Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Gäst Irriterad

Förbjuden övernattning på Röskär?

Rekommendera Poster

Gäst Fundersam

Du vill inte a skräpmail rörande detta i din egen mailbox men du låter gärna någon motpartern få detta genom att ange dennes adress. Lite taskig logik...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sluttjatat

Du missade ngt här...det var mitt första inlägg här på frågan...jag är inte ägare till frågan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart får man lägga till vid Röskärs bryggor om man sköter sig. Har först idag (6år senare) blivit varse om denna tråd. Jag är förutom klubbholmsvärd på Röskär sen 25 år tillbaka också författare till, i denna tråd, nämnda blogg samt var webmaster då 2004, när detta skulle ha hänt. Jag beklagar det inträffade. Det som hände får stå för den person som avvisade gästerna, vem det nu kan ha varit? Vi har en ponton som är främst för medlemmar och en annan för tillfälliga besökande. Ett krav vi har är att man inte ligger längs med pontonen och att man tar med sig sina sopor från ön.

När det gäller sakfrågan i huvudinlägget så är svaret nja. Om vi vore väldigt privata och inte med i riksidrottsförbundet via båtunionen och så vidare, så skulle vi kunna kalla bryggan privat, Eftersom husen och deras tänkta tomt i så fall enligt allemansrätten begränsar tillgången till bryggan. MEN nu är vi inte sådana, vi är som de flesta båtklubbar vänliga mot gäster. Det finns ett MEN, man bör vara ansluten till en båtklubb om man gästar andra klubbars holmar.

Är saken utredd och avslutad nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vill ni ha det?

Kanske dax för det rörliga friluftslivet att säga ifrån så allemansrätten inte urholkas av diverse dispenser för byggnadstillstånd på stränder eller fågel eller sälskydd och andra hinder.

Vill ni låta er styras så ni bara får åka i farleder samt lägga till bara i gästhamnar?

I stockholm skärgård har man skapat fågelskydd på tex Ängsö Marskär samtidigt som det kommit upp fast fiskegarn strax utanför.

Vad stör mest? Öldrickade motorbåtsägare eller fiskenät som tar fåglarnas käk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde väl vara utagerat efter 6år, försök hitta en äldre tråd.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähhh va 17 återvinning ligger ju i tiden.... Annars kanske de satsar på MG rekord i trådhissningSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom för tre år sedan seglandes från Södertälje kanal på väg mot Hammarbyslussen. När vi började närma oss Röskär kände vi att det var dags för en snabb lunch och samtidigt återuppliva gamla minnen. Vi kastade ankar och förtöjde i bryggan i det närmaste längst bort från klubbhuset för att att inte vara något störande inslag i en för övrigt helt tom hamn. Vi började plocka fram för vår matstund i sittbrunnen när en man kom ut från klubbhuset och med raska steg kommer travandes utefter bryggan på ett så målmedvetet sätt att min första tanke var - vad är det nu då. Han hejade och informerade att kom för att ta upp hamnavgiften. Jag förklarade att vi endast skulle ligga max 30 min för att slänga i oss lite mat och samtidigt åter bese ön där jag för drygt 55 år sedan var med och kappseglade några gånger. Det hjälpte inte - han krävde oss på 50:- i och med att vi hade förtöjt. Jag frågade hur vi skulle känna til det. jo, det fanns anslag om det varvid han pekade på en skylt uppe bland träden. Att uppmärksamma skylten samt läsa någon text från sjön var omöjligt utan krävde förtöjning och ilandgående. Jag förklarade att nu äter vi och om tio min sticker vi iväg. Nähej då, först hade vi att betala avgiften, klubben hade lagt ner så stora summor på anäggningarna så att alla som förtöjde var tvungna att betala. Vi betalade, åt och kastade loss samt lovade varandra - ALDRIG mer Röskär eller SSK.  Det beslutet står fast.

Jag hade lyckats förtränga det här men när jag nu såg den här tråden kunde jag inte låta bli att informera om hur SSK tydligen agerar betr Röskär.

Som skärgårdsbo hälsar jag Er ändå välkomna ut i skärgården med förhoppning att Ni ska få med Er trevligare minnen hem än vad vi fick ifrån grodhavet.Flört

Mvh Gunnaro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det man vill skydda är fåglarna som häckar och risken är stor att de överger sina bon om de blir störda av folk som knallar omkring på ön är det nog öldrickande motorbåtsägare i detta fall.

Senast ändrad av Peter_K | 09 maj 2010 | 00:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lyckats förtränga det här men när jag nu såg den här tråden kunde jag inte låta bli att informera om hur SSK tydligen agerar betr Röskär.

Hej igen från Röskär.

Jag förstår ingenting???????? Antingen har ni hamnat på fel ö eller också är någon illvillig person ute och förstör vårt GODA rykte genom att låtsas ta ut hamnavgift. Som klubbholmsvärd i nu 25 år VET jag att vi inte tar ut avgift eller nekar någon tillträde till ön. Hoppas att ni som känner er dåligt bemötta tar möjligheten att återvända och känna välkomna. Och då kan vi kanske reda ut vad som hänt om jag finns på plats vilket jag gör för det mesta under sommaren.

Vi har två bryggor den ena främst för medlemmar den andra för övriga att använda gratis.

J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återvinning var ju på modet sa vi, så jag passar på att flika in såhär 1 år senare.

Jag är inte medlem i SSK och äger dessutom en motorbåt. Jag har varit på Röskär ett antal gånger under 2010 och nu i helgen en första gång under 2011 också.

Jag har alltid fått ett trevligt bemötande och trots att det kom in många segelbåtar framåt kvällen i lördags var det ingen som gruffade över att vi skulle flytta oss. Stämningen var trevlig och alla hjälptes åt för att få plats.

Jag har inte heller sett några anslag på ön om att det skulle finnas någon form av hamnavgift (inte heller betalt någon när jag varit där eller blivit anmodad att göra så).

Jag kan inte mer än tacka SSK för den gästvänlighet dom visat mig och hoppas att vi ses fler gånger på Röskär i sommar (Den ligger på lagom avstånd från innerstan om man har båten där inne).

post-10019341-1394236757,0827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter att återvinna. Jag har också varit på Röskär exantal gånger och det är ett trevligt ställe och klubbvärden Majoli är en mycket schysst och trevlig kille.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst tråden och tror att det eventuellt föreligger ett missförstånd. Det finns två gästhamnar på väg från Södertälje till Stockholm. Det är Röskär och Slandö kalv. Slandö kalv uppfyller de kriterier som nämns i tråden. Otrevlig och förbannad hamnvärd, de tar betalt, mm. Har varit där två ggr. Första gången var hamnvärden allmänt otrevlig. Andra gången kom vi in sent på natten. På morgonen vaknade vi av att hamnvärden sparkade på båten för att få betalt!!!

Jag har också legat på Röskär både privat och som ungdomsledare i flera år. Det kostar ingenting. Hamnvärden är supertrevlig och han hjälper till vid olika problem.

Röskär får en femma i betyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...