Sardaukar 12 Postad 22 Augusti , 2004 Jag har hört några påstå att Suzuki mäter sina hästkrafter i propellercentrum och alla andra mäter uppe i motorn. Nån som kan bekräfta det? Isf hur stor är effektförlusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 22 Augusti , 2004 Volvo Penta har åtminståne på senare år (1986->) mätt sina hästkrafter BÅDE på motorns svänghjul och drevet. T.ex AQ171A: 167hk@5700rpm på svänghjulet, 156hk@5500rpm på propelleraxeln. Så effektförlusten är alltså runt 10hk på volvo drev. Borde vara i klassen 5-6hk på utombordare, p.ga. att de har bara en transmission, och (volvo)drev har ju 2st. Jag tror nog att ingen motortillverkare är så dum, att den markadsför sina motorers hästkrafter mätta från propelleraxeln, inte ens Suzuki.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 22 Augusti , 2004 Jag har hört att alla japs brukade mäta sina hästar på propaxeln medans Amerikanarna mätte på drivaxeln. Detta var ju för ett bra tag sedan, idag vet jag inte hur dom mäter. När jag var medlem i dykarklubben så köpte vi in -86 2st nya Yamaha 30hk. De skulle ersätta en Mercury 25 o en Johnson 40. Vi frågade ju dom som handlade att hur f-n kan ni vara så dumma? Johnson 40'an hade ju problem med orken. Hur ska då en Yamaha 30 orka? Dom hade just fått detta förklarat för sig och att Yamaha'n skulle till o med vara mera drag i på grund av deras sätt att mäta. När första tanken bensin hade gått slut då vi endast fick smyga med dessa motorer så var det dags att prova. Jodå jag kan ju lugnt sagt säga att dessa Yamaha 30 hästare gav fruktansvärt mycket mera effekt. Inga problem även om båtarna var fullpackade med dykare o utrustning. Orken var så bra att vi körde kommande år med standardproppar, Johnson motorn fick vi ha en med lägre stigning på för att den skulle orka. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 27 Augusti , 2004 Nu för tiden så mäter väl alla på propaxeln typ, annat var det förr, kollade upp en gammal Merc 50 4-cyl och på prop var det 42hk. Annars så har jag varit med om mer praktiska test där en kille tappade sin Mariner 30 från akterspegeln och monterade dit en lite nyare 20 Yamaha och det var typ ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 27 Augusti , 2004 Dessutom blir det väl mer rättvisande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 28 Augusti , 2004 Aha nu fattar jag varför japsarna märkte sina motorer med konstiga siffror som 14, 16, 28hk jämfört med andra. Yamaha tillverkade t.o.m motorer märkta 10kW. Slutsats: Japanare är ärligare än amerikanare :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser