Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Gäst Irriterad

Förbjuden övernattning på Röskär?

Rekommendera Poster

Gäst Irriterad

Goda vänner till mig var ute på en båttur i Mälaren i helgen och tänkte övernatta på Stockholms segelklubbs(SSK) klubbholme Röskär. De hann dock knappt lägga till förrän det kom fram en man och förklarade för dom att de inte var välkomna där. Han påstod att man av princip inte tar emot några båtar som inte är medlemmar i SSK. Min undran är om det överhuvudtaget är tillåtet att förbjuda folk att lägga till på öar av den här typen? Om så är fallet uppmanar jag alla andra båtklubbar som tillåter gäster att bojkotta medlemmar från tex SSK! Om man inte tillåter medlemmar på sin egen klubbholme ska man inte heller utnyttja andras klubbholmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

nu vet jag ingenting om röskär men ingen kan hibndra dig från att lägga till så länge du inte inkräktar på någons privatatomt eller brygga. Så det är bara att lägga till och uppmana personen ifråga att ringa polis/kustbevakning om han anser att du gör fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att det förutom privattomt eller privat brygga kan finnas undantag för brygga som näringsverksamhet, tex brygga i gästhamn. Tror dock inte det gäller i detta fall. Vet inte heller jag något om Röskär. Skulle vara intressant att höra någon från SSK kommentera detta! /Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Daniel! Hävda allemansrätten och uppmana personen att ringa polisen om han har något att invända mot att du ankrar upp för natten! Nästa gång du åker dit kan du ju dessutom ta med dig lite lagtext ang allemansrätten .... Jag förutsätter givetvis att dina vänner inte ansåg sig ha full rätt att inta bästa bryggplats, utan hade hittat någon avskild vik på ön ... //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BE

De har väl sina skäl (kanske inskrivna i några stadgar) att inte låta icke medlemmar lägga till vid bryggan. Jag anar väl vilka skälen kan vara. Men det är allt en konstig värld när man som icke medlem inte vid en klubbbrygga tillåts lägga till. Inte vet jag om sånt här är mer regel än undantag men jag tycker det är en så konstig inställning. Kanske är det så här i Stockholmstrakten? Vilken gästfrihet de visar - de vill tydligen inte ha gäster, inte träffa nya båtmänniskor. Konstiga filurer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte heller något om Röskär, men på MSK:s klubbholme(Mönsterås Segelklubb) är det inte någon som blir bortjagad om de vill ligga över en natt medlem eller inte, trots att vi bara har 3 bryggor på holmen. Men det är ju långt från Röskär. Tycker väl ändå att de kunde bjuda på det.Det är ju inget bra sätt att skaffa nya medlemmar på precis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tog orden ur min mun. Det fanns ju ett ypperligt tillfälle att värva nya medlemmar till klubben eller i alla fall skapa lite Goodwill-anda bland icke medlemmar. Det hade varit lätt att säga att de var välkomna att ligga där över natten så länge det fanns plats för alla medlemmar. Finns det stjärterum så får de banne mig ordna lite hjärterum också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gapa inte

Typiskt sånt händer i Fjollträsk....la till en gång vid en brygga för o släppa av en passagerare som skulle hämta mer pilsner...som skulle anlända i en bil 50 m därifrån...då en kärring började skrika okvädningsord till mig för att jag lagt till vid deras brygga....förklarade att det var högst tillfälligt ( en av oss höll kvar båten för hand nämligen) men inte lugnade det tanten...sen kom gubben hennes o var än värre...så det var bara att lägga ut...men ..sen är det ju så att jag jobbar med bygglov ...så jag kollade upp detta efter helgen...he-he..nu har dom ingen brygga längre...jäkla svartbygge...6500 i böter fick dom oxå...o det händer att jag lägger till där än idag...*s* småleende...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Detta att visa hjälpsamhet och visa att man är välkommen saknas visst på vissa personer. I ett annat inlägg diskuteras att man inte vinkar till varandra när man möts på sjön (oavsett båttyp/ålder), det är bara att beklaga att några individer saknar vett och etikett på sjön (troligtvis saknas detta på landbacken också)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst skeptisk?

he-he...antingen är det rätt eller så är det är en efterhandskonstruktion för att rädda skinnet så att säga....om han nu är så seriös som han skriver på deras sida så undrar jag varför han inte kontaktade polisen om han visste skepparen var dyngfull....tål att tänka på....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst skeptisk?

17 augusti När det är vackert väder kommer man inte in till staden och datorn för att skriva i loggboken. En lagom ström av båtar har det varit och för första gången på sjutton år har jag varit tvungen att agera polis mot besökare frän annan båtklubb. Inte trevligt. Efter tillsägelse för att en av båtskepparna var för berusad att köra båt och borde gå att sova, tyckte de att jag var så otrevlig att de lämnade Röskär mitt i natten. Som tur var äkte inte den berusade skepparn iväg. han hade lagt sig att sova. I helgen blir det juniorläger. Kl 0900 samlas vi på Röskär. Bilder kommer så småningom. Så står det i loggboken.... Såg tyvärr inte att skepparen var kvar...men var låg han då? vem körde båten? bara mystik...*s*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars J

Intressant är också att Irriterad, han som påstår sig ha en kompis som..., använder SSK:s webmasters mailadress. Kan man gissa att han inte är det? /Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fortfarande irriterad

Jag har faktiskt en kompis ;) Tanken med adressen var att SSK skulle bli medvetna om diskussionen och det verkar ju ha lyckats, eller hur Lars J! Och nu vips tillbaka till sakfrågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars J

Tryckte du på send innan du var klar? Du kom liksom inet tillbaka till sakfrågan. Det finns en del saker i tråden som du skulle kunna svara på, förutom varför du använder andras eller falska addresser. /Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Irriterad? Inte så värst

Käre Lars J och andra tvivlare. För det första kan jag garantera att de vänner som jag talar om definitivt inte är de personer som berörs i SSK´s loggbok och det var ju inte heller det som var andemeningen i frågeställningen. Det som jag var ute efter i denna tråden var citat: Min undran är om det överhuvudtaget är tillåtet att förbjuda folk att lägga till på öar av den här typen?. Jag är övertygad om att det finns ett flera av dessa mini-Hitlers ute på våra kobbar och skär, frågan var bara om man som tex. en båtklubb kan förbjuda båtar att förtöja som ej är medlemmar i klubben. (Epostadressdilemmat består till viss del att man måste ange en adress när man gör ett inlägg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst skeptisk?

men vart tog fyllot vägen då? Försvann båten upp i rök? kanske det var en rysk ubåtskapten som la till vid ön i tron om att han var hemma ? Det har hänt förr...*s* Vem fejkar? Irriterad ? Eller klubben? Eller båda? Vem bryr sig? Ni som brukar åka där runt holmen...lägg till där nästa sommar då så får ni se om ni lyckas hålla er kvar...gör ni inte det...hör av er...en gång är ingen gång...två gånger är en gång för mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återkomma till huvudfrågan, jag är tämligen säker på att man inte har rätt att förbjuda någon att lägga till vid en brygga, privat eller offentlig. Men ska man ligga över natten så kanske man ska ha bryggägarens tillstånd.Däremot så finns det vissa förbehåll för nyttotrafik etc. Man får t.ex. inte lägga till så att man hindrar en färja eller annan lastning och lossning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Ägaren till bryggan har all rätt i världen att förbjuda folk att lägga till. Om vi vänder på det kan man ju fråga sig var lagstödet för att olovandes använda någons privata brygga finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst advokat berg

både rätt o fel daniel...har du en tomt med en brygga så är det en sak...dv sboningshuset ligger invid så är det en sak...ligger bryggan på annat ställe är det en annan sak...dålig förklaring...javisst...men jag har intagit ett par pilsner ikväll o orkar inte förklara dom mest självklara sakerna....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skiljer mellan privat brygga på tomt i anslutning till bostadshus och privat brygga utanför tomt. På den senare har jag bestämt för mig att man får lägga till och, tror jag, även sova över en natt. På den förra har man ingen sådan rätt. Dessutom gäller att om man är i sjönöd kan lägga till vid vilken brygga som helst. Men nu är vi nog lite utanför den ursprungliga frågeställningen. /Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Advokat Berg

inschtämmer med förgående talare ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars J

Irriterad, han som inte ha någon mailadress utan måste använda andras, har fortfarande inte berättat om hans bekanta lade till vid en brygger eller vid stranden. En enkel sökning på Google (allemansrätt båt) ger en del: -Man får tillfälligt lägga till och gå iland nästan överallt utom VID tomt eller vid tex fågelskyddsområden. -Man får inte lägga till vid brygga vid tomt. Man får tillfälligt lägga till vid annan brygga om det inte hindrar ägaren. (Vissa siter säger att man inte får lägga till vid privat brygga överhuvudtaget.) Sen hänvisar man ofta till hänsynsregler för camping, som säger att man får övernatta enstaka natt om man är så långt från bostadshus att man inte stör. ( Det räckar alltså inte att hålla sig utanför tomten.) Inga enkla regler alltså, vad är tillfälligt och vad är hinder,mycket är en fråga om omdöme. Men om en bryggägare påstår att han är hindrad kanke han är det? /Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst irriterad?

Det var väl ett nedrans tjat om den där epostadressen... Som svar på din fråga Lars J, jag tror att det var en brygga som dom la sig vid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lars j

Av det jag läst kan väl segelklubben då påstå att din kompis hindrar deras användning av bryggan. De kanske vet att flera klubbmedlemar är på väg in. Det skulle faktiskt vara intressant om någon från klubben berättade vilka regler de har. /Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Irri..

Citat: [KUR]man av princip inte tar emot några båtar som inte är medlemmar i SSK[/KUR] Vad är det som är otydligt i citatet Lars J? På något sätt försöker Du slingra dig runt själva sakfrågan hela tiden. Är det Lars J själv som är mini-Hitler med seglarhandskar kanske?? :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars J

Citat från Irriterads första inlägg: Min undran är om det överhuvudtaget är tillåtet att förbjuda folk att lägga till på öar av den här typen? Jag trodde det var den Irriterad vill ha svar på. Det förekom ju också några andra inlägg som kommenterade det. Men det kanske var en retorisk fråga av en som redan hade sin uppfattning klar? (Det var i alla fall en retorisk fråga ;) ) /Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Irrit...

Klart som korvspad att jag skulle kunna ange en adress om jag haft någon men på allas önskemål har jag fixat en adress :x-mas: Jag har dock väldigt svårt att förstå vad det skulle tillföra för värde i diskussionen... Nä, nu känns det som om jag sänker mig till Lars J´s nivå på diskussionen så jag tar och skaffar mig ett liv istället. Föreslår att Lars J gör det också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars J

Irriterad, Jag tycker istället du skall försöka höja dig till sakfrågan, du vet den om en bryggägare får köra iväg någon. Grejen är ju att en bryggägare kan köra iväg en om man hindrar hans använding av bryggan. Han kanske ljuger, men hur skall man veta det? Om man ligger kvar och det visar sig att han hade rätt får man kanske ge sig av kl 3 på natten när hindret kommer in. /Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sluttjatat

Jäkla tjat om mailadresser hit o dit...tydligen hände det ngt därute på bryggan...ni som har vägarna förbi nästa år...lägg till där så får vi se vad som händer...en gång är ingen gång...ord mot ord....så sluta tjafsa om mailadresser..skriver inte själv min egen här...vill inte ha en massa tjafsmail i min brevlåda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...