Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
philipkarlberg

Kan man lita på spolmuffen

Rekommendera Poster

Hej, jag har problem med min sötvattenkylda Mercruiser V8. Motorn går varm ca 5-20 efter att jag har startat. Nu har jag bytt impellern i drevet (alpha one gen. I), kollat termostaten och spolat ur värmeväxlaren, men problemet kvarstår.

Impellern i drevet var helt slut, så jag trodde absolut att det var felet. Men när jag testade idag, så gick motorn varm igen, även om det tog betydligt längre tid.

Frågan är, kan man lita på att spolmuffen fyller på ordentligt? Jag hade bra tryck i trädgårdsslangen, men det sprutar mycket vatten utanför muffen på drevet. Jag tänkte prova att ha en stor balja med vatten runt drevet imorgon. Då blir det ju precis som när den är sjösatt.

Det ända jag inte har testat nu är att kolla vattenpumpen i motorn. Men vad jag har hört, så ska det höras en massa oljud om den går sönder, eftersom det är ett skovelhjul i metall som driver runt vattnet och inte en impeller.

Någon som har några andra förslag på vad jag kan göra?

Philip, Chris Craft Lancer 23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som inte framgår är om du rensat kylkanlerna i motorn.

Vilket inte är fullt så ovanligt att det krävs lite då & då iom att
dom sätts igen av flagor som snurrar runt i kylvattnet. (slutna systemet)

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, nu kanske jag har helt fel och din kylning är byggd på ett helt annat vis men på min sötvattenskylda Mercruiser 5,7L satt det dels en impeller i drevet som inte utförde något viktigt alls och en stor sjövattenpump inne i båten som utgjorde den stora delen av kylningen till motorn nämligen att dra upp vatten utifrån till värmeväxlaren.

Den pumpen jag hade hade vanlig gummi impeller och den lär ha gått sönder om du torrkört den.

Om du har motsvarande och vill köra motorn på land  kopplar du loss inkommande slang på pumpen, ersätter med en TJOCK slang innan du startar.

jag vet att min sög i sig så mycket vatten att min vattenslang sög ihop sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har en VP V8 med 290DP drev

Spolmuffen på drevet brukar jag låte en person trycka hårt mot vattenintaget tills impeller börjar suga riktigt därefter klarar den sej själv.

Smörjer alltid impellern med glycerin så den inte går varm innan första vattnet når upp till den, har hittils aldrig haft problem med varmgång.

Sprutar det mycket vatten utanför drevet så kan man ju misstänka att inte rätt mängd vatten når upp..............

Vet ju dock inte hur funktionen är på merc gentemot VP

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...