Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gäst Svante

Hur blandar jag bränslet?

Rekommendera Poster

Gäst Svante

Nybliven ägare till en gammal 12 hk utombordare undrar jag. Om den ska köras på 2 %-ig oljeblandning ska jag då ta 9,8 l bensin och 2 dl olja (vilket är logiskt) eller ska jag ta 10 l bensin och 2 dl olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Lönn

om man är riktigt petig 9,8L bensin och 2 dl olja. men det borde gå vilket som.. skvätt ändå i en liten slatt olja extra är juh aldrig kul när det skär sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det kvittar om du tar 9.8 eller 10 liter bensin. Skillnaden blir ju 0.04 procent, dvs endast akademisk. Men om motorn är av aldre modell så skadar det inte att ta lite fetare typ 2.5%. Men om jag var dig så skulle jag köra första tanken på 3% o inte gasa onödigt hårt på den. Eftersom du antagligen inte kan veta motorns historia till 100% så finns det alltid en risk att har gått för snålt, nyligen värmenypit eller annat som kan ha repat eller ruggat upp ytan i cylindrarna. Då gör lite fetare blandning att delarna får en bättre förutsättning att slita in sig igen på bra sätt. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorer får för mycket olja så går det ibland åt skogen också. Att ge en motor 2% är väl ok men att ge den för mycket olja kan göra att den skär.. Det är testat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Ja visst kan för mycket oförbränd (koksad) olja få en motor att skära. Den sätter igen kolvringsspåren så kolvringarna kärvar fast o slutar att täta. Sedan smiter heta förbränningsgaser ner ner på sidan på kolven i bränner denna och till slut så skär motorn. Jag vill dock påstå att det ska till betydligt mera olja än så för att detta ska bli ett faktum. Bland de vanligaste av våra gamla snurror, Penta i alla dess former var rekomenderad olje inblandning 2.5% på dom jag har sett. Sen så förbränns väl dagens oljor bättre i skitar igen spåren mindre än de gamla. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt merc, ingen överdosering av oljan! den rekommenderade blandningen är tilltagen med marginal (eftersom motortillverkaren troligen inte vill riskera några skadestånd!) ... vilket oftast resulterar i att man blandar för fett och får massa startproblem mm på köpet! Jag har alltid blandat snålt på mina mindre 2-taktare och inte har jag varit med om att motorn skurit någon gång! Har heller aldrig hört någon som haft en motor som skurit pga att man blandat lite för snålt! Så länge du inte utsätter motorn för extrema förhållanden så kan du lugnt snåla lite på oljan ;) //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.. det jag har lärt mig genom åren är att att för mycket olja är det samma som för lite. Och jag håller nog på att fylla i underkant själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Jag anser det är viktigare att använda en riktigt bra olja än att börja laborera med oljeblandningen. 2% räcker gott och väl till normal användning. Valvolines 2-taktsolja har jag mycket goda erfarenheter av men å andra sidan var det 4-5 år sedan jag körde på Schells olja och tyckte det rök och motorn gick orent på låga varv när jag tankat med Schellolja. Kika i instruktionsboken och följ tillverkarens rekomendation så löser det sig på bästa sätt. Under inkörning kan man dock gå upp lite (4% till Evinrude 30HK enligt tillverkaren) i första tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör på shell´s utombordsojla och det funkar perfekt. sen e d bara att blanda i 2 dl till 10 liter. 9,5-10,5 gör ingen större skillnad, inget jag märkt iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svante

När jag skrev gammal så menar jag gammmmmal. Crescent från början av 70-talet. Instruktionsboken har gått till den stora Hamnen. Föreg. ägare sa att att för säkerhets skull körde 3%-igt men det var längesedan han körde motorn förutom provkörningen för min skull, så han vet inte vilken blandning som är rätt. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

De gamla Crescent, Monark, Archimedes o Volvo Penta jag har sett och då även ägt en VP 14hk ifrån senare halvan av 70 -talet har haft 1:40 angivet, dvs 2.5%. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Den VP 140 (14hk) jag hade var för övrig faktiskt en jäkligt bra motor trots deras skamfilade rykte. Startade alltid på något av de första dragen, gick tämligen snålt. En nackdel fanns det dock. Taskiga packboxar ifrån såväl vattenpump som på propaxeln. Se till att tappa ur oljan ur växelhuset varje höst innan frosten slår till för hårt så att du inte frostspränger växelhuset. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är någon som är intresserad, så har jag lagt till en liten lathund i Prop´n Speed. Skriv in hur många liter/gallon bensin du har tankat, välj % och du får fram hur mycket olja du skall hälla i. Den nya versionen finns inte på Maringuidens hemsida än, men jag skickar den gärna över mail. Ett flertal nya funktioner har tillkommit. Skicka ett mail till: propn_speed@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Daniel, bra kvalite på oljan är nog viktigt, då kan man garanterat snåla och få samma kostnad i slutändan! Och Svante, håll öronen öppna, kolla om motorn blir extremt varm eller börjar tappa ork ... Men dom är faktiskt hyfsat tåliga dom gamla mindre 2-taktarna! Hade själv en 4hk som nypit lite lätt, men det vara bara att slå loss kolven (våld lönar sig), polera lite, och sedan starta upp trotjänaren igen ;)) Orsaken till nypningen var INTE för snål oljeblandning dock ... motorn hade stått okonserverad i alltför många år :-D //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda och välmenta råd. Som nybliven gjutjärnsgenua-innehavare känner jag mig redan mycket tryggare. Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt. Jag har kört med sådär 2 - 3 % så då har jag legat rätt.
Kul att någon hade en tillräckligt gammal instruktionbok.
 
Svante 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De andra har jag ju läst och tagit till mig men detta var det första som kunde referera till hanboken. Det är kul med gamla trådar som blossar upp igen. Nu väntar jag bara på svaret om min fråga om en båtmodell som hette Moby Dick med ett härligt Crescent drev med dragande propeller som ingen tycks veta om det finn en begagnad ill salu.
 
Svante 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, bättre sent än aldrig? Jag köpte 12-hästarn förra veckan och fick med en original instruktionsbok, men serviceboken med sprängskisser saknades tyvärr. Man kan inte få riktigt allt här i världen...

Som kuriosa kan jag tillägga att instruktionsboken även anger att man INTE skall använda så kallad SAAB-olja! (Vad nu det kan vara?). Jag flinade från öra till öra när jag läste det.

 

Senast ändrad av Grodyngel | 20 februari 2008 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VP 90 som gick dåligt efter en varmkörning pga trasig impeller! Jag vill tacka er som skrivit om oljeblandningen, jag hade 4% olja förut!!! inte konstigt att motorn var både svårstartad och gick dåligt!

Nu har jag 98Otanig bensin med 2,5% oleinblandning och den går som en klocka!!

Tack än en gång!

Keijo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du ,,, oljorna idag är av bättre smörjande egenskaper än det var förr ,, så 1,5-2% räcker gott och väl ,har en suzuki dt 40 från -80   kör den på 1,5 %   funkar klockrent ,, vara bara noga med att du har marin 2 takts olja ,, öb har en bra olja som min motor tycker om ,, kostar 69kr /l 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...