Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
JohanPachanga27

Kvittrande ljud från motorn (Mercrusier 7,3 d-tronic diesel)

Rekommendera Poster

När jag startade upp motorn första gången i år gick den fint. Andra gången fick jag ett metalliskt ljud från insidan under toppen. Det frösvann sedan och allt lät normalt igen (ventil som fastnat och sen hoppas loss igen?) Varmkörde igår i ca. 10 min. Sen dök det !kvittrande ljudet upp.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Låter som att det inte kommer från några ljul eller remmar.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte vad du har för motor men jag hade samma fenomen på en gammal v8 o då visade det sej att smörjningen till vipparmsbocken inte fungerade pga avlagringar i oljekanalerna. Fick flusha motorn så blev det bra.Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har själv köpt en båt med Mercrusier 5,7 L Bravo, Thunderbolt ignition (enligt förgasarkåpan) 1995 (enligt serienummer och jämförelselista). Efter en kort provtur på 2-3 distans så minskar motorn varvtal och bluddrar kraftigt vid 3000 rpm (15,9 knop på gps) vid last. Gaspådrag leder bara till vibrationer och mer bludder. Efter hemkost till hamn få motorn vila. Dagen efter undersöks och då upptäcker jag ett knackande ljud som ibland avtar och och sedan återkommer. Vid ökande varv ökar frekvensen på knackningen. Låter som gammal diesel och ibland som att en del av kolvring ligger löst och slår i toppen eller om det kan vara annan lös metaldel på annat ställe. Motorn och drev skall ha varit nyservat av marina. Provtur och varvtalet maxar 2500 vid last (okänd hastighet, gps ej igång).

Till på köpet märkte jag att bensinmätaren går upp till halv tank vid gaspådrag men ligger vid början av reserv vid låg tomgångsfart. Soppatorsk och dålig kvarvarande bensin? Efter itankning av 1 liter rödsprit och 30 liter 95oktan så går att varva till 4500-4700 men motorn bluddrar och lägger av (som om varvtalsreglering vid strax 4700 rpm). Maxvarv bör väl ligga runt 6000 rpm? 

Knackningarna: kan det vara dålig smörjning av vipparmsbrygga?

Dålig prestanda kan det enbart bero på bensinbrist eller ev. slempropp i tanken?

Skall prova kompression och checka stiften/kablarna imorgon.

Hur flushar jag motorn?

Rinker 265 Fiesta Vee 1995 5,7 L Bravo/Bravo 1

Jerry

Senast ändrad av Jerhed | 23 juni 2010 | 01:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte nya tändstift och bytte men passade samtidigt på att göra kompressionsprov. Flera tändstift gick av vid lossning, som måste göras med 16 mm långhylsa och hylsnyckel då de satt ordenligt fast. Verkade ha settat ett tag då de var rejält ärgade. De nya tändstiften skruvades därför på med en T-nyckel med lite smalare hals och för hand utan spärrskaft.

Resultaten av kompressionsprovet var inte roliga:

Cyl 2 = 120 psi, cyl 4 = 50 psi, cyl 6 = 73 psi, cyl 8 = 150 psi

cyl 1 = 135 psi, cyl 3 = 115 psi, cyl 5 = 115 psi, cyl 8 = 15 psi

Enligt mercrusier skall det vara mellan 120-160 psi och jämnare resultat.
Olja klunkades i de cylindrar med sämre värden och testen visade enbart marginellt bättre kompression (ca 2-3 psi).

Misstänker att den jämnt numrerade toppen (styrbord) kan ha en spricka mellan  cyl 4 och 6. Kan också ha separata orsaker. Misstänker att ventilen i cyl 8 har fått sprickor i kanterna och därför börjat vittra (naggats i kanterna). Här skulle man ha en liten kamera för att inspektera...

Någon som har andra tips eller tom har toppar till salu ? motor nr F368960

Senast ändrad av Jerhed | 24 juni 2010 | 22:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...