resmadde 0 Postad 26 April , 2010 Hej! Vi har sålt vår fina lilla Triss Norlin för att vi nu har två barn och den blir för trång. Dom är bara 3 och 5 år och vi vill satsa på en båt som är styv och stabil. Har tittat på Maxi-båtar men undrar nu om det finns tips om andra modeller. Till saken hör att den inte kan vara mer än kanske max 8,5 meter lång och 1.50 djup för att få plats vid vår båtplats. Läser om Albin Vega, vissa tycker den är stabil, styv och trevlig men i Curt Gelins test benämns den som vek och svårseglad. Vad är sant? Vore mycket tacksam för tips! Med vänlig hälsning Madeleine Blidberg i Göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 April , 2010 Det finns mycket att välja på... Ang. Vegan, säga vad man vill men den en av av de båttyper i världen som serietillverkats i flest exemplar. Den har korsat oceaner, besökt Arktis och Antarktis och finns spridd världen över med stora klubbar i bl.a. Storbritannien och USA. Ang. Curt Gelin. Segelupplevelsen är ju subjektiv, men jag tycker att Curt Gelin har fel på många punkter och angående flera av modellerna i testerna. Dessutom tycker jag att många av testerna är halvtaffligt utförda. Boken, eller böckerna bör tas med en stor näve salt, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 26 April , 2010 Maxi 84 är ju en klassiker, särskilt med tanke på längden. Mitt råd om ni vet att ni kommer satsa på segling, byt till en storlek ni kan ha i många år. Tänk igenom vad ni saknar idag, avskild sovplats, stuvutrymmen. T ex en Scampi eller något i liknande storlek. Inte kul att fixa och dona, för att byta igen efter 3-5 år. Om ni är händiga, kan ni kanske köpa ett lätt objekt, fixa lite, rusta och sedan sälja med vinst efter ett par år, det är ett annat sätt. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 26 April , 2010 IF kanske? Tokigt styv och på alla sätt mer tilltalande än en Vega. I alla fall i mina ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 26 April , 2010 ...vad har ni för budget..? Gissar runt 100 kkr? Ska vara rymlig? Kanske en Sunwind 26:a. Inte tokstyv, men en hyggligt välseglande familjebobåt. Det är en riktig rigg på den också, en rejäl 7/8-rigg. Eller en Maxi 777? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 27 April , 2010 hadde valt en maxi 84 , det är bara det att det är svårt att få tag på någon som ser ok ut innuti och har ok , Motor, Vi hadde skit tur , fick tag i en med helt ny motor . Iaf så är det mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebben 0 Postad 1 Maj , 2010 Vill ni ha en båt som inte kostar allt för mycket, men som är rymlig så tycker jag att ni ska satsa på en Maxi 77. Jag seglade en sådan förra sommaren, och vi var alltid 3-5 personer ombord utan att vi tyckte att det kändes alldeles för trångt. Maxi 77an är kanske inte världens snabbaste seglare, men den är mycket lättseglad. På blocket finns det massor av Maxi 77or, och ifall ni har tur så hittar ni kanske någon med rullfock och innombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 1 Maj , 2010 Det räcker om man säger Maxi 77 det omfattar alla begrepp om mycket båt för lite pengar //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 3 Maj , 2010 Man ska nog inte läsa Curt Gelins böcker allt för noga. Enligt honom ska man nog inte ge sig utanför Waxholm i en mindre bår än 40 fot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 3 Maj , 2010 Jag är väldigt glad att jag valde en Albin Cumulus. En hel del att fixa med men nu är allt ok. Med nya segel är segelkänslan som en jolle. Har haft den i tre år och vill inte byta. Men man blir kanske hemma- blind ! Det är i alla falla väldigt kul att ha en båt som man kan njuta av en kryss med. Senast ändrad av saltpeter | 03 maj 2010 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 11 Maj , 2010 Vår första var en Vega med Penta diesel. Mkt välutrustad med bla autopilot och Ebersprächer D5 å rullgenua. Säga vad man vill men stor, trög och stadig! Ungarna älskade den! Jag med! Nackdel: Den backar åt det håller den vill, oftast fel... Med lite sjövana är det inget problem! Sen blev det en 77:a med diesel så klart. Sådär... Nu i år går Ohlson 29:an i sjön! Torsdag 13 maj! Roligt! Köp aldrig en segelbåt utan diesel-inombordare! Tro mig... Om pengar finns givetvis! En Maxi 68 med snurra är bättre än inget alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 Maj , 2010 Titta efter något med självskotande (self tacking) fock. Blir mycket enklare att hantera ju större båten blir. Speciellt med småparvlar ombord som kanske inte är lika beredda på slagen och kan skada sig om inte mamma eller pappa håller i dom. Dessutom blir båten enklare att hantera om man får lust att ensamsegla någon kväll efter jobbet (vilket händer mig ofta). Själv har jag en Dominant 78 med de förutsättningarna. Det finns 2 stycken sådana just nu på blocket, dessutom ligger bägge i Göteborg (inte min någon av dom). Större än en Triss Norlin och mycket roligare än en Maxi 77 (lys 1,06). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragos 0 Postad 11 Maj , 2010 Trio 80 är en trevlig båt. Dock masthead rigg och stort försegel. Finns till bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 14 Maj , 2010 C&C 26 och johnsson 26 är två enormt rymmliga båtar för runt 100 000 och runt 8 meter, ungefär samma rymd som de flest 70 tals 30 fotare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 14 Maj , 2010 Ursäkta mig nu, men ärligt talat Sebben - hur kan man kalla en båt med en rigg som Maxi 77:ans för lättseglad? Kolla in genuans storlek och lägg till det inre förstaget. Är det familjevänlig segling att kryssa i en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 14 Maj , 2010 Man kan ju alltid ha smala fockar på sin maxi 77, då går den dessutom riktigt högt i vind! Det är verkligen en båt där man får mycket för pengarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 14 Maj , 2010 Visst kan man ha en hög smal fock på Maxi 77:an, men det behöver den stora segelytan som genuan ger för att flytta på sig. Man får mycket utrymme för pengarna om det är det man är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin373 0 Postad 16 Maj , 2010 Hej, Mycket snack om Maxi. Om Ni gillade Norlig-båten, varför inte titta på Albin 78. Bra ståhöjd, rymlig sittbrunn, inombordare, 7/8-delsrigg, ritad av Peter Norling. Lycka till i jakten på ny båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 16 Maj , 2010 Vi har en h-båt och letar också efter lite bättre familjebåt. Bara nyfiken: Vad är det för ståhöjd i en dominant 78? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 16 Maj , 2010 1,55 med durkarna i, utan så blir det ungefär 1,65. Med den högre ruffluckan i glasfiber som senare båtar har kan det bli ytterligare ca, 5 cm extra vid nedgången. Alltså ingen ståhöjd om man inte är kortväxt. Men oftast när luckan är stängd är man antingen liggandes eller sittandes. Men då Dominanten är såpass trevlig att segla sitter man mest ute i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 16 Maj , 2010 Det viktigaste är ju att man kan sitta bekvämt vid matlagning och disk. Stå kan man göra ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser