Humlan 0 Postad 22 Augusti , 2004 Humlan sjönk i hamnen i helgen. Tack vare flytmaterial så gick hon aldrig till botten men fick sig ändå ett rejält dopp. Med hjälp av spännband och en rejäl pump räddade vi henne. Nu är motorn på service och inredningen blöt. Vad kan man räkna med att få för hjälp av försäkringsbolaget i ett sånt här fall? Det är inte en läcka utan båtens konstruktion med kort rigg och låg akter som i kombination med trist väder orsakat problemet. Blöta hälsningar Viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 22 Augusti , 2004 Vi hade ett liknande fall på jobbet innan semestern. den båten löste dom in. en annan som lagret i svänghjulskåpan hade rasat på, där stog dom för 50%. så det är svårt att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 22 Augusti , 2004 Hej, Skulle väl kunna vara det som försäkringsbolagen kallar sjöskada men frågan är väl om försäkrigsbolaget skulle kunna hävda att försäkrigen inte gäller p g av nåt undantag, t ex konstruktionsfel på din båt men det kan det ju knappast vara. Många båtar har låg akterspegel bl a min båt har det och den är ny (2003) men har dock självläns så den skulle knappast kunna bli vattenfylld (men om självlänsen blev tilltäppt så skulle det kunna hända mig också). Min båt är visserligen osänkbar enl tillverkaren och har alltså en massa flytkroppar så den kan flyta men om den skulle bli vattenfylld vore huvuddelen av skrovet under vattenytan och det skulle bli omfattande vattenskador, det är jag övertygad om. Blir försäkringsbolaget som avgör om du skall skicka grejer på repartion eller om det skall återanskaffas grejer el ev kontant ersättning för skadorna. Största problemet kanske blir att få skrovet och akterspegel (plywood?) helt torr igen och all elen i skick igen... usch. Dynor kan ju alltid torkas eller köpas nya. Osis, men lycka till ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 22 Augusti , 2004 Tack för snabba svar. Det handlar inte om några stora pengar när det gäller humlan men en genomgående motorrenovering kan lätt kosta mig mer än vad motorn kostat från början. Ska ringa till svenska sjö imorgon och reda ut frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 22 Augusti , 2004 Jag skulle satsa på sjöskada hos försäkringsbolaget.Det hänger ju på vad som har hänt med motorn och vad det kostar. Skada som direkt orsakas av grundstötning, sammanstötning, strandning eller kantring. Skada som direkt orsakas av att båten plötsligt och oförutsett börjar läcka på grund av att vatten tränger in genom skrovet eller genom genomföringar och anslutna rörledningar eller slangar till dessa. Skada som direkt orsakas av annan plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse. Skada på motor vid lyft med kran eller annan liknande lyftanordning. Ett utdrag ur min båtförsäkrings vilkor. Självrisken är 2.500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser