ChristerT 0 Postad 28 April , 2010 Hej! Jag har en Ryds 480S som läcker in vatten i mellanskrovet. Ligger den i en sommar så är det MYCKET vatten det handlar om. När jag tappar ut vattnet så smakar jag på det och känner inga spår av salt. Då båten ligger i ganska så salt vatten så drar jag slutsatsen att det är regnvatten som tränger in. Har försökt att lokalisera läckan, men finner inget hål. Är det någon som har idéer? /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2010 Vi hade en 480 med en kass dyvika av plast. Innan vi satte in en automatisk länspump hände det ibland att det blev rätt mycket regnvatten i den. En del av detta sipprade in i den flata flyttanken som också var durk i hela främre delen. Vi bytte ut plastdyvikan mot en av mässing som fungerade bättre. Täta ordentligt med Sikaflex när du skruvar fast den. Båten blir onödigt tung av vattnet. Kolla ibland, gärna när du kör med båten och den sätter aktern så får du ut det mesta vattnet med öppen ventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 29 April , 2010 Jag har en liknande båt, fast 1995, brukar också ha vatten i mellanskrovet, olika mängder olika år. Det finns 2 ställen du skall kolla: 1. Den lilla vita pluggen som sitter i skrovet långt fram, är den sliten och håller otät så kommer regnvatten där. Kanske köp en ny och täta med silicon ? 2. Skruvar till pulpitfoten (Jag antar nu att 93:a ser ut som 95:a), de sitter troligen löst i en 17 år gammal båt och då kommer in vatten där När jag gjorde dessa 2 åtgärder i min båt så minskade vattenmängden från dryga 30 (=fullt i mellanskrovet) till ca 10 liter. Men jag tätade aldrig runt pluggen. Ett annat ställe är under gummilisten (där inner- och ytterskroven möts,) men då borde det vara saltvatten (när man klyver stora vågor). Senast ändrad av jan_af_lisoe | 29 april 2010 | 08:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerT 0 Postad 8 Juni , 2010 Tack för informationen! Jag skall ta av preseningen till helgen och kolla. Men Den lilla vita pluggen som sitter i skrovet långt fram...vet inte riktigt vilken du menar. Kan du precisera? /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser