Vismen 0 Postad 27 April , 2010 Hej, börjar bli sugen på att byta båt, det är väl islossningen och våren som bidrar som vanligt Jag behöver tips om modeller. Kravspec: Fyra sovplatser, en dubbel för mor och far men separata för slynglarna, tvinga in dem i samma koj är inte att tänka på, det är så världskrig startar. Fullängd krävs även för grabbarna. Gärna akterruff. Bra bobåt i övrigt. Diesel, önskvärd marschfart > 10 knop. Doghouse. Prisklass max 800 - 900 tusen. Tacksam för tips! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skilso975sport 0 Postad 27 April , 2010 Hej Varför inte en Skilsö 975 sport HT. Den ultimata familjebåten. Får du tag i en från 94-97 så hamnar du i prisläget du beskriver. Perfekt akterruff Mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 28 April , 2010 Fantastisk båt den där Skilsö 975 sport HT. Var bara tvungen att kika på en när du skrev det. Bra tips till Peter =) /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 28 April , 2010 Tack för tipset den ser trevlig ut. Någon annan kunnig på forumet som har några ideér? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 April , 2010 En Saltö 31? Betydligt billigare än 800-900 KSEK. Saltö31 är ju en gammal konstruktion, den har ju ingen punschveranda med utsikt bakåt som modernare båtar utan vardagsrummet är ett hål i mitten av båten. Uppdelning i två ruffar fram och bak vara en fördel om dygnsrytmen skiljer mellan äldre och yngre resedeltagare. :-) Inredning från 1980, dvs ingen inne-dusch, men hyfsat rymlig toa. Mitt pentry sitter ute i mittkabin där jag själv vill ha det. Vill inte ha matos där jag sedan ska sova. Orginalmotorerna på 165 hk börjar bli gamla nu, det tillverkades bara 150 st Saltö 31 och min gamla dam är från 1983. Dock har jag en nyare spis i henne, en singel KAD43 med DP-290 drev som installerades år 2002, en rak diesel-sexa med 220 hk som knuffar iväg ordentligt. Enbart förare och ren botten i början av säsongen ger ca 28 knop. Marschfart även med last 20 knop. Bara en ide, förmodligen finns det flera favoritbåtar på MG! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 28 April , 2010 Tack Anders Jag har tittat på saltö 31 på blocket känns lite som vår Risör 27 (fast större), som faktiskt funkar väldigt bra som bobåt, Har själv bytt maskin i nuvarande båt, vilket för övrigt är ett väldigt lyft både för nerverna (funktion) och själva båten. Håller med om att pentry i sittbrunnen är att föredra, kanske skulle lägga till det till kravlistan, slutar väl med att jag får bygga båten själv! Hade nog tänkt mig något nyare, men det verkar som midcaibiner eller akteruff med dubbelkoj har blivit standard på senare år, vilket inte känns rätt för grabbar i puberteten. Hade säkert funkat med en tjej men inte med brorsan Har tittat på båtar som Tresfjord Ultra, Nimbus 3003, Forbina 9000, Nimo 27 ... osv men alla verkar ha dubbelkoj i akterruff alt midcabin. som exempel har Nimbus 40004 en hytt med våningssäng, ligger dock över min budget. Finns den lösningen på andra båtar i lägre prisklass, eller kommer det med storleken på båtar? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 28 April , 2010 Hej, titta på en Storebro 34, visserligen lite äldre båtar men dom uppfyller lite av dina önskemål.Diesel,för o akterruff med separata bingar,prisklass ungefär där du vill ha den.Har själv en men en-67a med träskrov,men nyare är ju i plast.Som familje båt är dom enligt mej helt perfekta,även om det inte finns någon båt som är helt perfekt.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 April , 2010 Fast min Saltö har drev, dvs motorn i akterruffen och två hyfsat rejäla bingar på varsin sida. Lite varning för värmen från motorn med det arrangemanget. Gosig på hösten, lite jobbig på sommarn. Man får stanna ett par timmar innan man ska sova bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 28 April , 2010 Kanske en Flipper 850? Är inte riktigt säker på hur akterruffen ser ut på dem men de kan vara ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 28 April , 2010 Om du inte kollat in Nimbus 3400 så gör det,en sån skulle jag i allafall åkt å tittat på /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 29 April , 2010 Flipper850 har två separata kojer i akterruffen och du hittar en för halva budgeten. Dessutom en separat toa som inte ligger i någon av för eller akterruffen. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser