Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Larsa10

Räcker en 4HK motor till min Viggen?

Rekommendera Poster

Hej!

Var först inne på minst 5-6HK men efter att ha kollat lite annonser så ställer jag frågan. Skulle jag kunna köra med en 4hk moter eller blir det för lite?

 

Vad säger ni

 

mvh

Larsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert utmärkt, Men det är alltid gött och ha lite extra power , orginal i maxi 84 sitter en , (tror det ör en md7 på 12 hk) , När vi köpte våran så satt det en 21 hk nanni disel ,

Måste säga att det är en väldig skillnad .

 

själv hadde jag nog satt på en 6 Hk. Men jag har även sett dem som har 8 , Men det är la lite onödig vikt,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 4 hk Johnson på min Vigg. Det gick bra i bleke men i lite hårdare  motvind var den för liten. Bytte sedan till en 6 hk Tohatsu som jag aldrig vågade köra med fullt pådrag. Nackdelen med den senare var att 30 kg på akterspegeln var i mesta laget. Om du hittar en stark 4hk bör den räcka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4hk på en Viggen känns för lite, speciellt i motsjö. 6-8 hk känns mera vettigt, gärna i Sail utförande för effektiva propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En encylindrig 6 Hk fyrtaktars Tohatso väger ca 25 kg. Ungefär som en tvåcylindrig 6 Hk tvåtaktare. En encylindrig 6 Hk tvåtaktare väger kanske 7 kg mindre. Inte jättemycket mer vikt men det finns risk att det kommer upp lite vatten ur självlänsarna när viggen har full sittbrunn. Man får väl lägga ankaret i kistbänken istället för i aktern så har man löst det problemet

6 Hk absolut. Då klarar du dig i motsjö och busväder vid tilläggningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg.

Det lutar ju dock åt att en 4hk är i lite svagaste laget. Då både jag och min flickvän är nybörjare så vill man ju ha en motor man kan köra även om det är sämre väder. Känns inte som man vill chansa här. Dom ni skriver dock så får man ju även ta vikten i beaktande. Det vi vet är att vi ska ha en 4-taktare för tystare gång (och lägre förbrukning).

mvh

Larsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fyurtaktad 2,5 hp Suzuki på min J 17 och det räcker aldeles utmärkt, i alla väder. Båten väger 1 ton.
Dock har jag bytt till en propeller med lägre stigning. Det påverkar inte farten ett dugg men gör skillnad i motsjö/motvind.
I allmänhet har en fyrtaktare ett bättre vridmoment ärn tvåtaktare. Framförallt har dom en lägre momentkurva. (Styrkan kommer på lägre varv)
Jag är övertygad att en 4- hästars fyrtaktare räcker till en viggen. Eventuellt med propellrbyte.

 

______________________________________________________

Besök gärna http://hem.bredband.net/struten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fyurtaktad 2,5 hp Suzuki på min J 17 och det räcker aldeles utmärkt, i alla väder. Båten väger 1 ton.
Dock har jag bytt till en propeller med lägre stigning. Det påverkar inte farten ett dugg men gör skillnad i motsjö/motvind.
I allmänhet har en fyrtaktare ett bättre vridmoment ärn tvåtaktare. Framförallt har dom en lägre momentkurva. (Styrkan kommer på lägre varv)
Jag är övertygad att en 4- hästars fyrtaktare räcker till en viggen. Eventuellt med propellrbyte.

 

______________________________________________________

Besök gärna http://hem.bredband.net/struten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till så svag motor. Den räcker i alla väder om det inte är kraftig motvind. Med en 8 hk utombordare på en Maxi 77 blev farten så låg i motvind så den nästan inte gick att styra. Vinden får stor kraft när det blir över kuling.

Det här var vid 15-20 m/s.

Själv skulle jag föredra runt 8 hk på en Viggen. Lägre stigning är givetvis en fördel på segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 6 hk 2-takt på vår Misil II och det känns alldeles lagom, men i 15-20 m/s förutsätter jag inte att hästarna räcker till i alla lägen. Jag kan tugga mig in i en hamn, och kanske genom något trångt sund, men längre än så känns motigt. Dvs, jag är alltid beredd på att segla mig ur en situation.

Till dig som nybörjare. Även om du litar på motorn ska du alltid ha en plan B, gärna segelbaserad. In i hamn t.ex. vill jag inte hamna i ett läge där motorn dör, och jag driver mot något hårt. Då ska det finnas marginal att hissa en fock och gå ut igen, eller gå på riggen medans man får koll på läget.

Detta kanske påverkar lite hur du resonerar kring motorstyrka i relation till någon sorts trygghet. Blanda inte ihop driftsäkerhet med säkerhet... eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssvinkeln i 15-20 m/s är inte imponerande och det blir i värsta fall att man blåser i nåt omöjligt läge. En överdrivet kraftig motor skulle jag rekommendera en nybörjare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja OK då...  :)

Men han kan väl ha min plan B i bakhuvudet ändå hoppas jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag opponerar mig verkligen inte över plan B!

Att jobba mot elementen är aldrig den vinnande lösningen. Det är när planerna inte riktigt räckte till man får ta till plan C, råstyrka och maxfart!

Annars är det bästa att kunna gå in med segel i de flesta lägen. Det tar dock några år innan man är beredd att dunka in i en främmande hamn med seglen uppe i 15-20 m/s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång en havsfidra med en trött 7 hk innombordsmotor. Motorn gav ju båten maxfart vid fint väder, men det hände många gånger att man komm ut ur en trång passag och fick frisk vind mitt i näsan och sjögång. Båten bara stod och stampade och motorn orkade inte driva den frammåt med nån större fart.Första gången jag överaskades av fenomenet var när jag kom ut i södra änden av Blindleja i Norge.

 

Min plan B vid de tillfällena, var att rulla ut en liten flik av genuan och börja motorkryssa så jag kom fri från land. Med endast några mycket få kvadratmetrar på genuan gick båten i maxfart. Så fort  det var läge gällde det sen att hissa och reva storseglet och rulla ut lagom nycket genua och därefter stoppa motoreländet.

 

Jag vet inte hur det fungerar med en aktersnurra, som ju är ett elände i sigSkrikandes Det sista var inte snällt skrivet, men har man bara har haft båtar med innombordsmotor och tillfälligt seglar en med akternurra som jag gjorde sommaren 2000, så förstår man hur enkelt det är med innombordsmotor. Sen beror det kanske på om det går ann att komma åt att manövrera motorn eller om man måste hänga som en akrobat över aktern.

post-945-1394236336,4185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input. Man kan nog säga att det kanske är bättre med lite mer kraft när man är nybörjare. Det skulle som sagt kanske fungera med en mindra motor men då blir ju marginalerna mindre.

mvh

Larsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hade en Viggen under ca 17 år och den var ganska flitigt använd. Större delen av den tiden hade jag en Yamaha 4hk med lång rigg. Det fungerade bra. Även i rätt hård vind och motjsö tog jag mig framåt (om än sakta). I motvind och krabb sjö kunde båten stampa och nästan ta tvärstopp, men framåt kom man. En kortare period hade jag en billig 4hk Johnson motor utan back. Det är inget jag rekommenderar.

Min slutsats är att 4hk räcker, men har du råd skaffa en motor med 5 eller 6hk så fungerar det bättre i jobbiga förhållanden

 

/Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...