Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Tempest

Bojlina som flyter eller sjunker

Rekommendera Poster

Hej,

Vad tycker ni att man skall ha för typ av lina mellan båt och boj. Skall den sjunka eller flyta? Jag tänker om det strular vid angöring (vilket det ofta görTungan) och linan sjunker, så kan den fastna i proppen. Kan det kanske vara bättre om den flyter? Någon som vill delge sina erfarenheter.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon erfarenhet eller råd att dela med sig?

Mvh / Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du lägger till vid en brygga med boj utanför och inte förtöjning på svaj. När jag låg med min båt på det sättet så upplevda jag inga problem då jag hade en bojkrok i ena ändan och den andra satt fast i båten.

Hände något när när jag närmade mig bryggan och hade krokat i bojen så drog jag mig ut igen med hjälp av linan istället för att backa ut. Missade jag att kroka i bojen så hade jag fortfarande bojkroken i handen eller kunde hala in den med hjälp av linan.

Så jag har aldrig upplevt några problem med att linan skulle fastna i propellern.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strulet vid angörig är väl svårigheten att se/bestämma vad det är för land/fortonig man ser ca 10 distansminuter förover. Fast i dessa GPS;ens tidevarv är väl det inget problem längre. Flört

Bilden  föreställer min lilla bohusjulle och dess förtöjning. Den pinnen som sitter i aktern är spristaken som håller fast en länspump under mina förök att tina loss båten i vintras. Det stör bilden en aning, men jag hade ingen bättre.

Jag har en boj som sitter fast i en bomulsnylon lina och en sten som ligger på botten en bra bit akter om båten. Jag har även en lina som går från bojen och in till bryggan. Dessa linor sitter fast i underkant på bojtenen.

På dessa linor har jag fäst ett antal 5-liters plastdunkar fyllda med sand som håller ner bägge linorna. Linan som går till bryggan är så lång att den ligger på botten. Linan ut till stenen går i en båge akteröver, men hålls ner av den extra tyngden som dessutom ger en ökad svikt och drar ut båten.

Akterfästet betsår i en lina som också är fäst i underkant av bojtenen (under bojen) och i änden mot båten sitter en brandkårshake http://www.poly.se/poly/brandkrshakarutanga242.aspx

Linan är avpassad så att båten aldrig kommer ända in till bryggan. Sen är linan ytterligare en bit längre och i ytterst änden sitter ytterligare en brankårshake. Om jag skall lasta i eller lasta ur när vi kommer i land sätter jag fast båten tillfälligt i den yttre haken och då ligger båten ända in till bryggan.

När jag går hänger jag upp akterfästet i den övre öglan på bojtenen.

Som syns på bilden har jag dubbla linor framme, med en gemensam brandkårshake.

Med detta arrangeman är det enkelt att lägga till och kasta loss. Alldrig något problem med att få linor i proppellern.

Jag har haft samma typ av arrangemang för mina stora båtar när de har legat med lina och boj som akterfäste, fast då har jag inga brandkårshakar utan färdigsplitsade öglor som avpassats för att passa på båtarnas knapar.

toomy

post-945-1394236325,3042_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...