbolag och lyckades få hjälp där med en blygsam ersättning om 8000 kronor för transportskador som kostade mig 50 000 kronor. Du anar inte strulet. Bara en sådan grej att ställa flybridgestolen med skruvarna rakt i skinsoffan i cabinen gjorde att soffan var skrot, den var inte vacker.

Nu hade jag råd att kosta på, men jag gillar inte att bli lurad. La mig i denna forumsdel för att varna andra. Andra kanske inte har råd och då är det förödande. Så sant, så sant skit happends, men det är lättare att ta skit happens om du ställt till det för dig själv på eget bevåg. Nu i vår skall friborden lackas om, sen är den färdig efter 5 år. Som sagt VARNING.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har nog reagerat när jag skrivit mina inlägg. Men ta en titt på min bifogade bild som visar hur Boat International har huggit upp skrovet för att kunna skruva bort pulpiten innan transporten till Sverige. Detta har gjorts på fyra ställen i båten. Det är helt otroligt, man tror knappt sina ögon. Detta är ändå bara en mindre detalj i allt elände.

post-10021187-1394236950,6332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvarar du din så kallade vän Fredrik till 100% nu också, efter ha blvit överbevisad att han är en jävla lurendrejare?

Någon kallade dig Galning, mer passande hade varit Idiot!!!

Köp aldrig en båt genon boats.de !!!

 

no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du läst igenom mina svar så hade sett att jag försvarar det inlägget som jag vet något om. Inga andra. Så kom gärna med en föklaring med varför du kallar mig idiot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir alltid lite skeptisk när det kommer en användare som styrker någon annans sak och som är nyreggad och med endast ett fåtal poster om just denna fråga. Kanske bara är jag som tänker så men... I övrigt vill jag inte kommentera just detta företag och det är ju alltid tråkigt när affärerna inte gö alla nöjda. Men det finns andra aktörer som är väldigt seriösa och där i alla fall jag har mycket goda erfarenheter.

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställa flybridgestolen med skruvarna rakt i skinnsoffan i cabinen gjorde att soffan var skrot, den var inte vacker.

Litet nyfiken på vilken sorts båt Du köpte, även litet mera kött på benen om ovanstående, kan antagligen för lite om layouten på flybridgebåtar för att förstå.

Min erfarenhet av bolaget är hjälp med frakt 2006 och där allt fungerade utan problem.....min kontakt var Susanne.

Frågan var ju om skriftligen/fotograferat, dokumenterat alla felen, någon form av reklammationsrätt finns väl rimligen även om det gäller handel mellan US o SE, nån som vet vad som gäller?

 

 

 



Senast ändrad av Minego | 21 februari 2012 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...