Carl_Axel 4 Postad 28 April , 2010 Fick min motor totalrenoverad 2008 och kom just på att topplocket kanske behövde efterspännas. Ringde Volvo Penta och fick beskedet att om topplocket också vinkeldragits skall man absolut inte efterdra. Kontakta dem som gjort reparationen, sa Volvo i Malmö, men som ni förstår om ni läser härnedan så vill jag inte ha med dem att göra. Min fråga är - vad är vinkeldragning och hur fungerar det? Kan man på något sätt avgöra om topplocket vinkeldragits? Skrivet: 20 juni 2008 | 10:31 Det krävdes en totalrenovering av min motor - en Volvo TAMD 41 - och från flera håll rekommenderades Marincenter Syd i Simrishamn, som snabbt och billigt skulle renovera den. Vecka efter vecka gick och vid varje förfrågning per telefon bollades jag fram och tillbaka mellan olika personal. Körde till sist ner till Simrishamn för att verkligen se att de jobbade med motorn och för att få klart besked. Så äntligen, efter 10 veckor var det dags att lägga i motorn i Malmö. Då de inte kunde ge besked om exakt NÄR motorn skulle vara ilagd gick det inte att beställa kran, och båten blev liggande på land. Någon dag senare kom så båten i vattnet men nu fanns inget intresse från Marincentret att komma för start och provkörning. Efter mycket debacle, och ytterligare dagar, gick de så med på att Limab AB (Bech) i Malmö skulle hjälpa mig med provkörning. Motorn larmar för lågt oljetryck vid tomgång, varvräknaren gick inte, vattenpumpen läcker som ett såll och bulten som håller ihop oljeröret till turbon gik mitt av. Hade det hänt när jag körde fullt hade oljan sprutat och motorn sannolikt skurit. Hem till bostaden för att på nytt ta kontakt med firman och får då räkningen - 95.000 kr, och detta utan att de ens visat intresse för provkörningen eller konstaterat att allt var OK! Bech i Malmö hjälper nu till att få felen avhjälpta men Marincenter Syd vägrar betala för hans insats. Vattenpumpen anses inte ingå i en totalrenovering enligt dem. Att tvingas betala nästan 100.000 kr till något så oseriöst känns för djäkligt och jag vill härmed varna andra. Tyvärr har Marincenter Syd nu köpt gamla fina Lundströms i Malmö (Volvo Penta) så jag kommer att dra mig för att handla så mycket som en skruv där, tyvärr. Allt för att slippa gynna ett så oseriöst företag. Fy faen vilken start på säsongen! Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 April , 2010 Min fråga är - vad är vinkeldragning och hur fungerar det? Kan man på något sätt avgöra om topplocket vinkeldragits? Det innebär att man först drar med ett visst moment, sen drar man ytterligare ett visst antal grader. Nej, du kan inte avgöra om det är gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robban79 0 Postad 28 April , 2010 http://www.bataccenten.se/pdf/manualer/MD5A.pdf Här inne kan du ev hitta svaret. I regel så är det bara en åtdragning och inget därefter. Tyvärr så går det inte att se om det är draget på rätt sätt. Mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 April , 2010 Jag hade en Toyota Supra Turbo 3.0 som var notoriskt känd för problem med topplockspackningen, så känd att fenomenet fick en egen förkortning BHG Blown Head Gasket. En kanadensare, Reg Riemer lade ned tid på att forska kring fenomenet och kom fram till att det åtdragningsmoment Toyota rekommenderade var för lågt. Den åtgärd han föresog var att lossa bultarna en och en och dra ned den med litet moment och därefter dra bultarna till ett högre moment än det Toyota rekommenderade, men enligt samma åtdragningsschema som rekomenderades av Toyota. De som gjorde så klarade sig oftast utan BHG. Toyota har aldrig velat kännas vid att det ens varit ett problem, än mindre ändrat sin rekommendation. Nu vet jag inte om detta funkar på en Diesel, men om det går så skulle du på detta sätt kunna säkerställa att toppen blir dragen till rätt moment. Kolla med Volvo, men jag avser naturligtvis inte att DU skall dra till något annat moment än det Volvo rekommenderar. Senast ändrad av guestsson | 29 april 2010 | 09:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 29 April , 2010 Lyft på ventilkåpan och kolla om nån ritat på toppen och bultarna. Oftast så ritar man streck på bulten och ett på toppen så man vet när man dragit 90 grader. Dock finns det verktyg som har gradskiva så man inte behöver rita. Är det ritat så vet du ju om det är gjort. Annars måste du nog tyvärr ringa dom å fråga och me tanke på vad du skrivit tidigare så säger dom säkert ja på din fråga. Senast ändrad av Dominator | 29 april 2010 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser