jonte80 0 Postad 27 April , 2010 Jag tänkte pröva på en lite annorlunda (för min del) segelsemester i år. Är det någon som har en segelbåts/jolletyp att rekommendera om man har tänkt sig att segla ensam i Stockholms skärgård med bara tält och sovsäck med sig? Ser framför mig en sjukt rolig och snabb båt/jolle med lite stuvutrymmen för utrustning och mat för några dagar/en vecka. Har seglat mkt jolle i yngre dagar. Senaste 10-åren i större båtar. Känner till skärgården väl. Är det nån som brukar göra nåt liknande? Spänd på svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 April , 2010 Köp en Hobie Cat katamaran isåfall, både snabb och du kan tälta på trampolinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 27 April , 2010 OK-jollen har bra stuvutrymmen, både under fördäck genom 2 luckor, men även under akterdäcket. Gissar att även en Finnjolle har liknande egenskaper, den kräver dock en tyngre rorsman. Som barn lastade jag Jolly Scott:en med allt som behövdes för camping, det blev 3 nätter på öarna i Mjörn. Minns fortfarande den seglingen med glädje. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonte80 0 Postad 27 April , 2010 Tack för förslaget Peter! Du vet möjligen inte var man kan hyra en OK-jolle för några dagar? Kollade på Blocket. Det var inte många till salgs där inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 28 April , 2010 Nej, det finns inte många till salu, har själv ögonen öppna efter en gubbjolle, skall absolut inte tävla. Kanske du kan kolla med OK-jolleförbundet, de kanske kan låna ut ngn demo jolle eller annonsera hos dem, det fanns ett blad för många år sedan som sändes till medlemmarna. Hittar du en, så brukar de inte vara dyra, dock. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 April , 2010 Du letar efter en segelkanot! C, D, eller E... Här är en länk till nya, serieproducerade: http://lunne.se/lunne/Start.html Kanotförbundet: http://www.kanot.com/omkanotsegling___623.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 28 April , 2010 Det blir inte riktigt samma priser på en OK-jolle i helplast från 70-talet och en E-låda. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2010 Första båten var en OK-jolle som seglades i Hudiksvalls skärgård och sedan i Stockholm i Mälaren. Tält och en gammal karta över Mälaren räckte för att hitta runt i den fina insjön och en veckas semester blev det. Ett trevligt minne från en opretansiös segling med enkla medel. Jollar är ju enkla att hantera vid tilläggning då rodret enkelt hakas av och med infällt centerbord går man in på en sandstrand och tar sig ett bad. Vill man stanna kvar och övernatta drar man upp båten en bit extra på stranden. Ett minimalistiskt seglande som jag kan tänka mig att återgå till och slippa överfyllda hamnar i juli. På kvällen när badarna vänt hemåt slår man upp sitt lilla tält och har en egen strand för sig själv. OK:n rymmer hur mycket som helst i de två stora stuvfacken under för-. och akterdäck. Stäng luckorna bara så flyter båten bättre vid kapsejsning. Vi höll en gång på att omkomma pga av öppna luckor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 April , 2010 Det där får du gärna utveckla. Men jag gissar att du menar att en gammal OK är billigare än en E-kanot. Jag har visserligen inte koll på priser på varken E-lådor eller Ok-jollar, men jag tror inte prisskillnaden är så våldsamt stor, för båtar i likvärdigt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 29 April , 2010 Wayfarer brukar vara de brittiska semesterjolleseglarnas val. Lite svår att hitta här i landet kanske, men de finns här och där. Googla lite på dinghy cruising så hittar du säkert läsning om dessa. Det finns en bok skriven av en entusiastiskt jollesemesterseglare, John Hedberg. Handlar mycket om konstruktion men också om hans (och hans frus) färder. Läs också om Lars Wallgren som seglade jolle, en Galax 17, till Färöarna. Är en Campus 500/550 utanför budget? Där kan man ju slagga ombord också om nöden kräver. Den har väl iofs växt sig så stor att den nästan lämnat jollestadiet. Och sjukt rolig och snabb kanske den inte är. Ett koncept som lockar mig också men jag har egentligen aldrig testat. Påminner väl dock en del om paddling om man ser till komforten, och det har man ju testat. Låt förresten inte begränsa dig till båtar med stuvutrymmen, det finns gott om vattentäta stuvsäckar att köpa, bla hoss Classe och på Biltema. Hoppas du kommer i väg! Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 29 April , 2010 Du har också Trissjollen som är en helt okey seglare. Både fock och stor gör det kanske lite krångligare än en OK, men det blir ju samtidigt lite mer segelbåt. Den seglar ju å andra sidan också med bara storen om man vill. Gavott är ett annat förslag som väl nästan är lika dan som trissjollen fast ovanligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 29 April , 2010 Går det verkligen att tälta på trampolinen? Det är ju isåfall en enorm fördel vid skärgårdsluff. Inte lätt att hitta bra tältplatser. Jag minns med fasa den gång jag och kompisen i mörkret slog upp tältet på ett rödmyrebo. Vi seglade starbåt, ingen vidare campingbåt ärligt talat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 30 April , 2010 Med anledning av ovanstående fråga. En OK-jolle i helplast med segel och rigg för gubbsegling brukar kosta under 10000 kr. Båten blir mycket lätt att underhålla, mängden begagnade segel är stor, om man inte skall kappsegla. Det finns inte mycket att göra med båten mellan seglingarna. Jag vill nu veta vad en a,b,c,d eller vad de nu heter kostar i inköp och arbete. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 April , 2010 Uttrycket helplast är nytt för mig, jag antar att det är glasfiber som är byggmaterialet då? Jag tvivlar inte på att man med lite tur kan hitta en billig OK-jolle. Jag hittar två på blocket för under 10 000, de är dock i trä och behöver renoveras. A- och B-kanoter kan vi nog lämna därhän, de är för små. Vad C-, D- eller E-kanoter kan tänkas kosta i normalfall vet jag som sagt inte. Jag hittade två E-lådor på blocket för 45 resp 55000, båda på trailer och i alla fall den ena viss campingutrustning inkluderad. Vad gäller hur mycket arbete de kräver så beror det ju, som du naturligtvis själv förstår, på vilket skick båten är i. Materialet är av mindre betydelse. Min erfarenhet är att en plastbåt i dåligt skick kräver betydligt mer tid för underhåll och mek än en träbåt i bra skick. Men frågeställningen var ju inte vilken den billigaste båten var, utan mer allmän vilka som kan vara lämpliga/roliga. Kanoterna uppfyller det kravet och man kan oftast sova i båten så man slipper ta med separat tält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 30 April , 2010 Frågan handlade om jolle med stuvplats för lite utrustning, sovsäck och tält. Verkar onödigt att blanda in båtar man kan sova i då... En Stortriss kostar 5-15000 kr, den är förmodligen ett bättre val för att komma ut i skärgården, jollelik och billig i inköp. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 April , 2010 Frågan handlade om jolle med stuvplats för lite utrustning, sovsäck och tält. Ja, och vad, om inte det, är segelkanoter? Jag vet inte varför, men du verkar väldigt negativt inställd till segelkanoter. Klicka på länkarna jag postade och läs på lite! Hade de haft akterspegel hade de kallats jollar... Kanoterna är planande båtar, C-kanoter tex är inte alls olika OK-jollar.... Verkar onödigt att blanda in båtar man kan sova i då... Varför då ens nämna en holk som Stortriss? Det skulle ju vara en snabb och rolig båt vilket knappast Stortrissen är. Personligen skulle jag nog hellre låta bli än att segla Stortriss.. F.ö. är enda gången jag känt av klaustrofobi när jag hade kravlat mig in under fördäck på en OK för att laga en trasig mastfot.(Jag var den enda i sällskapet som var liten nog att komma in genom inspektionsluckan) Men det va kul att segla när jag provade. Vägde väl 50-55 kg eller så vid tillfället, fullt häng i 4 m/s och inte en chans att få upp den på rampen utan hjälp. Senast ändrad av JonasP | 30 april 2010 | 22:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser