mikethn 0 Postad 29 Mars , 2008 Det är precis så det är. Det finns en svensk kille som känner dom som äger boats. Han annonserar via www.blocket.se sina egna båtar som han tagit hem via boats. Det är han som är förmedlare i Sverige. På mitt kontrakt står det till och med hans namn som säljare. Men i vår process mot boats så avsäger dom sig allt ansvar för att han är säljare. Affären göra upp i USA (även om du skriver på pappren i sverige) och då gäller amerikanska regler. Allt som dom säljer är i befintligt skick. Dom tar inget som helst ansvar för det som ev kan vara fel. Så till er alla som skall köpa båt från USA, åk dit och köp den själv och fixa hem båten lokalt med Wallenius rederierna exempelvis. Tänk inte tanke att köpa den via boats.de. Detta var i mitt fall en förlorad sommar plus ett par hundra tusen i reperationer och advokatkostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 29 Mars , 2008 Oerhört trist historia....Tacksamt ändå att du berättar om vad du varit med om som hjälp till alla båtsugna köpare som inte vill ha ekonomi och sommaren förstörd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bouquet 0 Postad 6 Mars , 2010 CE märkning är ännu ett skämt från EU för att begränsa konkurrens från utlandet. Protektionism i högra klassen för att skydda Tysk-Fransk båtindustri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 6 Mars , 2010 jag måste undra varför detta svar hamnar på en drygt 6 år gammal tråd och drygt 1,5 år efter sista inlägget, dessutom helt irellevant.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 6 Mars , 2010 En konkurent som ser sin chance och trykka ner nyllet i skiten:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 6 Mars , 2010 Någon som handlat av boats.de det senaste? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedboden 0 Postad 14 Januari , 2012 Jag undrar också om nån har handlat från boats.de senaste åren och har nåt att säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 14 Januari , 2012 Haha, lustigt att boats.de och Fredrik fortfarande är i farten. Jag köpte en Floridabåt av just denna kille i slutet av 90-talet. Vilken jävla resa! För det första annonserade han på svenska i båtbörsen som det hette då. Båten såg ju grymt fin ut på bild. Det var bara den lilla detaljen at den inte fanns i Sverige. Vilket tog 3 samtal innan det kröp fram. Jag tror vi sa nej ungefär 3 gånger, likväl köpte vi den där båten. Vetefasiken vad han gjorde men den killen är som en modern variant av Raskenstam. Vi hade som krav att få ett svenskt kontrakt och givetvis träffa säljaren personligen. När vi skulle träffas ställde han in samma dag och skickade istället ett påskrivet svenskt kontrakt som pdf. Samt fortsatte att bomba med foton. Det som talade för affären var att båten var avsevärt billigare än motsvarande svensksåld båt. Kontonumret gick till hans polska fru och när vi till slut skrev på, kom ett till kontrakt från nån snubbe i Florida, vilket avsåg 2/3 av kontraktsumman. Viktigt att det skrevs på fort enligt Fredrik och att pengar sattes in på nån bank i Florida. Sen ringde det en tullare från Tyskland, eftersom Fredrik mellanlandade båtarna där. Antagligen pga nån momshistoria som jag aldrig fattade. Det hela slutade efter många turer med att vi betalat hgela j-a båten i förskott utan att ha träffat en levande person. Fullständigt vansinne. Men lyckligtvis kom vår båt fram till slut. Och den fungerade. Men ett varningens ord, utöver den hjärtattacksdrivande upplevelsen att handla med en sol och vårare: -Floridabåtar är extremt utsatta för sol och salt. Nästan alla våra dynor i sittbrunnen var solspräckta. Och motorn var som ett rostigt såll. Så var beredd på att byta limpor och knän, samt troligen hela motorn. Drevet var fint dock, de är väl inte lika utsatta för saltet. Inredningen i kabin var mögelskadad vilket han döljt genom att tilta kameran. Om jag ska sammanfatta hela ovanstående historia med en mening så är det följande: -GÖR DET INTE!!! Jag har gjort det och det var en av de värsta upplevelserna jag varit med om. Senast ändrad av AgatonSax | 14 januari 2012 | 16:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Januari , 2012 Fredrik jobbade inte ens på Boats.de på den tiden. Kom gärna med en förklaring till ditt skitsnack! För övrigt finns det enbart EN firma som stått sig genom åren och det är just Boats International. Varför säger sig själv. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 14 Januari , 2012 Jo han hette Fredrik. Bodde i en lägenhet på Östermalm och firman hette boats.de, även kallad boats international. Sorry. (you can run but not hide) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Januari , 2012 Ännu en lögn. På slutet av 90-talet bodde och jobbade Fredrik i Florida och det var vid den tiden och där jag lärde känna honom. Den tid du talar om så drevs Boats International enbart av Thomas(tysk) och hans fru. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 14 Januari , 2012 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Januari , 2012 Jovisst jag har alltid bott i Sverige men jag lärde känna både Thomas och Fredrik i slutet på 90-talet i Florida och jag vet när Fredrik började jobba på Boats International mm. Vad är det det nu du hittar på om att jag skulle ha blåst folk på båtar? Jag handlar inte ens med båtar. Jag sysslar med båtfrakter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 14 Januari , 2012 En intressant artikel i ämnet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12316799.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Januari , 2012 Alkoholproblem skulle jag misstänka är intressant i ämnet... För övrigt känns det som du blandat ihop detta med Jack och FCC Florida senare Unique Boats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 14 Januari , 2012 Fick hem min båt i somras (2011) utan problem genom Boats.de. Den personen jag hade kontakt med, var en kvinna vid namn Susan. Mycket nöjd, båten var till belåtenhet och kom till Sverige (wallhamn) i utsatt tid. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Januari , 2012 Skulle nog kalla det redigt korkat att pynta för något man inte ens sett och efter tvivelaktiga uppträdanden från säljaren. Ungefär som alla som grinar ut i byggfusk på tv, anlitat öststatare som man betalar i förskott och sen är det skit av allt ihop.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 15 Januari , 2012 Du har helt klart en poäng där Gedda. Och det är precis så man känner sig Hur kunde vi vara så korkade?. Tyvärr är det precis den känslan alla får som blivit utsatta för en sol och vårare. Det var ju knappast så att vi tyckte följande: Ok för oss spelar det ingen roll att vi inte får se båten, ej heller att vi inte får träffa säljare, vi betalar gärna hela likviden i förskott och väldigt gärna 2/3 till en bank i Florida. Ingen normal funtad människa skulle ens överväga att gå vidare till första kontakt om man visste allt detta innan. Problemet är att en mytoman eller sol och vårare kan konsten att lansera alla de där tokigheterna succesivt och precis vid de tillfällen då man trodde att man kunde lita på'n. Och invändningar har de tränat sen barnsben att reflexmässigt ljuga bort, ignorera eller undanleda med annan intressant info. Följdaktligen pendlar man känslomässigt mellan det här blir riktigt bra, en fin båt till bra pris, trygg affär till vafan det här är ju århundradets skurk, de där pengarna kommer vi aldrig se röken av. Det som är kännetecknet för en sol och vårare (psykopat) är att den aldrig kan känna medlidande eller skuld, en normal medelsvensson skulle aldrig klara samvetsmässigt att ljuga så trovärdigt, eller att se kund lida så helt utan att bry sig. Vi hade ju tur, vi fick ju faktiskt en båt, även om den var i sämre skick än en dubbelt så gammal motsvarande svensksåld båt. Men det finns ju många betydligt värre storys. Där det aldrig kom någon båt, där telefonnumret som gått så varmt senaste månaderna saknar abonent, där det kom en båt men den var ett såll av problem osv. Tyvärr har just båtbranschen dragit till sig alldeles för stort antal av den typen personligheter. Och det pågår nu. Samtidigt som vi sitter på det här forumet blir någon Svensson blåst på pengar och förtroende i en tråkig båtaffär (eller reparationsarbete för den delen). Senast ändrad av AgatonSax | 15 januari 2012 | 09:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 Januari , 2012 Du påstår att en firma som skulle ha blåst och lurat folk i över tio år fortfarande skulle finnas kvar? En sådan firma skulle vara ur världen för längesen och nätet skulle vara fullt av folk som varnade. Boats International är störst på att skeppa båtar från USA och har sålt enorma mängder båtar världen runt. Fler saker som inte stämmer i din påhittade historia. Mer eller mindre INGA båtar momsades/tullades i Tyskland på den tiden. De som gjordes var tvungna att gå på lastbil från Tyskland. Mao inte lönsamt på en båt med det värde du talar om. Att en tullare skulle ha ringt dig är helt OMÖJLIGT. Allt med tull och moms sköts genom en speditör. Du har även hittat på att Fredrik hade en polsk fru. Du var alltså så korkad så du satte in pengar på ett konto som tillhörde en Polska vars man som satt i Florida som du aldrig träffat utan enbart pratat med telefon. INGEN skulle vara så korkad. Inte ens du. Det jag vill komma till är såklart att din historia är påhitt. Jag och säkert flera andra skulle vilja veta varför du skriver massa skit på forumet. Det är grova anklageser du kommer med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 15 Januari , 2012 Hallå.. Att tullen ringer o ställer frågor i efterhand har faktiskt hänt mig med,,, trotts speditör. USA import passar inte alla, ma ska ha några grundregler i bakhuvudet när man börjar att titta på import oavsett ombud eller ej. En 2 år gammal båt ser ut som en motsvarande 15år i Sverige, utrusningslistan är kraftigt varierande från objekt till objekt, Jag har tagit hem lite båtar och valde att avsluta det hela efter att ha köpt en båt i Ohio, allt gick bra, säljaren var kanon, dom är ofta jättebra att ha o göra med tills man betalat... Skickade min kontakt på att hämta båten som skulle sköta hela cirkusen i USA, har fö. Anlitat han i flera år o visste att han var ok.. Efter att ha fått div bortförklaringar varför båtar aldrig dök upp i Gbg började jag ana oråd,,, lång historia kort... Han hade gått i konkurs o försvunnit från planetens yta.. Efter dryga 3 månaders detektivarbete lyckades jag hitta båten hos en marina av en slump..ingen visste vems den var ,,, den va typ dumpad på deras parkering... Efter många tel samtal och dryga 60000 kr senare landade båten i Sverige, rännsad på godsaker. Och div skador... I det fallet gick det bra till slut,, men det är hela tiden en kantboll.. Mycket pengar som är i rörelse... Finns klipp för den som vågar.. Men som sagt... Kan bli svettigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 15 Januari , 2012 Fredrik, lägg ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 Januari , 2012 Nu börjar det bli sandlåda. Är jag också en Fredrik? Verkar finnas många Fredrik i din fantasivärld. Inse att du gjort bort dig med dina inlägg. Du har inte ens något konkret att komma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 15 Januari , 2012 Svettigt där Killroy. Vi behövde inte jaga vår båt på nån parkering i USA i alla fall. I övrigt känner man igen retoriken från ovan skribent, alla överaskningar som uppdagades under vägen snackades antingen bort, vändes tillbaks hotfullt varför har du kollat det??? eller nån annan bullshit. Och givetvis hade boats.de importerat enorma mängder båtar i typ 10 år innan vår skräckaffär. Tjenna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dampe 0 Postad 16 Januari , 2012 Har köpt båt av Fredrik,han är duktig på att filma och fota så att det ser ut att vara en pärla man köper. I mitt fall så fick jag hem en båt med motorer med stora rostskador(toppar,limpor bl.a.)samt den lilla fukt skada på fördäck var i verkligheten hela fördäck,sönder rostat kylskåp,vv-beredare,trasigt ankarspe.det roligaste var att enl hans meck så Hade dom tagit komprov på bägge motorena och det var perfekt,undrar bara hur då alla tändstift hadde rostat i hop med topparna och var omöjliga att få loss. Tur att jag kan mecka själv,för det blev många timmar samt pengar att fixa båten innan sjösättning.fredrik var noga att påpeka fel på båten men inte hur allvaliga dom var.mitt tips är köp ingen båt osedd av han(eller ngn annan heller) slutar bara i besvikelse.men själva affären gick problem fritt iallafall,samt fick ett par ny renov toppar som dök upp sent om sider.båten såldes som en gör det själv men den var mycket värre än vad som utlovades.men nu börjar den bli helt ok så man är en erfarenhet rikare. Senast ändrad av Dampe | 16 januari 2012 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 16 Januari , 2012 Måste bara flika in att det finns ju andra som man kan ta hjälp av som är seriösa och duktiga. Jag har själv handlat en båt och fått hem. Båten jag fick hem var snarare i bättre skick än vad jag förväntade mig. Otroligt viktigt att använda sig av besiktningsmän när man köper båt från USA. En annan sak är väl sunt förnuft, Om en affär verkar för bra för att vara sann så är den förmodligen inte sann. Dessutom tror jag inte att man ska jaga dom absolut billigaste objekten. Tycker nog att man ska hålla sig borta från båtarna som ligger i Florida och välja någon som har gått i sötvatten i någon av sjöarna. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 17 Januari , 2012 Intressant, min båt hade följande fel: -Limpor och knän sönderrostade, motorn gick varm, termostathus började få tunt gods av rost -Packbox trasig, så det låg olja i hela motorrum -mögelskador i ruff -nästan alla dynor spruckna -tankgivaren och choke fastrostad -batteri slut, trasiga lampor i kabin -pentrypump ur funktion Sen bör det också nämnas att Floridabåtar inte funkar så bra i Norden. Utöver ovan problem är de sällan bottenmålade då de ofta lyfts ur vattnet efter varje tur. Dessutom har de en typiskt en heltäckande pulpitbåge, som man bör kapa av med bågfil för att komma ombord säkert från en klippa. Instämmer i att om man prompt ska importera från USA så bör man dels åka dit och titta på objektet, sen nästan åka med båten hem för att säkra att inget tas bort eller att annan båt kommer. Slutligen undvika saltvattensabbade båtar och köpa från inlandet. Frågan som uppstår är om det är värt de där hundra tusen man kanske kan spara på ett hjärtskärande projekt, där man måste tillbringa åratal av renoveringar för att få ordning på skiten i efterhand? Senast ändrad av AgatonSax | 17 januari 2012 | 12:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 17 Januari , 2012 Det finns antagligen lika många erfarenheter som det finns importerade båtar. Dock amerikanska båtar ser ut som dom gör med heltäckande pulpits fram. Har inget med Forida att göra. Bottenmålning är väl här som där tycke och smak. Avgörande oavsett var båten seglat är gångtimmar. Nackdelen med Forida är att cockpit slits hårdare i solen. För är det brukligt att Florida båtar plockas upp från vattnet och körs/spolas med rent vatten. Det är en trist myt att allt från Florida är förstört av orkaner och saltvatten. Byt ut sjövattenkylningen till sötvatten när båten kommer hem. Kostar ca 8000:- Båtar i så dåligt skick som beskrivs måste haft ett avtryck också i prislappen? Om man skall göra affär i 300 tkr klassen, åk dit ! Resan kostar max 10 med allt. Kul semester också. Alternativt be någon som kan att göra ett tufft avtal och betala inte allt innan båten är på plats. Take it or leave it. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AgatonSax 0 Postad 17 Januari , 2012 Nej, det avspeglade sig inte i prislappen. Ok, import är inget för mig. Det finns säkert de som gillar översålda sönderrostade Floridavrak. Smaken är ju som bekant som baken... Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 17 Januari , 2012 Som sagt alla båtar är inte så. Om du vill kan jag lägga ut lite bilder på min båt... Tror inte du kommer klassa den som sönderrostad eller dyl.. Import är ett vettigt allternativ men visst finns det risker. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 17 Januari , 2012 En dålig båtaffär kan man säkert göra i Sverige också. Godtrogen är man bara en gång. Är helt övertygad om att de flesta är nödja med sina USA båtar. Vill man hålla tillgodo med en liten daycruiser för 400 tkr bara för att den är svensksåld? Visst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser