Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
albin1996

Blir det något härligt ljud från en V6a med raka rör ?

Rekommendera Poster

Funderar på att sätta dit silent choice på en mercruiser v6a!på 205hk undrar om det är någon som har det överhuvetaget.  blir det något muller från 6an eller låter det bara töntigt ? blir det töntigt ljud så får det vara, å då är det ju en V8 som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med raka rör blir det bara OLJUD i vår sköna skärgård.

post-571-1394236325,0108_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om jag tycker språkbruket i citerat inlägg överträder gränsen och strider mot forumreglerna instämmer jag helt i dess andemening och skulle gärna i ett annat sammanhang kompletterat med ytterligare förklenande formuleringar. Har du aldrig funderat över hur andra människor, som är ute på havet för att få avkoppling och rekreation, upplever ditt muller. Känns det inte obehagligt att åka omkring och vara hatad? Eller njuter du kanske?

Uvh/Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 27 april 2010 | 21:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi som gillar muller då????

vi får stå ut med  idioter i både segelbåtar och motorbåtar som tror dom äger havet eller gamla stofiler som tycker att de ska vara så lugnt å fridfullt överallt, hur gör dom om de kommer en familj med massa barn som börjar köra med dingen som tokiga och för väsen,, ska man gapa å skrika på dom med då eller... ????????

Havet är stort man borde väl kunna samsas utan att bli odräglig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ju lugnt säga att jag stör mig mer på seglare som inte kan surra sina fall när dom ligger i hamn och de blåses,,,

Hör sällan några kommentarer om sånt !!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En V6 spinner som en katt heter det jo:) men en V8 mullrar. Rent musikaliskt, eller tonmessigt så har V6 en mer koordinerat syncronisering i sitt avgasljud, mens en V8 inte är musikaliskt finstämt, fast dom flesta upfattar V8 ljudet som mera mannligt då den osyncronta sången ger ett mer blubbrande och mullrande ljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skönt när det är tyst. Men ändå så hoppar jag upp och skall titta på något som kommer mullrandet förbi av nyfikenhet.

Det är helt okej, så länge ingen ligger på tomgång och laddar batterierna bredvid mig. Installra vad du vill, livet är lite fritt fortfarande. Det är okej för mig.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis så. Att gilla muller ger dig inte rätten att mullra när och var du har lust på andras bekostnad!

Kommer det ungar och kör runt runt med jollar och snurra i naturhamnarna blir jag förbannad och ber dem sluta.

När det kommer någon med raka rör till sin V8 som hörs inom en radie av flera sjömil i skärgården önskar jag att jag hade möjlighet att be denne sluta. Vad är det för fel på ljuddämpare?

Vem ger någon enstaka individ rätten att förpesta tillvaron för mängder av andra?

Din jämförelse med att få ...stå ut med  idioter i både segelbåtar och motorbåtar som tror dom äger havet eller gamla stofiler som tycker att de ska vara så lugnt å fridfullt överallt...
På exakt vilket stt stör de dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHA, mullra på.

Misstänker att dom som har klagat även är sånna som kan tänka sig att ligga vid smögen bryggan under högsäsong och tycka att dom för ett jävla liv och borde vara tysta. Vill man att det skall vara tyst ligger man inte vid smögen bryggan utan i en naturhamn eller eller lugnare hamn. Haft många diskutioner om detta, men det är alltid kul att kunna diskutera.

Det är min åsikt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem som ger mig rätten att mullra???

vem ger dig rätten att säga till någon annan att sluta mullra eller köra jolle??

jag kör v8 med ljuddämpare men den mullrar ändå och jag vill ha de så för jag gillar de,

jag ligger aldrig å laddar batterierna,

jag har barn som älskar att köra gummibåt och jag tycker för de mesta att de är ok

för de är deras sätt att ha kul på sjön.

Din jämförelse med att få ...stå ut med  idioter i både segelbåtar och motorbåtar som tror dom äger havet eller gamla stofiler som tycker att de ska vara så lugnt å fridfullt överallt...
På exakt vilket stt stör de dig?

Dom stör mig för att dom aldrig surrar sina fall när de blåser eller seglen slår i vinden för dom ska torka eller för att dom ska ligga å ladda batterierna.

för att dom kör som dom äger sjön oavsett om dom har rätt eller fel,,,

Men de är ju så att antingen får man anpassa sig eller så får man lägga sig någon annan stanns.

man kan ju alltid prata med dom som stör, men för de mesta så ska de bara gnällas

å de finns ingen som uppskattar någon som gnäller då skiter man i dom istället för att hjälpa till att  lösa problemen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är ju bara att prova.Du kan ju alltid stänga spjället om du inte gillar de.

jag har hört trimmade b20 som låter gött eller 2,5 efi 2takt som ylar på fullvar kan låta underbart de med allt handlar ju om vad du själv tycker om..

Nu kör jag bigblock ljuddämpat men rören går ut ovan ytan,,låten gudomligt

De går inte att lyssna på vad alla andra tycker för då får du byta till  sgelbåt och en motor som bara bubblar lite i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Att inte surra fallen när det blåser är vår hämd mot idioterna på sjön. Man kan ju alltid använda hörselproppar.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha

sant men står jag inte ut går jag någon annanstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väll mest seglare i själ och hjärta.

Men ack så vackert det låter med en (eller flera) vass V8 i lågfart med raka rör. I fullfart på fjärden låter det ju inte lika fint längre, det går å andra sidan över fort.

Inga jobbiga svall blir det av rappa båtar heller. Hellre bullrig och rapp än tyst och sur kanske?Skrattande

Senast ändrad av coppertail | 29 april 2010 | 17:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, finns inte många ljud som slår en bigblock med raka rör på låga varv.

Förvisso trevligt ljud även på höga varv men förmodligen något man tröttnar på i längden. 

Som svar till trådskaparen har jag att det visst kan bli ganska läckert ljud även från en V6:a

om än något mesigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag förstår din känsla. Det kan nog bli ett skönt ljud. Men använd det på rätt plats som många skriver här nedan. Vi är många i skärgården. Och alla kanske inte uppskattar det på samma vis som du gör. En bra känsla för sin omgivning ger också utrymme för lite kul grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvarligt talat Duxand:

Jag håller med dig om slående fall.
Men jag kan lova dig, du kommer aldrig ertappa mig med ett enda ljud från mina master. Och i ärlighetens namn är det ett relativt litet antal segelbåtar som låter fallen ligga och slå. Jag vet, för jag störs precis som du och drar mig inte för att säga till, eller om ingen är ombord, kliva ombord och göra något åt saken själv.
Inte heller är de, både motorbåts- och segelbåtsägare, som ligger och kör i hamn för att ladda sina batterier särskilt många.

Så ditt snack om fallsmattrande, batteriladdande idioter som äger sjön och ständigt tycks förpesta din tillvaro känns litet överdrivet.

Angående jolle - du menar alltså på fullaste allvar att de som ankrat upp eller förtöjt i en naturhamn i skärgården bara har att gilla läget, eller lossa förtöjningarna och dra någon annanstans, när det kommer in en båt med jollekörande ungar. Och som kör runt, runt i timmar med sina snurror?
De har någon slags rätt på sin sida, men de som uppskattar naturens tystnad är rättslösa?
Förklara!

Muller.
Kör hur mycket du vill och njut av mullret på din V-8. Det är ditt nöje och det skall du få ha. Men det jag begär är att båtar skall ha ljuddämpare och inte alstra onödigt högt ljud, precis som fordon på land.
Att köra omkring med en motorbåt som har raka, odämpade rör anser jag borde vara förbjudet, eftersom de som tycks gilla detta fenomen inte har vett nog att avstå frivilligt. Och anledningen till det är att en enskild människas nöje inte får ske på andras bekostnad.
Har jag rätt att sitta i mitt i biosalongen och snacka högljutt med mina kompisar eller i  mobiltelefon?

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad de gäller smattrande fall vet jag inte var du brukar vara någonstans,, gå in i vilken hamn som hellst när de blåser så hör du de!!

händer kanske inte så ofta att folk laddar batterier men e ju inte så kul om man ligger på läsidan och får massa dieselrök rak in i båten.

Sen var frågan vad som störde mig och de var smartrande fall, tomgångskörning för att ladda batterier och idioter som kör eller seglar som dom ägde havet oavset om dom har rätt eller fel... kan ju vara så att ibland så vore de lättare för den som seglar att hålla undan än att flera andra måste slå back för att just han har rätten på sin sida,, handlar ju lite om säkerhet också..

JAG SA ALDRIG ATT DE STÄNDIGT STÖRDE MIG.

Å ja jag tycker att passar de inte en att barnen kör jolle får man fundera på att flytta på sig,

barnen har väl samma rätt som alla andra att utöva de som dom gillar eller tycker du att dom ska foga sig bara för att de är barn..????

de stör mig med ibland och man kan ju alltid försöka prata med dom, men e ju kanske inte så lätt om det är barn från flera olika båtarsom kör vid olika tillfällen!!

Att köra omkring med en motorbåt som har raka, odämpade rör anser jag borde vara förbjudet, eftersom de som tycks gilla detta fenomen inte har vett nog att avstå frivilligt. Och anledningen till det är att en enskild människas nöje inte får ske på andras bekostnad.

Att dom som gillar ljudet av öppna avgaser inte har något vet???????

att en enskild människas nöje inte får ske på andras bekostnad???

så alla som gillar ljudet måste avstå de eller hur menar du???

vet du hur många som uppskattar v8 ljudet ,,, finns några kan jag lova!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duxand:

Som sagt, det händer att fallen smattrar. Men då oftast i båtklubbar och marinor där ingen finns ombord. De flesta brukar fixa sina fall när de själva är ombord, inte minst för sin egen skull.
Jag har seglat i över 40 år, är ute minst 7v i sträck varje sommar, och har gjort långresor som varat i år. Och tycker inte fall är något större problem.
Men viss händer det. Och et är tråkigt.
Vart vill du komma - att du inte skall bidra en millimeter till att ta hänsyn så länge det finns ett smattrande fall längs våra kuster?

Att behöva slå i backen för en seglare - jag kan bara säga, måste du kasta i backen för att undvika en kollision är du alldeles för nära. Håll ett hyggligt avstånd slipper du det. Dessutom brukar sällan seglare jävlas med motorbåtar, de följer de förutsättningar vinden ger.
Försök förstå litet grand hur en segelbåt fungerar så blir de flesta manövrar ganska förutsägbara. En segelbåt som kryssar genom ett sund kommer att ändra kurs 90 grader när den närmar sig land. Passerar du tätt akter om den när det är 50 m kvar till land får du naturligtvis problem.

Visst skall man frivilligt lämna väg när man kan. Men i en trång farled där en massa segelbåtar, motorbåtar och andra farkoster med olika fart trängs på liten yta skulle det snabbt sluta med kaos om man inte håller sig sjövägsreglerna. Jag vill veta att den segelbåt jag möter och har väjningsplikt för, inte får för sig att göra någt helt oväntat bara för att han plötsligt får för sig att vara hygglig.

Barn och jollar. Eller för all del vuxna och jollar. Om de skall ha företräde, hur långt skall jag flytta mig? Vart skall jag ta vägen om jag vill vara säker på att slippa surr av småmotorer i timmar runt min båt.  Finns det överhuvudtaget några gränser för deras frihet att roa sig som de vill på andras bekostnad?

Jag skiter i hur du uppfostrar dina ungar på hemmaplan eller i din båt. Det är din ensak. Men när de stör omgivningen på allmän plats är det inte din ensak längre.
Oavsett om de hänger utanför min balkong och varvar moppar eller kör runt med jollen i naturhamnen. De kan ta sina moppar och jollar och köra iväg en bit, bort från folk, svårare är det inte.

Jag förstår heller inte logiken, om mina ungar kör runt runt dig i timmar med snurra är det ok. Men fan ta mig om ett fall smattrar till eller om jag kör min motor en stund för att ladda.

Och observa att jag hela tiden skriver naturhamnen. Jolleåkande i Sandhamn, Utö, Marstrand eller Smögen bryr jag mig inte om. Står jag inte ut med oljud där är det mycket riktigt min sak att flytta. Men jag skall inte tvingas iväg från en naturhamn.

Det sista du skriver om V8-or och ljud begriper jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har uppriktigt svårt att läsa eller

JAG HAR SKRIVIT ATT STÖR DE MIG SÅ KAN JAG FLYTTA PÅ MIG OAVSETT OM DE ÄR I NATURHAMN ELLER EJ..

Du resonerar precis som dom DÄR seglarna man svär över för du hänger upp dig på varje ord.

Men ändå verkar de inte som om du läser ordentligt vad jag skriver,, men jag ska förtydliga de för dig........!!!!!!!

de stör mig om någon laddar batterierna och de osar rakt in i min båt..

de stör mig om fallen slår men jag kan flytta mig om vederbörande inte vill göra något åt de.

vill jag inte flytta på mig ligger jag kvar å skiter i de,, jag låter inte såna människor förstöra min semester.

jag ska inte ens behöva förklara för dig eftersom du nu påstår att du är gammal i gemet på sjön..

insidenter händer då kanske de inte alltid är på sin plats att hävda rätten utan försöka lösa problemet istället....

jag har träffat på folk som vindsurfar mitt i farleden utanför hamburgsund, när jag påpeka de dåliga valet av plats fick jag till mig att jag har väjningsplikt,,,,,

undrar om de är en tröst när hon ligger i vattnet och blir överkörd ???????????

detta skedde under högsäsong..

De är mycket som helatiden sker på andras bekostnad enligt dig,,, du menar väl din bekostnad...

och vad de gäller v8 ljudet så skrev du själv att raka rör borde förbjudas..

.kommer du ihåg???

Du visar precis den attityden som gör att man skiter i såna som dig, du har ingen förståelse

för andras intressen bara hur du vill ha de å passar de inte dig så då gnälls de istället för att prata som folk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen lust att förstöra denna tråden mer med denna diskution så vill du fortsätta får du öppna en ny tråd,,,,

de finns folk som gillar ljud och dom som inte gillar de kommer alltid att vara så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den punkten ger jag dig rätt, Duxand. Vi lämnar den här tråden.

Och jag tänker inte starta en ny, för det är meningslöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett vettigt svar av dig .det var bara en fråga och jag ska inte störa allt och alla det är därför man kan montera dit silens choise å då blir det ju tyst. annars var det kul att det var en så het fråga som vissa inte kunde besvara utan att kasta skit direkt. Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite  OT

Detta får mina hår på armarna att resa sig IAF

men använd det med sunt förnuft så blir kanske alla glada

MVH HenkeCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att även V6:or kan låta gott. Kan man oftast höra när de ska renköras inför vintern och båten står på lanbacken med spolmuff.

Bara at prova.

Att det finns nissar som ska lägga sig i att vi är ett rätt stort gäng som njuter av gott ljud kan man skita i.

Tur vi bor i ett fritt land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...