Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Lkpg65

Montera stereo/cd i Uttern D55 m.m.

Rekommendera Poster

Hej!

Frågat tidigare om daycruisers och fick väldigt fina svar.

Det blev tillslut en Uttern D55 -06:a uttagen -07 med en Mercury 115 hk 4-taktare -07:a som jag valde. Hoppas det blir ett bra insteg som första Daycruiser. Som novis fortsätter jag att ställa frågor. En undran. Det finns ingen Stereo/Cd i båten. Tips på stereo/cd med högtalare att köpa. Behöver inte vara någon värsting. Var monterar man in den bäst i en Uttern D55:a och hur drar ni elen, ni som kan och vet? En annan fundering. Om man vill ha dubbla batterier med skiljerelä. Vad skall man köpa?

Tacksam för alla inlägg

Mvh

/Roffan

Senast ändrad av Lkpg65 | 29 april 2010 | 00:12

Senast ändrad av Lkpg65 | 29 april 2010 | 00:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bra val av båt o motor. Jag har ju en likadan själv, fast min är från 2002 Glad.

Vill du verkligen såga sånder båten bara för att montera en stereo? Finns ju massor med vettiga högtalare som kan avändas ihop med en Ipod/mobiltelefon eller liknande med ungefär samma ljudkvalité som en icke värsting stereo.

Senast ändrad av batrookie | 29 april 2010 | 09:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack batrookie!

Bra inlägg. Ja varför skall man skall man såga sönder i båten för att montera stereo. Hmmm får spana lite vad som finns att ta med utan att det ´ blir för bökigt.

/Roffan         

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Ställdes själv inför samma frågeställning förra våren då jag köpte min Bella Falcon - dvs ingen stereo monterad....såga hål i båten?  Valde själv att köpa en JVC Boomblaster RD-HA3 bärbar stereo med ingångar för allt möjligt och fjärrkontroll. Ljud i nivå med de flesta normala stereoinstallationer och båten oskadad.

Att tänka på kan vara att ljudtryck kräver ström - dvs om du skall få vettigt ljud under längre stund ur bärbar enhet så bör du ha någon annan matning till den än endast inbyggda batterier.

I mitt fall driver jag via en 12/220v omvandlare men så har jag också 3 förbrukarbatterier i båten....

http://www.prylportalen.se/nyheter/JVC-Boomblaster-i-ny-design-1.82324.html'>

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Bra inlägg om JVC Boomblaster RD-HA3 och matning. Skall goggla vidare på bärbart. Nackdelen är väl att en Uttern D55 har ju inte stort utrymme som en Bella Falcon och att ha en Boomblaster framme jämt känns väl sådadär.

Om jag skulle köpa CD/högtalare, vad kan en firma ta om de skulle montera? Mellan tummen och pekfingret? Är händig men inte världens bästa på el och känner att en fast installationav av elen är så viktigt att det bara inte får bli fel.

/Roffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min stereo (samma båt som du) sitter just bredvid gasreglaget. Om du i ruffen lossar kanske ett tiotal skruvar, kan du plocka bort plyfa-skivan som gör att du kan kika in mellan ytter- och innerskrov. Relativt enkelt ingrepp att såga upp hål för stereo där samt sätta högtalare under soffan.

Att montera en infälld stereo är som att sätta en platt-tv på väggen utan synliga kabler, snyggast helt enkelt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för tipset med infälld stereo. Men har du två batterier med skiljerelä eller? Kanske en dummiesfråga men.  Jag ser det aktuella voltantal på ekolodet. Men hur länge vågar man använda en stereo innan man förbrukar för många ampere? Får bara inte hända att man inte kan starta motorn. Har en Mercury 115 hk 4-taktare från 2007. Tycker som novis att den är helt underbar. Bara kört 4 timmar med den men bästa kommentaren kom från kompisen när vi lagt i båten. Han parkerade bil och trailer och kom tillbaks och sa 10 meter från båten. Skall du inte starta motorn. Ja sa.- Den är igång!

/Roffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D55 finns ju med orginalmonterad stereo från år 2007, kolla på lite annonser/båtar så borde du ju kunna göra likadant. Inkopplingarna i sig är inget avancerat. Det som kan vara lite bökigt är kabeldragning genom smala utrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där har jag också varit med om. Vänner o bekanta som har moderna 2-taktare som talar så väl om dessa. Sen när de får höra en 4-taktare på tomgång så blir de alla förvånade över att det är SÅ tyst Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...