badlena 0 Postad 30 April , 2010 Hej! Tänkte höra vad ni har i era båtar. tex flytvästar, vilka verktyg,första hjälpenkit,mobiltelefon, 6 pack öl... ja ni fattar- vad behövs för en trevlig helg på sjön?? Själv skulle jag aldrig klara mig utan mobilen ( Har ljudböcker i den) / B-l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 30 April , 2010 Ingenting!!!!! Bara vindens sus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 April , 2010 Kaffe och en skvätt diesel är ett måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 30 April , 2010 Allt som inkluderar alkohol och mat Att blanda en dunk Margaritha och sedan åka ut någonstans en varm sommardag samtidigt som man läppjar på denna ädla dryck. Ja... det finns inget bättre Lite besvärligt att ta sig hem men är man bara försiktig när man lägger till vid bryggan så går det bra. Man vill ju inte ha repor i gelcoaten! Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 30 April , 2010 Jollen! För uppstäcksfärder, fisketurer och ringåkande, säger undertecknad. Kall Cola, menar största grabben (böcker lägger undertecknad till eftersom han är bokmal). Pappa, svarar mamma . (med tillägget styrman, maskinist, kock inte kapten) Yngsta grabben är ute och sk8tar, men han brukar hålla med Pappa //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 April , 2010 Något vi gör på sjön men nästa aldrig hemma är rostar bröd. Ställningen man kan rosta bröd på spisen med är alltså alltid med. Mer saker som förgyller helgen - martini och wiskey, jordgubbar (vid säsong), jolle, grillen, bra bok, musik, kok-kaffe (bara i båten), en mysig filt att sitta under i sittbrunnen när det börjar bli lite kyligt på kvällen, solparasoll att spänna upp när det blir för varmt. Det är väl dom saker som vi aldrig är utan på sjön men som inte tillhör nödvändigheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 30 April , 2010 Jag har alltid en flaska whiskey liggandes i båten om npgot går sönder... Har faktiskt haft nytta av den en gång, då vi körde på en sten så proppellern gick sönder, då ankrade vi fast på ivön å gick heeeela vägen till färjelägret (1mil)där blev vi hämtade av en kompis. Måste säga att de ett av de bästa båt minne jag har! Vädigt roligt hade vi! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 30 April , 2010 Flytvästar, ja faktiskt. De är alltid med, använder en själv när jag går upp på däck för att ex ta in fendrar. Öl, vitt vin och läsk att blanda läskande sommardrinkar med, god mat, nescafé (smakar konstigt nog mycket bättre på sjön)grill, reservdunk bensin, verktyg har jag ett litet kit som alltid ligger i båten, lite extra olja, startkablar (jo faktiskt, bra till backup-batteriet) datorn, som används både som GPS, filmvisare vid dåligt väder och musikmaskin.........tja ungefär så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 30 April , 2010 Startnycklarna! Från en som glömt dom o fick åka 8 mil extra.Det man inte har i huvudet får man ha i bensintanken.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 1 Maj , 2010 Vad jag måste ha med mig i båten... Min fru, annars får jag inte åka ut... Nä, skämt åsido: Det jag måste ha med mig i båten -förutom startnyckeln, då- är mobilen och mobilladdaren... mobilen anser jag vara livsviktig i dagens läge... det andra är helt beroende på vad jag skall göra... fiska, ut på en ö, övernattningar eller så... Och det bestäms vid tillfället... Så tråkig är jag... NOTE: Redigerat p g a rättningar av stavfel Senast ändrad av Keddy | 01 maj 2010 | 09:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 1 Maj , 2010 Snus! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 1 Maj , 2010 Cigg, öl, en god malt wisky, flytvästar som används, reservdunk soppa, bullens korv, motorolja, trevligt sällskap är ju inte fel heller :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 1 Maj , 2010 Om du frågar min fru ..... Allt och lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 2 Maj , 2010 Mycket varierar med båt, årstid och syftet med båtturen... Men några säkerhetsprylar är minimum. Flytväst har jag för det mesta, även om jag inte flytvästfascist - mitt anarkistiska drag kommer lätt fram där. I vissa fall är dessutom en säkerhetssele viktigare. En brandsläckare vill jag ha ombord, och ett ankare som är dimensionerat för att jag skall kunna nödankra om jag får motorstopp eller roderhaveri på något otrevligt ställe. Är det dimensionerat för det, så duger det för allt annat också... Någon form av sjökort. Någon form av 1:a förband (finns normalt ett av kronans i min kameraväska). Verktyg beroende på båtmotor, samt en rejäl kniv. Vad jag alltid packar hemifrån? Min vattensäkra mobil som säkerhetspryl, pipa & tobak, större eller mindre del av kamerautrustningen samt kaffe i någon form - på thermos eller att brygga ombord. Senast ändrad av marterius | 02 maj 2010 | 04:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Maj , 2010 Potta! Slår aldrig fel att någon unge blir skitnödig lagom när man kommit ut en bit. Sen funkar ju pottan bra som fattigmans aircooler dvs brukar ösa på lite vatten med den på soldäck och skarndäck avdunstningseffekten kyler ner båten snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 2 Maj , 2010 Bränsle till motorn (diesel/bensin beroende på vilken båt jag är ute i för tillfället). Flytvästar till alla ombord. Första förbandskudde. Öl till mig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser