Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
jason

Q: Roderglapp

Rekommendera Poster

Vårt roder, eller snarare hjärtstocken (heter axeln från rorkulten till rodret så?) glappar i sina lager. Inte mycket men det känns. Hur mycket eller hur litet glapp kan accepteras? Vad gör man åt det? Båten är en Accent. /j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Jag är inte säker på hur det ser ut på en Accent men skulle tro att det sitter några glidlager i lagerbrons eller någon plast sort. Ta bort rodret och knacka loss dem och ta med till en mekaniskverkstad och låt dem tillverka nya. Kolla om hjärtstocken fått midja. Har den det så blir det nog lite värre. / Grimbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har en Omega 28 med samma konstruktion! Det kan sitta ett rostfritt stort rostfritt rör inplastat i skrovet, sedan finns en axel ner i rodret, som bör sitta helt fast, det är vanligt att rodret delar på sig, med glapp till följd. Detta är en fara. Kolla upp det! Sedan kan det sitta delrinlager (plast) ett i överkanten ett i underkanten, de brukar klappa, men ingen säkerhetsrisk, rodret kan lätt komma i resonans. Dessa lager sitter mycket tätt, en mindre lyckad lösning! Jag har arbetat om mitt, och det blev kanon! :-D

post-5513-1394234305,1884_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...