Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ChristerN

Så var det beslutat...

Rekommendera Poster

Nu promillegräns på sjön är nu beslutad.

Onödigt tycker jag. Den gamla lagen gav full möjlighet till myndighetsutövning vid fara för liv eller egendom. Och jag anser att det är en väldigt stor skillnad i att framföra en bil i 120km/h mot att köra en båt på en öde sjö eller fjärd. Det kan också vara så att det ställs väsentligt större krav på sjön, tex vid längre färder över svåra passager eller större hav så argumentet att det ska var lika på sjön som på land köper jag inte alls.

Men allt det här har vi ju skrivit om i en tidigare tråd.

http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/NewsPage.aspx?id=1890

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från och med 1 juni införs en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är längre än tio meter.

Nedre gräns står det, man måste alltså alltid vara berusad?

Vad blir övre gräns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha hur ska man tolka detta då??? Även om ja tycker detta är onödigt så tror ja knappast att man kommer börja vinka in båtar på rutin som man gör med bilar... Dock kommer dom nog få en hel del tipps av alla brorduktig typer.. Tänker att ni sitter o brassar käk på någon hamnkrog och tar en eller 2 öl till maten sitter o snackar lite skit och tar sedan båten hem..

Med den nya lagen så kommer förmodligen halva haket slänga sig på mobilena i hoppet om att få veckans brorduktigmedalj.. Om nu motförmodan kbv eller sjöpolis skulle hitta dessa farliga brottslingar så hur stora är chanserna att dom blåser ens nära 0,2..

Så har man återigen använd skattebetalarnas pengar till något nyttigt som kommer göra våran fasad fläckfri... Hmm i några länder har man inte ens någon promillegräns, dom allra flesta har 0,5 även för landbaserade fordon.. Varför ska vi inte kunna ha det i skitlandet sverige???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande

Dags att börja dricka då, innan man kör ut till öarna för att grilla..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar fortfarande inte vad skillnaden blir mot idag, vem har fått resurser för att bevaka efterlevnaden? Jag tar min losskastningwhiskey som jag alltid har gjort....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skrivit det tidigare, och fått på pälsen för det, man jag skriver det ännu gång till: Vår frihet på sjön är som en nagel i ögat på makthavarna. De har redan förstört glädjen att äga/köra bil och nu är de på G att göra samma sak för oss båtägare.

Hur var det drottning Viktoria (alltså inte svenska kronprincessan) sade: Det är alldeles för bra för vanligt folk !
-------------

Om vi nu går till sakfrågan så gränserna borde vara anpassade till hur stor båten är, var den befinner sig samt hur fort kan den gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor andel av fritidsbåtarna är över 10 m och gör mer än 15 knop....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är poliser och kustbevakningen synlig där?? ett klart argument för att skaffa en PC i båten, sidan verkar vara ganska tung..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså du är emot den borgliga regeringen som infört denna pålaga och hemska plåga för en del båtägare. Dvs begränsar möjligheten att framföra en stor och/eller snabbbåt i hög hastig - onykter!?

oj oj oj vad hemskt

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast KBV och polisen har inte AIS:n igång då de är ute på räd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att du finns, en vuxen med en riktig hjärna. En riktig måttstock för hela mänskligheten.

igenkommande för att dömma levande och döda

Ha en go helg alla sailors!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tur att det bara är en nedre gräns...! Pheuw...

Där jag kör båt är det 3-6 meter djupt och jag kan köra en hel dag utan att se tillstymmelse av en annan båt.

Nä... först kör man 30 minuter utan att se någon båt, sedan finns det en grillplats där en eller två flaskor vin inmundigas (säger man så?) under stundom glädjefyllda former.

Sedan är det dags att köra hem och då gäller det att det inte är för mörkt eftersom det bara är öppet vatten. Men hållar jag exakt 270 grader i dessa 30 minuter (svårt efter vinet) så hamnar jag i närheten av inloppsrännan. Fortfarande har jag inte sett tillstymmelsen av någon annan båt...

Vårt vackra avlånga land består inte enbart av Stockholm's skärgård...

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beträffande skärgårdar så har du helt rätt. Längst upp i Bottenviken har vi en fantastisk skärgård. Jag misstänker att det är där du befinner dig Flört

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Över 10 meter eller 15 knop...Jag tror snipor kommer bli ännu mer poppis Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan dom stänga av sin AIS men under gång tror jag dom måste ha den på. När dom ligger o har hastihetskontroller så stänger dom säkert av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte och - ELLER.
Är båten fem meter lång men gjord för att gå i 25 knop måste man vara nykter när man kör båten. Kan ju bli otroligt jobbigt för somliga verkar det som...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från och med 1 juni införs en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss.

Om en nedre promillegräns på 0,2 promille införs så får man ju inte gå under den.. alltså får man inte vara nykter! Har alltid åkt nykter, men nu verkar det som den tiden är över.. tycker det är otroligt jobbigt. Det kommer verkligen att ta emot att behöva dra i sig ett antal bärs innan avfärd.. sen när man ska hem så måste man ju beställa taxi eller något. Polisen kommer ju stå som hökar utanför marinorna med sina alkotester!
Vad säger nykterhetsförbundet om detta? Måste ju få spelet... en stor del av sveriges befolkning som helt plötsligt kommer bli potentiella alkolister!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då får vi nya kategorier av båtar!

Båtar med nyktra skeppare:

- 33 fot eller längre förväntas skeppar´ n vara nykter!

- 15 knop eller snabbare förväntas skeppar´ n vara nykter!

Båtar med onyktra skeppare som vi andra får se upp med:

- Fyllesnipa (26 fot och 8 knop)

- Rajtantajtanseglare (31 fot 5 knop 5 ton, 6 aspackade gubbar på frihelg)

- Dubbelpartyruff (Nimbus 26 13 knop) 

- Vinarekabinare (Solö 25 12knop)

- Champagneyacht (Vit stålbåt 32 fot 10 ton 14 knop, krossar allt i sin väg)

- Kanoneka (16 fot 10 knop och rank)

Hur fan tänker de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tänker inte, hjärnan har redan slutat fungera för de måste varit berusade när de tog fram denna idiotiska regel.

Enligt all olycksstatistik så borde ett förbud mot alkohol på sjön gällt att fartyg.

Om man nu ska införa något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäms..trodde det var OCH......trots allt bara en tiondel av fritidsbåtarna, tror man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är så rätt... Men så idiotisk lag. Skulle gällt alla båtar. Vad vill de igentligen komma åt, med denna lag? Inte fan är det att folk dör på sjön.

Nää detta handlar om något helt annan agenda? Men vad? 

Här ser man vad snabbt och ogenomtänkta lagar som helt plötsligt kan dyka upp iframtiden. Som tex båtskatter osv.

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 04 maj 2010 | 16:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja inte kommer man åt de båtar där flest olyckor inträffar. Jag tycker att man borde lägga krutet på bilismen. I 30 % av olyckorna är alkohol inblandat. Här har man idag Europas hårdaste lagstiftning men uppenbarligen följs den inte. Jag tror inte att man hittar samma statistik på sjön. Det här problemet, om det nu är ett jättestort problem på sjön kommer de inte att komma åt med denna lagstiftning. Däremot kommer nog ett antal Svenssons åka dit efter att ha tagit ett glas vin eller en öl till lunchen. Frågan är om det är detta klientel som utgör faran?

Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största faran är mesarna som sitter i riksdagshuset och tror de kan ändra allt med lagar.

Ungefär lika naivt som att tro att man skulle kunna lagstifta bort att ungdomar gilla rappmusik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, att bara stifta en lag gör ingen skillnad. Men i Riksdan tror man att båtkörande med alkohol i kroppen upphör. För att det skall göra någon verkan så måste man anslå miljarder till kontroll av nykterhet ombord.

Jag har seglat i stockholms skärgård i 30 år utan att blivit stoppad någon gång. Nu så har jag segelbåt så jag lär väl aldrig bli tagen för fortkörning.  Jag är osäker på om det överhuvudtaget förekommer rutinkontroller av nykterheten ombord.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte du är rätt person att tala om för någon hur man använder hjärnan. Rekomenderar dig lite hjärngympaSkrattande

Om du har så få celler så dom blir vimsiga av en lättöl så får du väl avstå, men låt oss mer normalt funtade ta vårt eget ansvar.Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livet på en pinne, en god stark, lite käk´ och fint väder. Glida fram med båten på blank fjärd, är detta ett minne blott?

Skarv

Senast ändrad av 3511 | 20 maj 2010 | 08:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...