Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
forum

Batteri till ekolod ?

Rekommendera Poster

Hej tänkte höra vilka batterier ni kör med till era ekolod ? jag funderar nämligen på att införskaffa mig ett tills sommaren. tänkte köpa ett Eagle 245DS eller ett Eagle 245DS Portabel om det är något att ha ? har inte hört så bra rykten om dom portabla men jag kanske har fel ?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör du väl kolla vad ekolodet har för strömförbrukning och sedan tänka på hur länge du har tänkt vara ute, räkna då på längsta tänkbara.

Räkna om förbrukning mot ett batteris Ah så får du ungefärlig storlek på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag räknat om jag räknat rätt så borde det ligga på 1,75Ah vilket inte är så mycket. Men vilket batteri ska man använda ? verkar ju finnas en mängd olika och vissa mår ju inte bra av att dras ur utan laddning tydligen.

så här räknade jag 3,5 watt som ekolodet drar multiplecerat med antal timmar jag tog 6 timmar så får man ju fram Wh som här blir 3,5*6=21 sen dividerar man detta med volten som i det här fallet är 12v så då borde det bli så här 21/12=1,75Ah

Och sen gick jag in på biltema och tittade på vad dom har för batterier. jag såg att dom hade Blyackumulatorer som batterierna hette dom ska vara gorda för cyklisk drift och sedan tittade jag på dessa tre batterier 80410 80411 och 80412 vilket passar bäst ? eller har jag tittat helt fel på batterierna ?



Senast ändrad av forum | 28 april 2010 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du skall ju inte ladda ur ditt batteri helt för då förkortar du dess livslängd. Samt bra med reservkraft om båtturen blir längre. Eller bhöver el till annat, typ ladda mobiltlefonen.

Jag hade själv ett batteri på 6 Ah till ekolodet, ett dyrt kvalitetsbatteri köpt på Elfa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som kör med ett motorcykelbatteri.. litet och behändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni lust att länka till dom batterierna ni skrev om ? skulle gärna vilja ha lite tips med prisvärda och bra batterier för båt så man vet vad man ska titta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av de aningen större i samma familj.

80-413 (18 Ah) har jag två stycken inköpta 2006-03 -06 som används till länspumpning, att driva elutombordaren och vad helst som behöver portabel 12V.

80-420 (100Ah, utgått ur sortimentet) har jag tre stycken, inköpta 2007-01-27 , som förbrukningsbank i båten.

För mig har dom funkat utmärkt så här långt trots en del misshandel.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 april 2010 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...