Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Bowman

Backspärr, motorn flyger upp vid back?

Rekommendera Poster

Jag har en mariner 30hk -05 utombordare. Sist jag var ute märkte jag att motorn flyger upp vid backning, mindre bra.

Jag inte den blekaste hur, eller vad jag skall kolla på, eller laga, någon som kan putta mig i rätt riktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du manuell tilt eller powertrim? I det första fallet ska det finnas en tiltspärr, en bygel eller hasp som man kan fälla upp eller ner på riggen. I det andra fallet finns en skruv du kan dra åt eller lossa beroende på om du vill låsa eller frigöra hydraulcylindern. I båda fallen ska motorn förstås vara spärrad vid färd!

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har manuell tilt. Ok, en hasp man kan fälla upp eller ner? Men det skall väl egentligen göras automatiskt vid back?

Menar du att den skall vara spärrad även vid gång framåt?

(oj vad korkad jag låter, men alla är nybörjare.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en manuell manöver, ofta styrd av samma bygel som används som stöd för motorn då den är uppfälld. Att motorn är spärrad även vid färd framåt får du på köpet och fyller egentligen ingen funktion då kraften från motorn strävar mot akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik ha backspärren i när du kör framåt så blir smällen när du kör på grund mildare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen automatisk låsning som går i när man lägger i backen? Den som är stöd för motorn är en rejäl stålpinne, men för den finns inget hål när motorn är nedfälld?

Sen så trodde jag att den skall vara lös vid färdframåt, för att mildra vid eventuell grundstötning som sagt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm..tyvärr har jag aldrig ägt en mariner så jag vet inte exakt hur det ser ut på den, men däremot ett gäng yamaha och mercury och det kan inte skilja sej allt för mkt hur konstruktionerna är uppbyggda gissningsvis. I normalläge på en utombordare så är den spärrad(dvs det kommer smälla rejält om du går på grund). Strandläge, eller vad man nu ska kalla det, är inte normalläge utan det väljer du aktivt genom att lyfta bygeln till ospärrat läge, samma som om du skulle lägga till och fälla upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På själva reglage står det Lock eller Release. Vad jag vet finns det ingen automatisk låsning vid back.
På min gamla Yamaha sitter spärren på vänster sida sett bakifrån och den är helt manuell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Johnson 20, -90a och Tohatsu 30 -06a är det bara spaken man fäller upp och ner motorerna med som låser motorn. 

Kolla på din om växeln påverkar hakanordningen som greppar pinnen motorn vilar mot.   

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt solklart hur det ligger till märker jag nu, jag får dubbelkolla detta i kväll igen vid båten för att se om jag löser hur det funkar..

Tack för att ni tar er tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med min 4 hk Tohatsu. Spärren går ju in när man lägger i backen. När man kör fram är den fri och då behövs den ju inte heller.

Vid något tillfälle växlade jag lite hastigt och slarvig mellan fram och back och spärren greppade inte riktigt och snurran slog upp. Låsannordningen hoppade ur ställ och jag hade mycket besvärligt att få loss det hela - dessutom minimalt med verktyg. Efter de är funktionen lite si och så. Mdekanismen har ju fått sig en smäll.  Jag måste va försiktig när jag växlar mellan fram och back.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ok, det kanske är det då? En lite osmidig växling som pajat något. Men men jag får kolla ikväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inget om i instruktionsboken ? Hade det funnits någon spak så borde den vara beskriven i manualen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan inte hitta något i manualen jag fick med konstigt nog...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på denna motor har du en hake nr 37 som låser riggvinkelpinnen knappen nr 30 frigör du spärren med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var det löst då, Tack alla för svaren, det var inget söndrigt utan en väldigt tydlig spärr som på sprängskissen ovan. Då har man lärt sig det. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...