Lajnus 19 Postad 17 Augusti , 2021 Oj, det här var en öm tå. Du får göra precis hur du vill med din båt, jag svarade bara på din uppmaning till mig om att: ”Snälla!! Skrapa INTE rent på insidan.” 2021-08-16 vid 17:47 skrev Broadsword: Det är inte jag som tänker, det är en båtbyggare som byggt träbåtar i över 60 år, men du och Peter K vet säkert bäst. Kör du på med kokosolja... Ingen har sagt något om kokosolja. Däremot kokosfett, som alternativ till Ettan / Farm etc. Det kostar ca 20 kr för ett paket och tar mig ca 30-40 min per år att täta en 6 m båt. Detta är helt klart en nödåtgärd men med tanke på kostnad och arbetsinsats tycker jag det kan vara värt ändå. 2021-08-16 vid 17:47 skrev Broadsword: En kompletterande drevning håller dryga 20 år i båtarna här på västkusten. Nitarna går inte isär för att man drevar, herregud, hur tror du man gjort i hundratals år??? Kokosolja? Du skriver "massa extra garn" vilket inte har med sanningen att göra. Man knackar in garnet med l a g o m hårdhet i slagen! Du verkar tro att man skall banka in garnet vilket avslöjar dig. Du förstår, det är luddigt garn (inte träkilar) man knackar in. Att drevgarn skulle dra isär nitarna är e något du drömt skulle jag tro...Det innebär ju att en båt med helt tätt mellan borden direkt skulle dra ur nitarna eller? Jösses!! Förresten vad är det för båt du har där man behöver slå in nitarna med jämna mellanrum? Min bordläggning har hållit i ca 60 år. Att man efter ett halvt sekel behöver nita om eller byta några delar av borden är inget konstigt. Att slå ur och byta ut några dåliga nitar, alt dra åt om/där det går, är inget större jobb än att dreva gliporna. Förhoppningsvis håller det då ytterligare 60 år under förutsättning att båten sköts och impregneras med olja etc. 2021-08-16 vid 17:47 skrev Broadsword: Sikan är e n b a r t ett enkelt sätt att släta till fogen (se länk nedan) Kolla denna länk så ser du att man dessutom lägger ett slags "massa" utanför drevet. Lika "dumt" som sikan jag använde... https://youtu.be/jM6R81SiKgA Jag var nog otydlig med insidan båten, jag menade skarvarna bara. Det är ett OTYG att i tid och otid gå på med skrapa och kniv. Varje renskrapad bit trä är en spik i kistan på båten! (Citat från boken "Träbåtsrenovering av Thomas Larsson) Å du, oljan har man inte för att trät skall arbeta mindre, man har det för att s k y d d a trät från röta. Du kan väl läsa citatet nedan frånClaessons Trätjära Absolut, båten i videon du länkar till har kravellbordläggning. Jag har aldrig sett eller hört om att man drevar klinkbyggda båtar på samma sätt. Det är skillnad på att skrapa och skrapa.. Jag pratar om att skrapa bort filmen av gammal tjära, linolja och smuts, inte att sickla eller slipa bort trä för att få en slät yta att fernissa på. Precis som det står i texten från Claessons så bör den ena sidan av bordläggningen kunna andas. Det är ju som sagt också en förutsättning för att komma åt att impregnera med linolja. Och jo, oljans funktion är både att minska fuktrörelse och förhindra röta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broadsword 6 Postad 16 September , 2021 2021-08-16 vid 18:23 skrev Peter_K: Ja du… det har ruttnat bort en och annan träbåt genom åren, även förr i tiden före fernissan. Att ha oimpregnerat sågspån mellan friborden är lite sisådär ur rötsynpunkt. Fundera över varför en båt läcker och åtgärda det i stället för att myra brukar vara gängse råd, myrning skall ses som en nödåtgärd. Jag myrar inte min träjulle. Jag drevade om den och den flyter kanonfint direkt efter sjösättning. En drevning håller som sagt i minst 20 år om rätt uförd. Där har du åtgärden! Det blir inte röta från sågspån på ett impregnerat bord.(Fribord behöver du inte myra)😊 Att myra är ingen nödåtgärd, skillnaden är att många väljer den metoden i stället för kokosfett, kokade ormögon, gängtätning och alla möjliga andra konstigheter folk råkat läsa om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser