Marw93 0 Postad 30 April , 2010 Hur ska jag bäst förtöja denna båten? Pelarna från brygga pekar mot land. Behöver hjälp snabbt. Tack på förhand Bifogat bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boho999 0 Postad 30 April , 2010 Hej Jag hade nog lagt ett kryss i aktern, dvs akter babord ut mot pelaren, och akter styrbord in mot till där pelaren möter kajen. I fören babord fäste in mot pelaren/kajen och styrbord mot sptesen på pelaren. /bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 30 April , 2010 en tamp midskepps in på bryggan (och hoppas på frånlandsvind!) Skämt åsido... Eftersom du frågar är det underförstått att du arbetar efter flera alternativ? Det finns inget mer att tillägga än förslaget från föregående talare Cheers Niffe Ps. Märklig placering av förtöjningsstolpar... Är du säker på att det inte är en plats för en lite större båt än din? typ någon som har samma bredd som din båt är lång... Normalt sett (både av bekvämlighet och ekonomi) vill båtföreningar ha så liten yta mot bryggan som möjligt, alltså antingen fören eller aktern. Det skulle ju kunna förtöjas två båtar inom ditt utrymme... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 April , 2010 Är du säker att det inte är två båtplatser inom y-bommarna? Det är väldigt vanligt att det är på det viset och då blir din båtgranne inte så glad när du lagt dig tvärs över hennes plats. Har aldrig på alla mina år till sjöss sett en liknande anordning om det verkligen är som på bilden. Men någon gång ska väl kanske vara den första. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 30 April , 2010 Verkar märkligt nog som sagt. Skulle lägga den med föreneller aktern mot kajen, avfendra ordentligt och förtöja med sidan mot endera sidobrygga eller vad det nu ser ut att vara?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 30 April , 2010 Håller med ciarud, ser mer ut som två båtplatser med y-bom för respektive båt. Akter eller för mot brygga och sen för/akter ända resp för/akter spring. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marw93 0 Postad 30 April , 2010 Bryggan ligger parallel med stranden. Det är inte tillräckligt med plats till stranden för att man ska kunna lägga en båt med fören mot bryggan. Tack för svaret i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Maj , 2010 Det är väl inte helt ovanligt, även om metoden mest annvänds för mindre båtar. Har tyvärr ingen bild från Havstenssund, där jag vet att en liknande förtöjning förekommer. Då i form av telestolpar som sticker ut från land, för att man skall få ut båten från den något taskiga strandskoningen. Om det är en riktig brygga som du ligger vid och varifrån stolparns/bommarna sticker ut, så är det ju bara att lägga sig långsides som ju är en mycket vanlig förtöjningsmetod, åtminstonne här i Bohuslän.Om jag kommer till en hamn och det går att lägga sig långsides gör jag det som förstahandsalternativet. Det finns ju många hamnar där endast alternativet att förtöja långsides möjligt/tillåtet. Åstol. Smögen (vissa platser) mm Fendra av mot bryggan och lägg dig intill. Då har du ju möjligheten att ha både för och akterända samt för och akterspring. Dessutom en för och akterända på utsidan. Du kan naturligtvis också ha fendrarna permanet fastsatta i bryggan. Det finns judessutom många olika alternativ. Om du skall köpa fendrar välj en storlek som du tycker är alldeles för stora. Köp sedan en storlek större. Detta skriver jag med fullt allvar. De pyttesmå puttifrånkorvar som i allmänhet används är oftast på tok för små. Det finns ett uttryck som säger;förtöj alltid för storm. Med det skyddade läget platsen verkar att ha iär en väl idealiskt ur den synpunkten. Nu framgår det inte hur stora avstånden mellan piren och bryggan är, och inte heller vad det är för en båt. Jag misstänker att det är en mindre båt. Hade det varit nån av mina större båtar. Långkölade segelbåtar, mellan 6 och 10 meter och på upp till 6,5 ton, hade det nog inte varit enkelt att ta sig ut. Jag hade i så fall föredragt att vända båten, så att fören låg utåt, i samband med förtöjningen - om det funnits plats. Sen hade det bara varit att backa på akterspringet för att få ut fören, Att backa hela vägen in hade inte varit helt enkelt. Men som en tidigar arbetskompis brukade säga; Allting går - det omöjliga tar bara lite längre tid tommy Senast ändrad av toaen | 01 maj 2010 | 06:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Maj , 2010 Där ser man ett finurligt sätt att få till några till bryggplatser i en överfull hamn. Var ligger den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser