Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Obster

Nyrenoverad AQ130

Rekommendera Poster

Hej! Sitter precis o undrar om jag har gjort mitt livs sämsta affär näst efter den dyra bostadsrätten jag köpte precis innan dippen...

Har införskaffat mig en Ockelbo DC 21 med en renoverad aq130 motor med 10 gångtimmar efter renovering för ett hyfsat saftigt pris. Såg framför mig en trevlig sommar på sjön! Enligt förra ägaren skulle tändningen behöva ställas annars var allt prima. Efter att ha läst en del på forumet och även snackat med en båtmekaniker börjar jag drömma mardrömmar.... Jag kan absolut inget om motorer....... ÄNNU...

Fråga: Båten har ett vp 280 drev och AQ130 och varvar max ca 4800 rpm skall vara rätt stigning på propeller. tomgången ligger på ca 1100 varmkörd annars stannar den.... Finns det överhuvudtaget ngn båtmek som befattar sig med dessa gamla motorer eller behöver jag gå en snabbkurs i motorkunskap .. Vem kan hjälpa mig att ställa tändningen?

Inser att det är många kunniga personer som garvar läppen av sig nu.. ;-)

Tacksam för svar om var jag kan vända mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ130 är väl en helt OK motor om den är i bra skick. Problemet är att de nu är 35-40 år gamla så jag förstår om en del har dåliga erfarenheter av dem. Jag renoverade själv en AQ130 för två år sedan och den fungerar bara bra. Problemet att köpa en båt med en enligt uppgift nyrenoverad motor är ju att man inte vet vad som är gjort med den. Det som är en normal service för en person kan vara en helrenovering för någon annan!

Om motorn är frisk och du har rätt propeller bör den orka upp i 5100 rpm med tom båt. Att tomgången är svår under 1100 rpm kan bero på felinställd tändning och/eller förgasare. Börja med att kolla upp detta och prova igen. Nästa steg kan vara att ta ett komp.prov och kanske kolla över ventilspelet. Detta är mycket enkla motorer att jobba med så har man lite motorkunskap och naturligtvis inställningsvärden för motorn så är det ganska enkelt. Man behöver inte vara båtmek, alla bilmekar fixar detta eller t.o.m. de flesta amatörer.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack! Jag kanske skall lugna ned mig lite ;-) Såg framför mig hela min semester med huvudet nere i motorrummet.... Tror och hoppas att det skall lösa sig med tändningen... fortsättning följer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har utrett saker o ting lite mer nu.... Detta var bara toppen på isberget ;-) Mkt riktigt var det som du sa.. Motorn som sitter i är en marinkonverterad b20 NY alltså, men med fördelen att den inte har gått i vatten. Den skall vara nyborrad med nya kolvar och ny topp vilket enligt utsago skall ge lite mer effekt.... Vidare skall det vara insprutning på den vilket jag har förstått även skall ge lite bättre bränsleekonomi...Således nytt gods och ny topp och resten gamla delar från föregående motor. Har dock fått beställa ny limpa o krök vilket skall monteras på här i dagarna samt ställa tändningen.... Förhoppningsvis skall detta göra att jag med rätt skötsel kan får några problemfria somrar framöver..

Någon som har erfarenhet av insprutning på B20n och om det är några andra dyra saker jag skall kolla innan jag kan sova ordentligt på natten?

 

/O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyborrat block som inte gått i sjövatten och ny topp låter bra. Jag hoppas att man bytt till färskvattenkylning också så att grejorna inte rostar sönder igen. Det håller visserligen i många år ändå men har man borrat upp motorn till större volym så blir cylinderfodren ganska tunna och rostar igenom snabbare, är den bara borrad till närmsta överdimension är det ingen fara.

Insprutning på en B20 är ganska udda, det fanns på en del Volvobilar (140GL, P1800 E / ES) i början av 70-talet. Det är gamla grejor som jag inte skulle känna mig säker med på sjön. Det är inte så att det bara är ett topplock till en insprutningsmotor man monterat? Dessa påstås ge lite högre effekt även tillsammans med förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Nope ingen insprutning! orginalförgasare... Verkar som om säljaren kunde lika mkt om motorer som jag kan ;-) Har inte konverterat till sötvattenkylning utan det är sjövatten som gäller. Har dock fått på ny krök och limpa penta orginal så det känns bra. Dock fler problem ;-) När jag skulle flytta båten gick tempmätaren i topp. Var tvungen att varva på tomgång och växelvis lägga i växel för att kunna ta mig in till land. Har plockat bort termostaten och inhandlat en ny som skall på ikväll!

Fråga: Hur vet jag om motorn har tagit skada av min varmkörning, hann nämligen köra ett tag innan jag såg det och mitt tomgångsvarvande fungerade halvbra tills jag äntligen fick in den till land.. Måste den komptestas eller vad behöver man göra för att se om den är ok?

Fråga 2: Utan att förstå det tog jag bort hela termostaten utan att spara den översta delen dvs packningen..vilket innebar att det läckte en del kylarvatten från termostathuset medan jag flyttade båten från nödhamnen... Är det ngn fara...! Har en kille som kan kolla på den åt mig, men det kostar ju ett par spänn så det vore gott att slippa det....

Tack än en gång! Misstänker att det är du Stefan som kommer att svara igen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man köpt en båt är det bra om man kontrollerar en del saker innan man sätter av mot ytterskärgården.

  1. Impeller (kylning motor)
  2. Drivknutsbälg (båten sjunker om denna inte är i skick)
  3. Motorolja, byte
  4. Drevolja byte
  5. Tändstift byte

Jag skulle kontrollera om impellern är hel, hål i limpan kan tex ge problem med varmkörning.

http://www.jagrullar.se/forum ger en hel del svar aom är gemensamma för både bil/båt, som att ställa tändning samt byta brytarspetsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt på ny termostat! Fungerar perfekt motorn går bra o temperaturen håller sig där den ska! Dock nya problem ;-) Ser att det läcker vatten ngnstans kring oljefiltret/oljekylaren. Den nya limpan är påsatt med nya packningar så det bör inte vara det som läcker....

Ngn som har tips var jag skall börja felsökningen? Byta oljefilter? Kan det vara det som läcker? Ännu en gång ber jag om ursäkt för dumma frågor, men efter denna sommarn kanske jag kan vara behjälplig för andra newbies ;-)

Såg för övrigt Marinens U-båt Tror det var Gotlandsklass utanför Berga när jag provkörde båten...Rätt häftigt att se dem ute på fjärden på nära håll.

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Byt packningarna i gavlarna på oljekylarn.

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparrören till och från oljekylaren har en gummipackning som träs över flänsen som en galosch, dom blir torra och kopparrören blir spröda igen (måste glödgas för att bli mjuka igen), på min båt hade en del av flänsen gått av så jag fick svarva en flänsinsats och hårdlöda på kopparröret (rören är *INTE* billiga som original reservdel).

Jag brukar köra starta på alkydbensin innan konserveringen, då får man inga problem med det vita pulvret som etanolen ger upphov till i förgasarna under vintern.

Ge inte upp, det brukar vara lite packningar som skall bytas, sen går den förmodligen rätt länge utan problem om man bara byter olja och tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet av en Ockelbo DC 21. Jag är också någorlunda färsk båtägare och kommer att slå dig med dumma frågor Flört Nädå..det här verkar vara ett bra forum även för oss nybörjare. Jag har en 130c i båten som varvar ungefär som din. Ingen supersport men vill man ha det får man köpa nåt annat...och dyrare.

Jag tycker du verkar ha bra koll på allt mekaniskt. Fördelen vi har är att vi kan i princip köpa delar till b20 i vilken affär som helst. Och någorlunda billigt.

 

Lycka till och trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Grattis till en fin båt du med! Tänkte lägga energi på att få den så fin som möjligt, bara jag kan ordna de värsta motorproblemen först! Midsommar är ju inte så långt borta! ;-)

Ok skall felsöka rören och byta de packningar som går, och hålla tummarna för att flänsen inte är skadad...

Har efter att jag fått hjälp med att ställa tändningen fått motorn att varva 5100 vilket skall vara de max angivna varvtalet för motorn med rätt propeller till båten... Dock märker jag ingen skillnad i maxfart... Igår loggade jag 21,3 knop maxfart (GPS) på ovan angivna varvtal med tom båt och det känns en aning lite med tanke på att cylindrarna skall vara en aning borrade för lite extra effekt och allt annat fungerar.. Vet att motorn inte ger extrema fartresurser men tycker att den borde gå att skrämma upp ngn knop till iaf.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAr på båtaccenten och inhandlade ny tappskruv till oljekylaren och nya packningar till rören. Ett tips som jag fick där som jag gärna delar med mig av var att när man felsöker kylrelaterade problem/läckage i motorrummet, skall man vänta med att plocka isär oljekylaren till allra sist och bara om man har kollat allt annat och konstaterat att felet måste vara där. Skruven som går genom kylaren tenderar att rosta sönder och ett enkelt packningsbyte kan sluta med att man står med en icke körbar båt! En ny kylare kostar 15 000 spänn, vet inte vad det kostar att fräscha upp en gammal men det är ngt man vill undvika om det inte var ngt fel på den från början.

Vill även säga att det var extremt kunnig och servicemindad personal på båtaccenten, men det visste väl alla ni på forumet redan? ;-)

Hinner inte byta packningar innan helgen men återkommer i frågan!

//O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...