Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
ehschos

huvudströmbrytare eller ej?

Rekommendera Poster

Hej,

ser över elen i min båt. Enligt Skyllemarks.se behöver man inte ha någon huvudströmbrytare i båten. Vill man absolut ha det bör den sitta mellan förbrukarbatteriets pluspol och kopplingsskåpet. Så jag funderar att ta bort min (den är ganska gammal) och inte sätta dit någon ny.

Någon som har en annan uppfattning än Skyllermarks?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall absolut ha en huvudbrytare. Och den skall bryta allt, inga anslutningar som går direkt till batteriet.
Dels är det bra ur underhållssynpunkt, du gör hela båten strömlös på ett kick. Och allra viktigast, ur säkerhetssynpunkt, läs mina erfarenheter här:

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7062&p=68947&hilit=brand#p68947

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående i detta, absolut huvudbrytare, jag har en till motorkretsen och en till förbrukarna, bryter allt utom den automatiska länspumpen. Känns tryggt att ha det så och kostar bara ett par hundringar när man ändå håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, går jag från båten skall ALL el vara avstängd.

Själv har jag tagit bort den enkla huvudbrytaren med nyckel och i stället monterat en dyrare modell med vred. Anledningen var att jag kom ibland oavsiktligt åt nyckeln som gjorde att den föll ut med resultatet att strömmen till motorn och navigatorn kopplades bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också 2.

Kan inte se någon rimlig anledning varför man inte ska ha någon.

Att den är gammal behöver inte betyda att den är sämre, snarare tvärt om.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns batterikablar ska ligga direkt på batteriet det trodde jag de flesta visste vid det här laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför, upplys oss oss få som inte begriper!?

I en diskussion som denna kanske det vore på sin plats med något eller några argument för ett tvärsäkert påstående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare är viktig, mycket viktig. Det är därför alla bilar har en huvudbrytare. Använs tex när räddningsperonsonalen behöver klippa i bilen och vill undvika att riskera utlösning av krockkuddar och brand i elsystem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min huvudbrytare för startkretsen har plötsligt lagt av dvs ström på hela tiden.

Ska man söka felet i brytaren (troligt) eller annanstans?

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en brytare inte bryter är den felaktig. Jag har dock aldrig varit med om det, men några gånger att en brytare inte sluter.

Du har kanske någon felkoppling så strömmen går bakvägen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft en bil med huvudbrytare, så att alla bilar har det är nog en lätt överdrift.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du det var en filosofisk fråga.Flört

Kan ju vara backströmmar eller krypströmmar.

Men eftersom du konstaterat att brytaren lagt av så borde du väll byta ut den och se om det hjälpte.

Glöm inte att lossa kablarna på batteriet först.

OBS ett mycket bra tipps. Ha inga ringar eller klockor med metall på dig då du mekar med el från batterier. En klockas armband blir snabbt glödande och då får du problem att knäppa upp arbandet. Bara dränka armen i vattnet (om det finns något) och kvar blir en stilig ring runt armen. Fastnar du finns risk för amputering.

 

Ett bilbatteri klarar snuskigt hög ström och är riktigt farligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakterna har troligen svetsats ihop pga. gnistbildning vid av och påslag.

Välj en huvudbrytare med så kraftig fjäder som du kan hitta.

Skyllermarks är mycket duktiga på att sälja kabel, har lyckats i sin marknadsföring så till den milda grad att folk sväljer allt som dom säger utan urskiljning.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Avsäkring av elsystemet är det viktigaste även ovanför huvudströmbrytare och om man ändå önskar en brytare så bör ändå säkring finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju där tråden började...

Skyllermarks är goda på att marknadsföra sin verksamhet och att göra spänningsfallet till en snudd på religiös fråga. Och precis som katoliken finner lyckan i mässan så skall vi finna lyckan i kablar levererade av Skyllermarks...

Det finns många, många fler auktoriteter på området som har avvikande synpunkter. Visst, en huvudströmbrytare kan vara problematisk, om den är underdimensionerad, av undermålig kvalitet och kostade 45.-.
En kvalitetsbrytare, som är korrekt dimensionerad håller i decennier utan några spänningsfall eller svetsade kontakter. Det är ingen rymdteknologi vi talar om.
Och den ger många fördelar och ökad säkerhet.

När det gäller avsäkring skall man tänka sig för - om man har dubbla system är det inga större problem att avsäkra förbrukningskretsen korrekt. Huvudsäkringen skall sitta vid batteriet, dimensioneras för matningskabeln till elcentralen och elcentralens säkringar i sin tur för kabelarean som respektive krets matar. Inte så krångligt.

Men hur avsäkrar man motorn? En eventuell huvudsäkring skall tåla startmotorströmmen, men kommer naturligtvis då inte reagera på en eventuell kortis i övrigt kablage - och branden är ett faktum som i mitt inlägg tidigare i tråden.
En eller flera extra mindre säkringar för övrig motor-el som mätinstrument, ev.pumpar, tändning, stoppsolenoid etc. kan vara lösningen.
Men då kommer man in på en känslig fråga - skall ett sekundärt problem kunna slå ut hela maskinen? Kan dessa mindre säkringar göra att maskinen stannar, kanske i ett oerhört känsligt läge vid en läkust? Det gäller att tänka till, och tänka rätt.
Motortillverkarna har två skolor, en del avsäkrar inte av ovantående skäl, andra gör det.

En huvudbrytare (eller två om man har skilda förbruknings- och startkretsar) är en extra säkerhetsdetalj, en bekvämlighetsdetalj och har inga nackdelar om allt är korrekt utfört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar, envist och bestämt, att man skall ha huvudbrytare i båten. En för motor och en för förbrukning.

Huvudsäkring för förbrukningskrets är lite lurigt eftersom förbrukningen varierar så mycket.

Dock anser jag att man absolut skall säkra av ankarspel och bogpropeller så nära batteriet som möjligt. De drar ju mycket stora strömmar samt är anslutna med rejäla kablage som kan leda enorma mängder ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är ditt största argument för huvudbrytare??

Jag har det själv på både plus kablar och minuskabel men jag är inte så övertygad som du och andra tycks vara om att det är ett absolut måste.

Jag har diverse olika förbrukare som jag inte vill koppla bort så fort jag lämnar min båt, typ länspumpar, kyl, larm etc så därför slår jag inte av för förbrukningsbanken. Och för motorbatteriet ser jag egentligen íngen anledning heller att springa och koppla bort stup i kvarten.

Hur många lossar på batteri kablarna på sin bil så fort dom parkerat den ??

Om man har ett väl dimensionerat elsystem, väl förlagt enligt alla konstens regler med ordentligt pressade kopplingar och i princip alla förbrukare avsäkrade så förstår jag inte den stora vitsen med huvudbrytaren.

Kan du/ni ge lite exempel på varför det är så viktigt med huvudbrytare.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enl brunswickmarine mercury så ska deras motorer monteras diekt till batteri utan huvudströmbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt har vi på förbrukningskretsen en 140A huvudsäkring och en huvudströmbrytare.
Före både Säkring och brytare (givetvis med egna säkringar) har vi anslutit VHF och matning till värmaren.
Om vi får ett alvarligt elfel i båten vill snabt kunna bryta strömmen till alla förbrukare, men endå kunna ha liv i VHFen

Har en huvudbrytare till motorn och ankarspelet. utan denna skulle förbipasserande kunna starta både motor och ankarspelet då vi ligger med öppen akter mot bryggan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tÄNK OM JAG SKULLE HA EN HUVUDSTRÖMBRYTARE I BILEN ,DET ÄR NOG SÄKRAST O MONTERA EN SÅDAN IFALL JAG SKULLE RÅKA HA BILEN O LÅST

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle en kortslutning uppstå när man är i båten så går det att öppna huvudströmbrytaren för att undvik fortsatta problem.

Jag ser även ett mervärde att koppla bort så mycket som möjligt när jag lämnar båten, för att minska risken för kortslutning och eventuell kabelbrand. I entusiastbilar är det ofta ett krav med huvudströmbrytare för att få en förmånlig entusiastförsäkring. Har råkat ut för kabelbrand i en vanlig bil och det är något stressande att börja leta efter verktyg för att koppla loss batteriet när det ryker i kablarna.

Huvudbrytaren är även smidig när man skall göra eljobb i båten för att slippa lossa batterikabeln. Skall man exempelvis meka med startmotor så vill jag inte har ett fullladdat batteri som matar på för fullt om jag råkar göra en kortslutning. Har även fått stänga av mitt ankarspel med huvudbrytaren en gång när kontaktorn hade gått sönder.

Så jag ser stora fördelar med att ha huvudströmbrytare i båten. Den gamla klassiska modellen med röd nyckel löser uppgiften på ett enkelt sätt.

Men det är ett fritt land vi lever i så vill man inte ha huvud brytare så går det ju bra att låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju ingen stor sak i sig utan mer en reflektion.

Den enda verkliga orsaken tycks vara att det är smidigt att koppla bort batterierna om man skall utföra service eller eljobb i båten men i det fallet skulle det naturligtvis gå lika bra att ta bort en polsko på batteriet så det är väl egentligen inget argument för en huvudbrytare.

Vi agerar naturligtvis olika och har nog olika uppbyggnad på våra elsystem men i mitt fall så bryter jag mycket sällan en huvudbrytare utan jag slår ifrån mina förbrukare via de brytare som finns i min eltavla där nästan alla förbrukare har sin brytare och sin säkring. Detta innebär ju att risken för någon kabelbrand pga av kortslutning är lika liten som om jag kopplar bort batteriet med en huvudbrytare.

Större förbukare har sina väl dimensionerade automatsäkringar så dessa lär antagligen lösa ut om det skulle uppstå en kortslutning och en spontan kortslutning utan att man använder grejorna brukar vara liten.

En annan reflektion är ju om alla ni som bryter bort era batterier så fort ni lämnar båten också slår av er huvudbrytare till elförsörjningen i era hem så fort ni går ut. Och vågar ni ha 220 v kopplad in till båten för laddning och annat när ni lämnar båten. Detta är väl isåfall lika stor risk att detta skulle starta en brand.

Naturligtvis gör vi som vi vill, jag bara funderade över den överdrivna tron på att en huvudbrytare är så fantastisk bra som det verkar. Jag har själv sådana men tror inte att dom är något som förhindrar en massa bränder utan det är nog isåfall egentligen bättre att se till att elsystemet är i bra skick.

En huvudbrytare till motorbatteriet som av misstag slåss av när motorn är igång kan också orsaka dyra skador på elektronik och annat. Så allt är kompromisser.

Per



Senast ändrad av oceanis | 03 maj 2010 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanis. Utan huvudbrytare hade det i alla fall funnits en teoretisk men fult rimlig möjlighet att jag blivit båtlös  somras.
Och som jag skrev i redogörelsen - då när röken vällde ut var jag ruskigt glad över att jag kopplat så att inga förbrukare låg för brytarna.

Och idag ägnade jag hela dagen åt reparationer efter branden. Och det var förbaskat ekvämt med en huvudbrytare  - jag hade radio igång, kall dryck i kylen och under de tillfällen jag jobbade med själva kabelanslutningarna tog det några sekunder att göra hela båte strömlös. Och när anslutningarna var fixade hade jag tillbaka ström och radio på ett ögonblick. Huvudbrytare är praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag håller med dig i sak att det kan vara praktiskt och naturligtvis bra om det händer, som hände dig.

Men som jag skrev så har jag inget före mina brytare heller, utan jag bryter mina förbrukare via elpanelen där alla förbukare har sin brytare och säkring. Detta gör att jag därför alltid låter mina huvudbrytare vara påslagna eftersom jag vill ha bla pumpar och kyl igång även när min båt ligger obevakad.

Därav reflektionen om brytarens egentliga betydelse. Vid arbete går det om än lite långsammare lika bra att ta bort en polsko. I ditt fall var det bra men jag tror inte det är så många gånger båtar brinner upp och att det beror på huvudbrytarens vara eller icke vara.

Om det blir en spontan kortslutning när båten bara ligger på sin plats så har man nog ett i grunden dåligt elsystem.

Men det måste också betyda att du liksom jag inte kopplar ifrån dina batterier med en huvudbrytare eftersom du väl också måste ha dina pumpar stand by förmodar jag.

 



Senast ändrad av oceanis | 03 maj 2010 | 01:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare är nödvändigt då många båtars elsystem inkl. dragning är undermålig redan från början. Lägg sedan till alla dessa mulle-meck som utan tillräcklig kompetens ger sig in och drar om, lägger till förbrukare mm då kan det bli riktigt farligt.

 

Dessutom om du får brand i en bils elsystem så är det bara att stanna bilen och kliva ur. Händer det något i båtens elsystem så sitter du i sjön

Det finns bilar som har hvudströmbrytare men de utlöses vid olyckor men båtar, som är så billiga, får nöja sig med manuella brytare från 50-talet.

Utveckling på båtsidan har i jämförelse med bilar stått still. Detta trotts att priserna ständigt ökar. Många bilar har sedan 10 år så kallat tvåtrådssystem med datorer som kommunicerar. Båtar har traditionell dragning av den typ som var vanlig i bilar på 50 talet.

 

::Harry::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte emot huvudbrytare i sig. Men om vi går till ursprungsfrågan så var frågan om man måste ha en sådan eller inte. Och då anser jag att om man har ett riktigrt byggt elsystem så det möjligen ganska praktiskt och bra i vissa lägen att ha en, men inte nödvändigt.

Din argumentation om att elsystemen i båtar är så undermåliga och dåliga från början håller jag inte med om. Det beror nog väldigt mycket på vilken båt du köper och om du jämför en gammal 70-tals båt så får du jämföra detta med en lika gammal bil som aldrig hade någon huvudbrytare på den tiden.

Om man har ett så dåligt system som du säger så hjälper ingen huvudbrytare i världen utan då är det bättre att bygga om elsystemet i stället. För en kabelbrand undviker du isåfall inte om brytaren är tillslagen. Om du har tur så upptäcker du det men ta ett exempel att du i dåligt väder står ute och dina dåliga kablar börjar brinna inne i båten, vad är det som säger att branden slutar för att du rusar ner och slår av brytaren. Enbart en sorts falsk säkerhet men inget bra argument för att man måste ha en huvudbrytare. Ett dåligt elsystem blir ju inte bättre av en huvudbrytare.

Mina tre senaste båtar har haft och har mycket välbyggda elsystem som nogsamt är uppdelade i tre olika stammar, paneler och brytare. Det är AC , DC förbrukning och DC motor med bra dragningar och installationer. Elektroniken i nya båtar använder bussteknik och är nog minst i klass med både bil och heminstallationer. Likaså finns det idag också tvåledarsystem för båtar, jag tror dock inte det är så många båtar eller bilar som har det ännu men där kan jag ha fel.

Likaså som jag skrivit i andra inlägg så fungerar ju egentligen brytarna på elpanelen lika bra att slå ifrån sina förbrukare med. Huvudbrytaren ser till att man bryter matningen till sin panel eller annan avsäkrad utrustning. Så vad den skyddar är i så fall egentligen bara matningen mellan batteri och elpanel.

Sen är det väl tur att man inte fått för sig att sätta in automatiska brytare som löser vid stöt eller dyligt. Jag skulle inte bli glad om hela elsystemet brakade samman vid tex en grundstötning pga av en automatisk brytare. Då är det nog bättre med, som du säger, 50-tals teknik dvs en manuellt styrd brytare Cool

En annan reflektion är att de flesta av oss har nog huvudbrytare i sina båtar och många slår nog ifrån dessa allt som oftast när dom lämnar båten. Men har ni funderat på alla dessa fantastiska installationer på AC sidan (220 V). Skitkablar eller sladdar som är klämda i stuvfack etc. Lösa batteriladdare som ligger på durken med halvtaskiga anslutningar på batterierna etc. Det funderar jag mycket mer på när jag går på bryggorna än huruvida huvudbrytaren är till eller från Cool

Lev väl Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanis.
Någon standby på pumpar har jag inte - jag utgår från att min båt inte sjunker utan vidare vid  bryggan.
Det tycker jag är en mycket märklig inställning för övrigt - litar man inte mer på sina genomföringar etc så att man ständigt måste ha en pump standby?

Däremot har jag kyl, Navtex, Weatherman etc. gång hela tiden när båten är i drift, dvs mellan april och till efter nyår ungefär. Och har då naturligtvis inte huvudbrytaren för förbrukningskretsen frånkopplad. Den fungerar bara som ren servicebrytare. Jag litar på avsäkringarna.

Kretsen för motorn är en annan sak. Där är inte alltid alla funktioner avsäkrade, beroende på tillverkarens filosofi. 
Visst var elsystemet i mitt fall i ordning. Men att något, kanske fukt, jag vet inte vad, åstadkom en kortslutning i en mätarklocka.  Jag kan inte se orsaken, innanmätet är en hopsmält klump.
Det skulle kunna ha hänt med en sprillans ny Perkins, dagens modeller är levererade med samma filosofi när det gäller säkringar.
Och även motorer från andra tillverkare visar sig ha samma tänk. Andra har en säkring för övervakningsinstrumenten i instrumentpanelen, kabelhärvan dit är inte avsäkrad och ett lossat flatstift vid en motorgivare kan starta en katastrof! Hur är det i din båt?

Så att avfärda min brand med att det var ett elsystem som inte var i ordning skall man nog vara försiktig med. 
Huvudbrytaren räddade min båt från större skador. Och den kan säkert rädda andra.

Slutligen, att lossa batteripoler vid service går naturligtvis. Men hur enkelt det är beror naturigtvis på placeringen. Jag måste öppna durkluckor under salongsdurken, krypa ner under, öppna låsningenoch lyfta av locken på batteriboxarna innan jag kommer åt. Det tar ca 5 minuter. Dessutom är jag inte särskilt road av att ligga dubbelvikt över nästan 500 Ah/24V batterier i detta trånga utrymme med en fast nyckel i näven.

Eftersom en huvudbrytare är praktisk och instinktivt känns rätt har jag alltid tyckt att de skall finnas där, precis som i hemmet.
Och efter förra årets incident är en lättåtkomlig huvudbrytare en självklarhet och jag skulle aldrig ens överväga någon annan lösning.
Precis som det finns en huvudkran vid flaskan för gasol eller för dieseln vid tanken.

En sak vore det väl om det fanns goda argument emot. Men tyvärr så är argumenten väldigt klena och håller helt enkelt inte. Vid rätt dimensionering och kvalitet blir det inga spänningsfall eller svetsade kontakter, det kan man mycket lätt konstatera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev att om bara elsystemet är i ordning behövs inga huvudbrytare(kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen)

Jag skulle vilja säga är allt i sin ordning behövs inga säkringar heller.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...