jan_af_lisoe 187 Postad 29 April , 2010 Nu har rödgröna röran förkunnat att skatt på förmögna skall införas. Vi kan vara 100% säkra at som båtägare räknas vi som förmögna. Så troligen så kommer det båtregister, båtskatt och kanske även skatt på båtförsäkringar. Allt detta var på tapeten tidigare. Bensinskatten (och troligen även dieselskatten) höjs också. Vårt fria och lyckliga sätt att leva har alltid varit en nagel i ögat på makthavare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 29 April , 2010 Bara en sån sak så hoppas man att dom inte kommer till makten...... OBS! det är bara min åsikt! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 29 April , 2010 För en gångs skull proklamerar dessa profitörer (politiker) före valet sina straff mot det svenska folket. Det vanliga brukar vara att man säger en sak innan och gör helt om efter valet. Nu ges ju svensken en reell valmöjlighet att välja den rätta vägen ur fattigdom. Staten har i alla tider sedan stenåldern haft filosofin att ta från de redan fattiga och ge ett överflöd åt de redan rika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2010 Det som tas upp i denna stråd är egentligen bara en skitfråga, ett litet minimalt särintresse. Själv har jag tre båtar av olika slag och storlek. Av helt andra orsaker, som är betydligt viktigare för den inte så välbeställda delen av svenska folket, hoppas jag att det aldrig någonsin mer blir en borgelig regering. Själv har jag tjänat mycket på de skattesänkningar som genomförts. Men man skall inte sparka på de redan svaga grupperna. Dvs de sjuka och de arbetslösa. Att gnälla övef lite båtskatt, som det inte alls är säkert att det blir, är ju verkligen ett ilandsproblem. tommy sjuk och arbetslös Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 29 April , 2010 Nä, Mona verkar ju verkligen ha koll på läget.... Senast ändrad av xcelro | 29 april 2010 | 10:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 29 April , 2010 Verkar att Mona (eller Maria?) har redan skickat 5:e kolonnare även till detta forum. Vi kanske skall säga ett stort grattis till sk 'de sjuka och arbetslösa', ni får som gåva ett snabbtåg för minst 120 miljarder kronor. Betalt tyvärr av oss båtägare genom skatt på förmögna och bränsleskatter !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 29 April , 2010 Ja, hon kan ju inte ens hålla ordning i sin egen plånbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2010 Är det mig du kallar 5;e-kollonare. Jag tor att du skall skaffa dig mer uppgifter om verkliga förhållande innan du kastar skit. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 29 April , 2010 Drivmedelsskattehöjningen motiveras ju med att den är för att rädda klimatet. (jag har en tråd om klimathotet i Miljöforumet, om nu någon råkat missa det I Expressen tycker rikspuckot (ursäkta uttrycket men....) Anncharlotte Marteus på dagens ledarsida att drivmedelsskatterna borde höjas rejält. http://www.expressen.se/ledare/1.1969217/ann-charlotte-marteus-han-dansade-en-sommar Konsumenterna måste känna att snaran dras åt som hon uttrycker saken. Att det skulle få förödande konsekvenser för hela landet är inget hon verkar bekymra sig för. Men, det är klart, vill man som Marteus rädda klimatet får man ju vara beredd på att offra landet. Det är ju bara logiskt.......eller kanske inte. Nu har förslaget stannat vid en höjning på 49 öre vilket vi faktiskt kan tacka Mona för. Miljöpartiet ville höja drivmedelsskatterna betydligt mer. Hujeda mig! Snabbtåget är väl ett led i MP:s politik om att förbjuda irikesflyg. De och V vill ju förbjuda inrikesflyg söder om Dalälven. Lysande! Tillbaka till forntiden igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 April , 2010 sk 'de sjuka och arbetslösa' Vad tycker du man ska kalla sjuka och arbetslösa för om inte just det. Lite klumpigt skrivet om du frågar mig. Har på nära håll sett vad ex.vis regeringens ändringar i sjukförsäkringen ställt till med för människor som inget hellre vill än att göra rätt för sig, men är man sjuk så är man oavsett vad Förs.kassan/regeringen tycker. Betalt tyvärr av oss båtägare genom skatt på förmögna och bränsleskatter !!! Visst, jag är båtägare men förmögen?... Nej - Även om jag också har tjänat en del på skattesänkningarna. Håller med Tommy om att det finns viktigare frågor än båtskatt som avgör valet av parti. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 29 April , 2010 Det finns många andra försämringar på g som jag inte tar upp här för det är ett båtforum och vi skall hålla oss till det som berör oss i egenskap av båtägare. Men det verkar att man skall kunna djävlas hur mycket som helst med t.ex oss båtägare (och många andra som tas inte upp här på ett båtforumet) och då komer direkt 5:e kollonare och ropar om sjuka och arbetslösa eller 'miljön', de två heligaste kor av alla heliga kor. Visst är det många andra faktorer som avgör ställningstagande i ett val, men det är viktigt för oss båtägare att veta att om 1-3 år så har vi kanske inte råd med vårt sätt att leva. Så den här tråden är att diskutera på ett kultiverat sätt hur vi som båtägare påverkas av de föreslagna skattehöjningar på bränsle och övriga skattehöjningar (främst den sk. skatt på förmögna) som kommer att drabba oss som båtägare utan att fylla tråden med massa OT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 29 April , 2010 Jag tyckte det var ganska kultiverat till någon började tala om 5:e-kolonnare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 29 April , 2010 Det är ju rena Toblerone-politiken ... och kanske bara toppen av ett chokladberg!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2010 Du borde nog skaffa dig lite proppotioner på verkligheten innan du börjar gnälla. Jag var så dum så att jag röstade borgeligt i förra valet. Jag har alltid ställt upp och gjort mitt allra yttersta i varje arbetsitation. 1998 åtog jag mig ett arbete som min arbetsgivare inte kunde få nån att åta sig. Av det arbetet blev jag sjuk. Att få nån hjälp från svenska sjukvården är väl i det närmaste hopplöst. Efter ett antal år blev min närmaste chef förbannad på den företagshälsovårdsläkare som jag hade, vilket resulterade i sjukskrivning. Efter att under några år varit sjukskriven i olika grader blev jag utförsäkrad pga den nya hårdare sjukskrivningsreglerna. Nån månad senare fick jag sparken pga att jag inte orkar producerar fullt på heltid. Nästa måndag blir jag arbetslös. Du skall nog inte gnälla om nån båtskatt som du tror kommer att införas och som dessutom inte alls är säkert. Det är bara patetiskt. Jag är väl inte speciellt inponerad av Mona Salin som statsministerkandidat. Hennes stora problem i mina öron är nog hennes dialekt. Hon är för mycket söderböna och den dialekten inger ju inget större förtroende. Den låter alldeles för tillgjord. Sen kan man ju inte hjälpa var man är född. Nån bra statsminister kandidat finns ju inte i det RodGröna blocket. Lars Ohly är väl den som är mest landsfaderlik med sin pondus , Maria Westerstrand är nog den mest intiligenta. Mona Shalin är ju i varje fall ledare för det största partiet - tyvärr. Men den alternativa regeringen - den nuvarande - tycker, precis som det företaget jag varit anställt hos sen 1976. Man skall ta från de som inte har så mycket och ge till de redan välbesuttna. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiha 0 Postad 29 April , 2010 Appropå landsfadern Lars Ohly, så tycker jag så innerligt illa om honom efter incidenten med lägenheten han hyrde i andrahand för några år sedan. USCH... Aftonbladet 16/2-04:HYR FÖRST - KLAGAR SEDAN Vänsterpartiets Lars Ohly hyrde en möblerad lägenhet i centrala Stockholm i andra hand. Han kom överens om hyran och skrev kontrakt. Nu har han dragit uthyraren inför rätta för att slippa betala den avtalade hyran. Lars Ohly hyrde den möb-lerade 2,5-rummaren i andra hand från den 1 april 2001 till och med april 2002. För 12,5 månader betalade han 92 500 kronor. Det blir 7 400 kronor i månaden. I sin anmälan till hyresnämnden skriver Ohly att han tycker att 3 500 kronor i månaden är en rimlig hyra. Han vill därför ha tillbaka sammanlagt 52 000 kronor från uthyraren. http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article188870.ab // Jiha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickejo 0 Postad 29 April , 2010 Jag tror att ju mer Sahlin, Ohly och Eriksson/Wetterstrand pratar ju större är chansen att vi slipper dem. Det är oerhört tråkigt att vissa människor kommer i kläm vad det gäller de nya sjukförsäkringsreglerna men det kan inte vara korrekt att i ett av de länder i världen som lägger mest pengar på sjukvård är det 1 miljon människor varje dag som inte går till ett arbete. Min granne har varit halvtidssjukskriven i 10 år pga musarm, jag känner varje dag hur hon står bakom gardinen och hånflinar åt mig när jag skall göra ännu en 12- timmars dag på jobbet. Jag har gjort mina 20 år på verkstadsgolvet med diverse skador som följd, men inte varit sjukskriven 1 dag på grund av det. Man får väll flagga ut båten till bahamas eller något för att slippa skatten //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 29 April , 2010 förmögenhets skatt överhuvudtaget, Har man det gott stält så är det väl för fan för att man har ansträngt sig och jobbat, Då kan jag skippa skolan och gymnasiet , Jag kan ju ändå leva som en hårt jobbande trots att jag inte kommer ha något jobb Tänkte sikta in mig på marin maskin linjen , Men skit samma, varför jobba på en båt mellan norge och en oljeplattform För 50000 kr / mån, När någon jävla luffare som skitit i skolan eller knarkat bort sina pengar får 20000 av mig ,FAN VA SUR MAN KAN BLI Senast ändrad av tiger51 | 29 april 2010 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 April , 2010 Tycker på nåt sätt att tråden tappat sitt marina fokus..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 29 April , 2010 Instämmer till 100%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 30 April , 2010 Hmmm det enda marina den här tråden hade var väl att TS trodde att antagligen kanske en ev skattehöjoning möjligen skulle kunna drabba en förmögen man som eventuellt har en båt...... Tråden har ju varit skitsnack redan fr början. Att den sedan mynnade ut i att en del tror att om man inte har ett jobb så simulerar man antagligen sjukdom, eller inte gillar att arbeta är ju bara en vidareutveckling av en redan (icke)intelligent tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 30 April , 2010 Tycker vi båtägare har så gott ställt att vi kan bidraga med lite till. Båtskatt vore ypperligt så får man ett nytt tillskott och gör att även segelbåtar får vara med och bidraga denna gång. Motorbåtar med diesel skulle få en extra hög skatt helt analogt med bilar som har dubbelt så hög fordonsskatt på grund av att de betalar mindre för bränslet per liter. Har man sedan en tvåtaktare så borde skatten vara fyrdubbelt. Segelbåt med både dieselmotor och stort segel borde man kunna hitta något bra för, där skulle man kunna ta ut massor med ny skatt. För mer pengar behövs. Jopp Tänka bara på alla arbetslösa kräk som valt detta för att stämpla och att kunna jobba svart istället eller sjukskrivna som inte är sjuka, de är det synd om. Tänk på dem när du idag går till ditt jobb så känns det skönare. Betalar gärna några tusen till per år. (givetvis inte) Det är jävligt lätt att sitta i riksdagshuset på sitt feta arsle och hitta på massa skit och givetvis enkelt med Stockholms fina kollektivnät tycka att alla ska åka kollektivt. Förutom politiker som åker taxi eller flyg. De är lite för mer än vi vanliga. Sitta här på MG och gnälla, vad hjälper det? Jo det är val i år och rösta på den som inte ställer upp på att straffbeskatt ihjäl vårat fritidsnöje, båtar och sjöliv. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 30 april 2010 | 06:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 30 April , 2010 ingen båtskatt eller rödgrön regering för mig tack! Tycker dom vi har vid makten idag har gjort ett bra jobb med tanke på situationen tex lågkonjuktur mm, /Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 30 April , 2010 Håller med fullständigt. Om rödgrön kommer vinna å sen när konjukturen vänder i världen och det börjar gå bra för sverige så kommer dom ta cred för det...... /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 30 April , 2010 Amen! Det är nog dessutom inte bara båten som får byta flagg. Skall man fortsätta driva företag och vara tjänsteman så är det nog klart fördelaktigt att byta land vid eventuellt maktskifte. Trist för de som inte inser att det inte finns någon väldigt stor kassa att ösa bidrag ur utan att det är vi skattebetalare som tillhandahåller dessa medel. Den rödgröna röran lovar bort mina pengar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 April , 2010 Visst har dom gjort ett väldigt bra jobb med tanke på situationen, men jag som delvis kör eget har inte sett en enda förbättring eller förenkling som dom har utlovat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 30 April , 2010 Lars Ohly är väl den som är mest landsfaderlik med sin pondus Jag förvånas inte att folk som tycker att kommunisten Lars Ohly är landsfaderlik tycker att vi båtägare skall beskattas (ihjäl) !!!! Senast ändrad av jan_af_lisoe | 30 april 2010 | 09:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 30 April , 2010 Ner med röd gröna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 30 April , 2010 Det har du rätt i men Rom byggdes inte på en dag. man kan inte vända från bidragspolitik till politik som gynnar dom som sliter på en mandatperiod utan att vissa hamnar i kläm. Såna pengar finns inte i stadskassan. jag tror personligen att om dom fick några mandatperioder på rad så skulle det ske en förbättring för dom flesta. även sjuka och arbetslösa för att om man får fler att vilja jobba så blir det mera skatteintekter och då kan pengarna räcka till mera. Jag personligen har fått det bättre med denna regering och jag känner ingen som fått det sämre på grund av den men där i mot ett gäng människor som blivit arbetslösa men det har nog mer med konjukturen att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 April , 2010 Håller fortfarande med dig, men mitt inlägg var inte så inriktat på sänkta kostnader för egenföretagare, dom är låga i ett europeiskt perspektiv, utan mera på byråkratin och lagen om anställningsskydd som dom till och med har backat på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 1 Maj , 2010 Självklart har politiska frågor som rör fritidsbåtar sin plats här. - men om man ska ta upp dem bör man nog försöka göra vad man kan för att vara saklig och inte bland äpplen och päron. te.x är det skillnad på båtskatt i betydelsen att den som äger en båt ska betala skatt för innehavet, på samma sätt som alla som äger en bil betalar bilskatt. och förmögenhetsskatt som innebär skatt på taxerad nettorförmögenhet, dvs. de tillgångar som återstår när personens skulder dragits av. (Den förmögenhetsskatt som avskaffades 2007 innebar att person eller hushåll som hade en taxerad nettoförmögenhet på mer än 1,5 respektive 3 miljoner ) Senast ändrad av Marrexxx | 01 maj 2010 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser