Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Hstrom

Ta ur impeller VP 271

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte byta min impeller men får inte ut den. Har försökt med polygrip samt med 2 mejslar. Men den vill gärna sitta där den sitter....

Någon som har något tips? Eller är det bara att slita och dra tills den går sönder och plocka ut den i delar?

Tacksam för tips då det är sjösättnng på lördag....

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett gymkort och skaffa lite muskler. Jag själv skulle vara ordentlig och bytatde i vintras men fick slita som in i h-vete för att få loss den sen i med en ny och på med locket . sjösättning och startade motorn.

Efter någon minut så skenade tempen till 120 så jag stängde motorn plockade av termostaten behöll huset av och bad grabben att hälla i vatten från en dunk i hålet. Startade igen tempen skenade direkt grabben hade inte en chans att hälla i något för det ångade utav bara den, eftersom vi drev ut till havs beslöt jag att köra in till bryggan.

Vi lyckades ta oss in med full gas och när vi lagt till så kom hamnfogden nästan lila i ansiktet och skällde som f-n. Väl hemma så beställde jag en ny impellerpump komplett och monterade dit och den funkar perfekt nu ska jag bara renovera motorn sen blir det åka av och i fortsättningen så kommer jag att köpa en komplett ny pump så jag slipper sabba halva säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar gå lättare om man häller lite diskmedel i pumpen och kör några sekunder med startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter konstigt,jag har en AQ231 och aldrig haft problem att få ut impellern!

Jag tar alltid ut den på hösten och smörjer den m glycerin och sätter tillbaks den på våren kanske detta som är botemedlet då...........?

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde en polygrip. Tog en träbit till hjälp att bända mot. Ville inte riskera att bända för hårt mot godset på själva impellerhuset.

När den väl började ge med sig kom den ut lätt. Jag tyckte att vissa vingar låg åt fel håll. Förmodligen det som gjorde att den var lite trögare att få ut.

Den nya gick lätt och smidigt att få på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tog och dränkte in hela hus med impeller med wd 40 , lät det vara så ett par timmar.

sedan gick det relativt lätt att få ut den.

Nu till nästa problem: den nya impellern var mycket smalare , blir liksom en bit kvar mellan lock och impeller.

och när jag starta upp så vill de liksom inte suga nått vatten.

någon som har någon idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det verkar som om AQ 200 har ett lock med 6st skruvar på sin sjövattenpump och AQ 211 har ett lock med 4st skruvar till sitt.

det är även olika stora / djupa impellerar.

verkar som om det sitter en sjövattenpump från en aq 200 på min  aq 211.

rätta mej gärna om jag har fel.

bort med skiten imorgon och in och försöka få rätt impeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det vart lite detektivarbete hos de 3 marinhandlarna jag var hos idag.

den första var mest behjälplig men hade ingen hemma , den 3:e var mest säljkåt , han letade upp en impeller som liknade den som satt i innan och som han trodde skulle funka..

nära på en 500 spänn fattigare och med ett hopp  som hos en präst åkte jag hem och satte i den , starta upp och PUH , den funkade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde den verkligen det, Tottes? Funkade den som bara liknade den impellern som satt där från början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja på land funkade den men inte i sjön...   må den jävulen brinna i helvetet som lurade mej.

ytterligere 600 spänn fattigare idag så fick jag rätt , efter eget detektivarbete  bland jabsco och deras ersättnings impellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...