Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Crusier

Hur ska jag göra innan jag målar skrovet?

Rekommendera Poster

Skrovet är väldigt ojämt och jag skulle vilja jämna till det.

Det sitter ungefär 40 års bottenfärg på vissa ställen som sitter som berget,
och på vissa ställen sitter de lika tjockt med färg fast den flagnar direkt bara man petar på den.

Det gör ju att hela skrovet blir extremt ojämnt under till.

Hur skall jag gå till väga?

Ska jag slipa ner allt och spackla upp ytan?
Vad händer då om jag spacklar med epoxi över bottenfärg, även fast färgen sitter som berget?

Hur hårt vågar jag gå på med slipen? Jag vill ju gärna inte paja gelcoaten eller vad det heter, vad jag har förstått?

Hur har/skulle ni gjort?

Är tacksam för alla svar.

/Crusier

post-10013903-1394236333,0328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte spackla med epoxi på bottenfärg. Det bästa är att ta bort all färg, antingen slipa eller så kan man blanda egen gegga som färgborttagningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag förstår ju att jag inte bara kan spackla över botten färgen rakt upp och ner, utan måste slipa bort lite. :P

Borde jag lägga Epoxi eller ska man lägga gelcote eller topcoat istället?

 

och har du något recept på den där geggan?

 

Mvh

Crusier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att det finns någon med isbläster som skonar gelcoat men tar färgen.

Borde inte en riktig högtryck ta sån lös färg också?

 

Låter ju inte jättemiljövänligt att slipa ner giftig bottenfärg??

 

Angående geggan, jag köpte sån som tar bort enkomponentsfärg och klistermärken, men det var ett riktigt drygt jobb!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Gör nu rätt från början, även om det är ett tungt arbete framför dig så har du igen det på slutet.

Ta en hederlig trekants stålskrapa och skrapa bort den gamla färgen så gott det går, därefter så slipar du med en excenterslip ner till gelcoaten, när ALLT är borta så går du på med epoxygrundfärg igen (Biltemas är helt ok till detta) i minst 3-5 lager. Sedan är du nästan hemma igen. Det låter faktiskt jobbigare än det är.

Med så många lager som du har så går det ganska lätt med en skrapa, använder du en ny skrapa så fila av de vassa hörnen så du inte gör fula fåror ner i gelcoaten bara.

 

Lycka till!



Senast ändrad av Matrix | 05 maj 2010 | 08:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg några kronor extra på en sandvik skrapa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har använt isbläster en del på jobbet. jag är tveksam till att det tar bort den bottenfärg som sitter hårt. När jag använde den fungerade det bra på löst sittande smuts, den var perfekt att tvätta smutsiga maskiner med.

Dessutom var hyrkostnaden av maskinen och även iskostnaden tämligen hög.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Matrix och Allard87. Har gjort jobbet själv för ett antal år sedan på en Flipper 575:a.

Om du bestämmer dig för att skrapa med en stålskrapa så lyd rådet, från föregående talare, att köpa en riktig Sandvik-skrapa redan från början och inget billigt piss. Jag köpte först en billig rackare, men investerade snabbt i bra kvalitet. Inget man ångrade. En försiktig slipning med excenterslipen efter det gjorde susen. Det tog inte allt för många timmar att göra det jobbet.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Det är ingen panik om du skulle slipa igenom gelcoaten på något ställe, det reparerar epoxygrundfärgen åt dig. Använd helst lösningsmedelsfri epoxy då den är tätare än den med lösningsmedel i, den är iofs, dyrare men det har du igen på färre lager istället.

 

Här gjorde jag jobbet på min båt för 5 år sedan.

 

Ett tips när man slipar bort den gamla vattenlinjen är att ta mått från fasta punkter utefter relingen innan och skriva ner dessa INNAN man sätter igång. Sedan kan man med hjälp av ett laserpass under kvällens sena timmar märka ut linjen igen och tejpa upp vattenlinjen där den låg. Så gjorde jag.



Senast ändrad av Matrix | 13 maj 2010 | 19:51

post-27568-1394236351,4442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa inte. Använd PAINTSTRIPPER istället. Det är en gelé-aktig gegga som man penslar på färgen/skrovet och håller fuktig. Efter en halvitmme sådär lossnar färgen av sig själv, med lite hjälp. Mycket mycket effektivt. Säkert inte miljövänligt.



Senast ändrad av us_oberg | 21 maj 2010 | 08:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Låter lovande! Att det är ett drygt arbete förtar inte nöjet, eller hur det nu var? Flört

Det viktiga är resultatet. På med ett par hörlurar och hög volym på favoritmusiken så går det lättare ska du se. När du sedan slipar så använd filterskydd då slippartiklarna inte är de mest hälsosamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hinner tyvärr inte skriva, men ag lägger upp lite bilder ialla fall =0)

Nivåskillnad ------>

post-10013903-1394236404,4305_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Har tyvärr missat att svara dig i tråden, mina stöttor flyttade jag mellan varje lager ny färg.

De mindre slipskadorna du har fått genom gelcoaten tycker jag inte du behöver gelcoatspackla utan dra på med epoxygrundfärg rätt över bara, se bara till att det är slätt innan så du inte har plöjfåror. Kul att det börjar dra mot slutet av detta projektet. Ingen som har sagt att det är ett lätt jobb, men hade någon yttrat sanningen hade du kanske inte startat detta? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det är kul att följa andras projekt!

Se till att det är slätt -- ett tips jag fick för ett par år sedan säger tvärtom: Det är bara segelbåtar som behöver bry sig om att botten är helt slät, planande båtar liknar stora fiskar som valar, de har inte slätt skinn -- små ojämnheter är en fördel vid hög fart, för de ger virvlar och skum som gör att båten glider lättare.

Vet inte om detta tips är sant, men jag slipar inte så noga, det viktiga tror jag är att man får bort allt som sitter löst. Vår båt nådde ändå den toppfart den ska ha enligt tillverkarens säljbroschyr (33 knop med GPS) efter sjösättningen, främst tror jag för att jag bytt till bättre propellrar.

Tänk då på att tillverkarens angivna toppfart troligen är helt utan bottenfärg, med blank och ny gelcoat i botten. Så slät kan man aldrig få båten igen -- men alltså samma toppfart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...