Cole 0 Postad 26 April , 2010 Hej! Jag har en yamaha 40 Hk 2-takt -95. De senaste turerna har den börjat spöka vid fullt pådrag. Jag kan ligga och hålla snudd på max men när jag ger den det allra sista på gasen och går från 25 knop upp till 27 så börjar den rycka precis som om den stänger av och hoppar igång igen. Bränsletillförsel, skit i förgasarna, läckande slangar, tändning eller något annat? Den startar hur fint som helst och går perfekt förutom de sista millimetrarna på gasen. Förslag på vad som ska kollas och hur man kollar mottages tacksamt. //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 April , 2010 Hi Har du tur så är det skitigt oljefilter, då aktiveras vervtalsbegränsaren. Har du ingen diod som blinkar eller summer som låter? Ett annat alternativ kan vara att du har för liten propellerstigning och motorn övervarvas och då slår varvtalsbegränsare till. Ett tredje alternativ är dålig termostat så att motor överhettas... Jag tror mest på 1:an. Det här var problem enkla att lösa efter mina erfarenheter från en 2-taktyamaha 30 hk från samma tidsepok. Men jag skule nog börja med att rengöra oljefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cole 0 Postad 26 April , 2010 Tack för ditt svar. Nu är det ju ingen autolube jag har så jag antar att jag inte har något oljefilter? Stigningen är det inga fel på, motorn har ju gått kanon tidigare utan detta fenomen som kommer med olika intervall på allt från 1 sek till 10 sek ungefär. Fler ideer? //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CastorTroy 4 Postad 26 April , 2010 Oljefilter? nej du har inget oljefilter, om den bara slår av så skulle jag gissat på nåt elfel, överslag el liknade. Testa att rengöra/byta stiften, kolla tändhattar så inga sprickor som släppt in fukt finns, kolla även kontaktytorna i hattarna om dom ser fräscha ut(dvs ej ärgade) osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 April , 2010 Trodde att alla Yamaha från 90 talet var Autolube.... Bland de billiga åtgärden är att kolla termostaten, kan det vara överhettning och varvtalsregulatorn som aktiveras? Det som gjorde att jag avyttrade min Yamaha var att ena tändspolen var paj (vilket jag inte hittade själv). Sen återstår olika jobbiga fel att leta efter i elsystemet men det törs jag inte uttala mig om.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 26 April , 2010 Testa att tryck på blåsan på bensinslangen då den rycker och se om det slutar. Gör den det så kan det vara membranet i bränslepumpen som strular. /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cole 0 Postad 27 April , 2010 Tack för era svar! Stiften är nya, klämma på bensinblåsan har jag provat och tändkablarna ser iaf fina ut utan ärg och skit. har iaf sprayat med någon kontaktspray men inget har hjälpt. Det känns som om den bara klipper i en tusendels sekund och sen går igen och enbart på maxgas, ligger jag 2-3 knop under max går den hur fint som helst. //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser