Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Yonaz

Askeladden 645 Beetle VS Yamarin 6110 (01-02)

Rekommendera Poster

Halloj

Funderar på att köpa en begagnad båt för ca 300.000:- och har sneglat på Askeladden 645 Beetle och Yamarin 6110 av årsmodell 01-03.

De verkar vara ganska likvärdiga. Båda har goda omdömen.

Min fråga är om det är någon större skillnad på dem eller om jag förmodligen kommer bli nöjd med vilken som..? Kanske det finns andra bra/bättre alternativ? Vilken skulle DU ha valt och varför (i samma kategori alltså)??

Har idag en 5-meters styrpulpet med 75hk 2-takt och vill ha en lite större båt med ruff och kojplatser (inne och ev ute) och 4-takts motor. Hellre tyst och bränslesnål än snabb och bränsletörstig. Kommer användas mest som badbåt på västkusten men ibland weekends och kanske någon 5-7 dagars båtsemester. Vill ha hamnkapell, litet kök och gärna en porta potti.

Alla förslag, tips och argument tas tacksamt emot :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askeladden 605 Explorer daycruiser kanske kan vara nåt att kolla på också. Borde funka hyfsat som weekendbåt i synnerhet som den har litet pentry och plats för en porta potti under durken i krypinet. Bra inredningslayout också tycker jag med dubbelsäte på styrbord så 3 pers kan åka tillsammans framåt så att säga. Har även solbädd. Hamnkapell finns som tillbehör till den. Kolla på den båten. Borde gå att hitta en 605 Explorer för 300 tkr åtminstone med en 115 hästare som nog funkar hyfsat men 135-150 är nog det den bör för att ha lite kraft att ta till vid behov och om man åker många i båten.

Askeladden 645 Beetle kanske inte har så väldigt bra gång, de äldre årgångarna, men det beror ju på vad man jämför med. Tror jag valt Yamarinen av de två du funderar på, i alla fall om du har lite prioritet på sjöegenskaperna. Bränslesnål - då skall du se till att köpa ett lättdrivet skrov med hyfsat ny motor (enklast är väl en 4-takt eller nyare 2-takt Optimax eller Evinride E-Tec) och där kommer din föreslagna Yamarin 6110 bra in i bilden.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...